Fra analog til digital

af Fwronah, 5/8 2021, 18:38 (994 dage siden)

Hej alle

Jeg har en hel del Märklin analog-materiel samt M-skinner og udstyr (sporskifter, signaler mv.) til analog drift.
Jeg har dog længe overvejet, om jeg i virkeligheden skal overgå til digital drift og derfor få ombygget mine lokomotiver og motorvogne, eller alternativt have en analog bane og en digital bane.

Kan man bibeholde analoge sporskifter og signaler til en digital bane, hvor altså det kun er materiellet, der er ombygget?

På forhånd tak :-)

Fra analog til digital

af Lars, 5/8 2021, 19:26 (994 dage siden) @ Fwronah

Det kan man sagtens, sådan kører min bane.
Selve ombygningen af Marklin køretøjer ved jeg ikke noget om, jeg kører 2-skinne.

Fra analog til digital

af Lars, 5/8 2021, 19:28 (994 dage siden) @ Lars

Vær opmærksom på at “skinne-strøm” og “sporskifte/signalstrøm” skal skilles fra hinanden. Ikke noget med fælles retur osv

Fra analog til digital

af ptmadsen, Haderslev, 5/8 2021, 19:26 (994 dage siden) @ Fwronah

Hej!
Er du klar over at du stikker fingrene ned i en myretue. M skinner bliver oversprøjtet med diverse obskure farver af spraymaling for at der ikke er svagt sindede personer der samler dem op af metal containerne på div. genbrugs pladser, med gensalg for øje.
Ombygning af ældre materiel kan sjældent betale sig. Er man i stand til at gøre det selv har man dog trods alt fornøjelsen af at skidtet måske virker når man er færdig.
Endelig når du har ombygget noget, så er det jo ikke originalt længere og de penge du har kastet i projektet er tabt, så godt og vel.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Fra analog til digital

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 5/8 2021, 20:57 (994 dage siden) @ ptmadsen


Endelig når du har ombygget noget, så er det jo ikke originalt længere og de penge du har kastet i projektet er tabt, så godt og vel.

Mit modeltog er til at lege og hygge sig med, det er bestemt ikke et investeringsobjekt.

Der er efterhånden produceret modeltog i så enorme mængder, bare tænk på hvad der bliver lavet for hvert år, at priserne kun går en vej, og det er nedad. Undtagen er det aller ældste og nogen få eftertragtede ting af det nyere.

Prøv fx at følg lidt med på legetøjsauktionerne, og de meget store mængder der dukker op hver gang. Det er ved at være nogen år siden nu, det kunne betale sig at investere i.

Mvh
Claus

Fra analog til digital

af bygger01, Herning, 6/8 2021, 10:59 (993 dage siden) @ ptmadsen

Du skulle have anbefalet ham at have strøm på skinner med en 24V lastbils pære, der tændt i tilfældet af en kortslutning !

Det råd fik jeg af Purellum, og den har lyst et par gang ved bygning af baner med K skinner, hvor de små flige fra midterlederen let kan bøje op i en skinne ......

--
Jørgen Steffensen

Fra analog til digital

af Bent Larsen, 5/8 2021, 22:50 (994 dage siden) @ Fwronah

Hej
Jeg har et mindre sporanlæg, er bygget op som analog, men kan også køre digital, det klares med en simpel kontakt om det er analog eller digital, som tideliger nævnt sporskifterne skal have deres eget kredsløb, der kan også køres 3 skinne DC på anlægget. Ombygning af Märklin lok. Har jeg ikke erfaring med.
Vh
Bent Larsen

Fra analog til digital

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/8 2021, 16:07 (993 dage siden) @ Fwronah

Hej alle

Hejsa,

Jeg har en hel del Märklin analog-materiel samt M-skinner og udstyr (sporskifter, signaler mv.) til analog drift.
Jeg har dog længe overvejet, om jeg i virkeligheden skal overgå til digital drift og derfor få ombygget mine lokomotiver og motorvogne, eller alternativt have en analog bane og en digital bane.

Du bør nok overveje, hvad der et dit formål ved at overgå til digital drift: du kan have nok så mange digitale lokomotiver stående på banen, men med to arme og én hjerne, kan du kun styre og køre maksimalt to lokomotiver samtidigt som "lokomotivfører". Vil du have flere tog end to kørende på én gang, kræver det - udover en bane af en vis størrelse - at banen er styret af en computer, som har overblikket, herunder at sporet er opdelt i blokafsnit. Og det er et større projekt end bare at sætte en dekoder i lokomotiverne.
Hvis du vil undgå at skulle dele banen op i blokafsnit, kan du godt gøre det ved at gøre alle lokomotiverne digitale, men du kan stadig kun styre 1-2 lokomotiver ad gangen, så det vil være en dyr måde at spare det traditionelle "analoge" baneopbygningsarbejde på.


Kan man bibeholde analoge sporskifter og signaler til en digital bane, hvor altså det kun er materiellet, der er ombygget?

Det kan du godt jf. ovenstående, men du har stadig kun to hænder og én hjerne at styre togene med.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Fra analog til digital

af nktog, 6/8 2021, 16:31 (993 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Morten har en klar pointe - hvorfor digitalisere?
Da jeg første gang prøvede at styre togene digitalt i stedet for med blokafsnit var jeg solgt. Der var så meget mere oplevelse af at 'køre toget' - og selvom det var et større projekt, så har jeg aldrig fortrudt det mindste.
MEN hvis du har mange ældre lokomotiver, så er det et storts projekt at indbygge dekodere. Er de kun halvgamle er blot er et spørgsmål om at sætte en dekoder i stikket.
Der er intet i vejen for at styre sporskifter og signaler manuelt uden at digitalisere - bare hold strømmen adskilt, så du har en forsyning til sporskifter/signaler og anden til den digitale forsyning af sporene.
Som det også bliver sagt så er M-skinner ikke uproblematiske, så måske er dit reelle valg mere om du vil have et nostalgisk hyggeanlæg, med det du har, eller du vil have et 'moderne' anlæg. Så tilbage til Mortens spørgsmål: Hvorfor digitalisere - svaret afhænger af hvad du vil med toget.

mvh
Niels Kristiansen

P.S. Jeg har en computer tilsluttet, men den kan ikke styre toget, kun virke som kommandopost og stille sporskifter/signaler - og kun efter mine ordrer. Jeg kunne ikke drømme om at automatisere noget. For mig er en stor del af morskaben, at jeg selv sætter signaler og sporskifter og selv kører toget.

Fra analog til digital

af Hans, 6/8 2021, 23:28 (993 dage siden) @ nktog

„ Er de kun halvgamle er blot er et spørgsmål om at sætte en dekoder i stikket.“

Jeg har simpelthen til gode at se et analogt Märklin lokomotiv med stik til dekoder!

Fra analog til digital

af Bent Larsen, 7/8 2021, 07:20 (992 dage siden) @ Hans

Hej
Ja, det der kommer nærmest det beskrevne er vel lok. med DELTA dekoder og musseklaver, som kan stilles analog eller digital, som f.eks. “Grillen” kat. nr. 34662.
Vh
Bent Larsen

Fra analog til digital

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/8 2021, 11:49 (992 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Ja, det der kommer nærmest det beskrevne er vel lok. med DELTA dekoder og musseklaver, som kan stilles analog eller digital, som f.eks. “Grillen” kat. nr. 34662.
Vh
Bent Larsen

Delta-varianten skaber problemer og er mere smitsom, så den skal man forsøge at undgå. :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak