Heljan's 500-MO'ere - lanterneføring

af kka-dk, 20/7 2021, 00:16 (1005 dage siden)
redigeret af kka-dk, 20/7 2021, 00:19

Jeg er glad for Heljan's 500-MO'ere.

Velkørende, betydeligt mere detaljerede end de oprindelige 1800-MO'ere, LED-lys og en smule mere moderne på den digitale side. Det er jo eksempelvis skønt, at man nu kan tænde den indvendige belysning uafhængigt af frontlanternerne ;-) .

Men hvor er det ærgerligt, at den ikke bliver leveret med brugbar lanterneføring, når nu mulighederne er der med separate LEDs og MTC21-stik med masser af funktionsudgange til rådighed. Her er Heljan imidlertid hverken værre eller bedre end de fleste andre producenter der leverer dansk trækkraft, med McK og Dekas som mulig undtagelse.

Ingen af 500-MO'erne har eksempelvis været i drift mens der har været anvendt rødt slutlys i nederste lanterne, det kom først i starten af 70'erne. Det almindelige kendingssignal var før dette kun lys i den nederste lanterne, og i øvrigt kun om natten, før dette tidspunkt.

Den øverste lanterne blev brugt i kombination med den nederste (hvide) som kendingssignal for særtog, og i kombination med en rød skive på den nederste lanterne som kendingssignal for tog ad venstre spor på dobbeltsporet strækning - begge dele igen kun om natten.

Ikke mere brok, nu til handling. Jeg har ombygget mine tre 500-MO'ere til at kunne vise alle de korrekte kendingssignaler; det var ikke nogen større operation, men der er ikke meget plads til loddekolbespidsen på de små SMD-print. Og hvis éns dekodere rent faktisk følger MTC21-standarden, er funktionsudgangene fra AUX3 og opefter ikke forstærkede, men såkaldte logik-udgange. Disse kan imidlertid sagtens trække et par moderne lysdioder direkte, med passende modstand. Ulempen ved dette er at udgangen i så fald giver +5V, og LED'ens anden pol i så fald skal forbindes til GND (0V) på dekoderen, hvor det normale er at de forstærkede udgange skal forbindes til katoden ("minus-siden") af en LED, og anoden ("plus-siden") skal forbindes til dekoderens fælles plus (ca. 15V.).

Så der skal ombyttes på plus og minus, når man skal bruge logikudgangene, og mere ihærdige personer end jeg ville muligvis ændre formodstandene (ca. 4 gange større). Jeg kan imidlertrid ikke konstatere synlig forskel i lysudbyttet, så det har jeg undladt.

De øverste lanterner ("særtogs-lygten") er ret nemme at komme til begge poler på, og det indvendige lys er også til at have med at gøre. Så jeg har ladet de nederste hvide LED'er blive siddende på de respektive F0-udgange, flyttet de øverste LED'er samt det indvendige lys til hhv. AUX 3, 4 og 5, og flyttet de nederste røde LED'er til AUX 1 hhv. 2.

Man skal som sagt lige være obs på om dekoderen rent faktisk følger MTC21-standarden. Det gør ESU - de har mere eller mindre lavet den ;-) . Men de første 500-MO'ere, Heljan udsendte (sidste serie 500-MO'ere, 573 - 599), havde en Uhlenbrock-dekoder. Denne har jeg udskiftet med en ESU LokPilot 5, som de to andre 500-MO-serier fra Heljan er udrustet med. Egentlig mest for ensartethedens skyld i programmering og køreegenskaber.

Derefter er de alle (ens) programmeret til alm. kendingssignal (nederste hvide lanterne) på F0, indvendigt lys F1, særtog F2 og venstresporskørsel på F3.

[image]

Jeg benyttede lejligheden til at udskifte kineser-tapen til kapton-tape, jeg mistænker det holder en del flere år i brugbar stand:
[image]

Lidt uskarpt, men ledningerne direkte til GND og de ekstra logikudgange ses påloddet ved stikket:
[image]

PS.: Er der nogle der har gennemskuet mysteriet omkring de medfølgende trin på de to seneste udgaver (fireakslet og nittet)? På den nittede mangler rangertrinnet modsat førerrumsdøren i begge ender, og på den fireakslede passer hverken antal eller udformning af førerrumstrinene? Har jeg bare været uheldig?

Mvh. Klaus K.

Heljan's 500-MO'ere - lanterneføring

af 87-Gruppen, 20/7 2021, 11:54 (1004 dage siden) @ kka-dk

Hej Klaus K

Glimrende vejledning til at få orden på lyset på de seneste Mo serier!

Din forundring over trinnene er en gennemgående fejl, som jeg (og sikkert andre) har gjort Heljan opmærksom på uden at jeg har hørt tilbage fra dem, men skriv til dem og udbed dig nogle flere trin! I det hele taget synes jeg Heljan har sjoflet kunderne på det sidste: Den forkert monterede aksel på motorbogien på de første nittede 500 vogne går igen på de netop udsendte 1900 vogne! etc.....

Mvh Vagn H

Heljan's 500-MO'ere - lanterneføring

af modeljernbane, 22/7 2021, 10:29 (1002 dage siden) @ 87-Gruppen

Sjoflet kunderne? Der er vel ingen købetvang?

Heljan's 500-MO'ere - lanterneføring

af Togsøn, 22/7 2021, 13:25 (1002 dage siden) @ modeljernbane

Hej hvem du end er ?

Jeg støtter Vagn, det er da og sjofle når den samme fejl konsekvent bliver ved med at opstå.

At lave en fejl er ok, men blive ved med samme, er sjuskeri og at sjofle os kunder !

jeg ved godt de skal tage alle op af kasserne og rette fejlen hjemme i Søndersø, men det bør de gøre, i det mindste for rennomeets skyld ?

Hilsen Erling.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak