Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af BenjaminA, 17/7 2021, 15:27 (985 dage siden)

Kære alle

Jeg var for nyligt så heldig at få fingre i Niels Jensens bog "Jernbaneminder fra Sønderjylland" fra 1981 for en slik. Især de smalsporede småbaner er fascinerende og kunne være sjove at eftergøre i model fra deres korte danske tid.

[image]

En af personvognstyperne virkede bekendt, og ser ud til at svare til den smalsporsvogn, som Tillig producerer. Her er den til 9mm spor, men hjulakslerne ser ud til nemt at kunne blive skiftet til 12mm, altså meterspor ligesom i Sønderjylland.

[image]

Her ses det sidste tog på Hovslund i 1926 - bemærk vognen. Foto fra bogen.

Det ser ud til at være let at male og omlitrere Tilligs vogn, men gad vide hvilken farve vogne fra Haderslev Amts Jernbaner havde? Grønne som i den tyske tid? Og hvad med litreringer? Havde de noget overhovedet?

Og endelig - er der nogen, der har idéer til hvor man kan skaffe bedre billeder af materiellet? Jernbanen.dk, som ellers altid plejer at kunne hjælpe, ser ikke ud til at have information om de smalsporede småbaner.

På forhånd tak for enhver hjælp
- Benjamin

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Futkarl, 17/7 2021, 23:11 (984 dage siden) @ BenjaminA

Hej BenjaminA. Jeg synes også, at Amtsbanerne var meget fine, og hyggelige at bruge som forbillede. Én eller anden - jeg husker ikke hvem - kunne for en del år siden oplyse mig om, at den rigtige farve var Oxidrød. [image]
Med venlig hilsen
Futkarl

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af BenjaminA, 18/7 2021, 22:34 (983 dage siden) @ Futkarl

Tak for billedet - den ser fin ud!

Det giver jo god mening at de sikkert oprindeligt prøjsiskgrønne vogne blev ommalet til dansk vinrød. På den anden side var der jo ikke mange år til det, inden hele systemet med småbaner blev opgivet.

Hvor fandt du billeder af litreringerne? Det ser rigtig godt ud.

[image]

[image]

Jeg fandt i øvrigt et par støvede smalsporsvogne mere i samlingen - denne gang fra Bemo. Især personvognen ser også ud til at stemme med hvad jeg kan kan ane i de gamle billeder.

Mvh
- Benjamin

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Futkarl, 18/7 2021, 23:34 (983 dage siden) @ BenjaminA

Litreringerne har jeg selv "designet" - og fået printet ud hos SKILTESKOVEN. Det er meget få billeder, hvor man kan se tydelige litreringer på Amtsbanemateriellet. Men litreringer pynter jo altid - og når man ser på de to sønderjyske motorvogne fra PANIER/Carocar - så synes jeg da, at mine kan være ligeså fine.:-)

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/7 2021, 02:54 (983 dage siden) @ Futkarl

Litreringerne har jeg selv "designet" - og fået printet ud hos SKILTESKOVEN. Det er meget få billeder, hvor man kan se tydelige litreringer på Amtsbanemateriellet. Men litreringer pynter jo altid - og når man ser på de to sønderjyske motorvogne fra PANIER/Carocar - så synes jeg da, at mine kan være ligeså fine.:-)

Hejsa,

Tak for synet. Det er lækkert, at nogen dyrker denne eksotiske side af dansk jernbanehistorie. Hvad med damploko? Er der noget, som kan bruges til noget amtsbane'sk? :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Flemming Søeborg, 19/7 2021, 10:40 (983 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kasselokomotiver?

Mvh Flemming Søeborg

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Futkarl, 19/7 2021, 11:25 (983 dage siden) @ Flemming Søeborg

Ja, det er rigtigt - kassedamplokomotiverne var meget karakteristiske for amtsbanerne. TRAMFABRIEK har nogle fine byggesæt, som med lidt god vilje kan bruges - eller ombygges. Ellers var det jo generelt små korte 3-koblede tenderlokomotiver, der trak togene. Hvis man kan skaffe BR99 450 fra M+F eller KEHI, ligner de temmelig godt, synes jeg.

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af BenjaminA, 19/7 2021, 11:52 (983 dage siden) @ Futkarl

[image]

Tillig laver dette fine damplokomotiv i HOm til en rimelig pris - endda med dekoderstik. Mon ikke det kan bringes til at ligne et småbanelokomotiv?

Mvh
Benjamin

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Futkarl, 19/7 2021, 12:18 (983 dage siden) @ BenjaminA

Jeg synes det er flot, og med lidt justeringer, vil det passe fint til sin nye rolle som amtsbanelokomotiv. Vi kan jo ikke få det perfekte, så vi må hele tiden finde de kompromiser, vi kan leve med. På den bane jeg skal i gang med at bygge, er det største kompromis, at jeg har valgt 9 mm spor. Det skyldes, at jeg gerne vil kunne køre amtsbaner, roebaner, tørvebaner og tipvognsbaner på samme spor. Det er jo heller aldrig sket i virkeligheden.

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Niels Munch, 13/4 2022, 07:32 (715 dage siden) @ Futkarl

HAJ kørte faktisk roetog, og man færgede roevogne over Årøsund-Assens.

M.v.h.
Niels

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Niels Munch, 13/4 2022, 11:28 (715 dage siden) @ Futkarl

Lad nu bare fantasien spille, for Haderslev Amts Jernbaner kørte også mergel ud. Det skete i særlige mergelvogne, hvorimod man til sukkerroerne anvendte alm. åbne godsvogne, hvor siderne var forhøjet med gitre.

Skulle der mangle motorvogne til smalsporet, fremstiller Panier bl.a. de gamle Kielervogne i både H0m og H0e, se: https://carocar.com/html/triebfahrzeuge_1.html .

M.v.h.
Niels

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Thomas1, 20/7 2021, 13:28 (982 dage siden) @ BenjaminA

Jeg har dette billede, dog af en godsvogn, hvor man kan se lidt litreringer. Billedet er fra bogen "Romantik i røg og damp".
[image]

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Futkarl, 20/7 2021, 17:14 (982 dage siden) @ Thomas1

Fint og tydeligt billede - som afslører en (for mig) meget speciel skrifttype. Den findes sikkert tilgængeligt, men det kræver jo, at man ved hvad den hedder.

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Erik Sejersen, 22/7 2021, 00:50 (980 dage siden) @ BenjaminA

Kunne det tænkes de altid har haft den oxidrøde(brune) farve sådan at KH/HAJ har fulgt KPEVs farveskema der i grove træk er II kl grøn, III kl brun og IV kl grå (I kl kender jeg ikke).

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Thomas1, 22/7 2021, 10:05 (980 dage siden) @ Erik Sejersen

Jeg har fundet disse to billeder, som senere er blevet farvelagt, så jeg ved ikke om man egentlig kan bruge dem til noget.
Men her kan man da se en brun og en grøn vogn i begge billeder.
De er begge fundet her: Arkiv.dk

[image]
[image]

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Thomas H. Pedersen @, Georgia, USA, 11/4 2022, 12:27 (717 dage siden) @ Thomas1

Jeg har fundet disse to billeder, som senere er blevet farvelagt, så jeg ved ikke om man egentlig kan bruge dem til noget.
Men her kan man da se en brun og en grøn vogn i begge billeder.
De er begge fundet her: Arkiv.dk

[image]
[image]

Hej Thomas1

Det var dog helt utrolige billeder du har fundet der! Jeg gik netop og var i gang med at undersøge hvordan Sønderbro station så ud i Haderslev.
Jeg er i gang med at planlægge et modul til min skala-n modelbane, og har planer om at lave en opstilling (med mere end et modul), hvor Haderslev Amtsbanegård og Hadersleben Kleinbahnhof Süderbrücke indgår. Den store udfordring har været at finde noget på stationen der var ved siden af Hertug Hans Hospitalet/Kirke, ud over dens beliggenhed. Det ene billede du har lagt ud besvarer temmelig mange spørgsmål, så tak fordi du var bedre end mig til at trawle igennem arkiv.dk.
Jeg har nu planlagt, at næste gang jeg kommer til Haderslev, tager jeg et smut ned på det lokalhistoriske arkiv for at se på hvad de ellers har.

Tak for den ufrivillige hjælp og inspiration (også til jer andre, der har skrevet om Haderslev Amtsbanegård og jernbanens forgreninger derfra).

Med venlig hilsen
Thomas H. Pedersen

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Thomas H. Pedersen @, Georgia, USA, 12/4 2022, 18:13 (716 dage siden) @ Tovli

Hvor er min "hjernen er eksploderet"-emoji når man har brug for den?!?

Det var let at få adgang og der var så mange guldkorn at finde der! Mange tak for tippet!

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af bl, 22/7 2021, 15:44 (980 dage siden) @ Erik Sejersen

I/II-klasse hos KPEV var grøn, I-klasse med gule stafferinger. Fra 1913 gik man over til grøn for alle klasser, men om det også nåede at blive indført inden genforeningen, ved jeg ikke.

--
Bjarne Larsen

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Thomas1, 22/7 2021, 00:39 (980 dage siden) @ BenjaminA

Hej
Her er der lidt fra bogen "Haderslev Amts Jernbaner I)
[image]
[image]

Jeg synes desværre ikke at kunne opstøve nogle billeder af personvognsmateriellet, hvor man kan se litreringer:-|

Personvogne fra Haderslev Amts Jernbaner

af Rapsmakler1, 28/7 2021, 14:23 (974 dage siden) @ Thomas1
redigeret af Rapsmakler1, 28/7 2021, 14:32

Hej Alle.New kid on the block
Med henvisning til material hos HAJ -Weinert har/har haft forskellige type vogne i program som findes på siden 100/101 i deres "blätterkatalog".desuden på side 94 findes den "plettenberg" som er et godt bud på en Kasselok.Tillig har tidligere haft en lukket og en åben godsvogn fra Spreewaldbahn som er næsten magen til denne oprindelig hos HAJ. Burmester har i sin tid produceret en kasselok til både HAJ og AAJ.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak