DSB åbne godsvogne

af BenjaminA, 21/6 2021, 17:23 (1012 dage siden)

Kære alle

Mens jeg grubler over hvordan jeg får skabt en god model af det lille damprangerlokomotiv litra M, bygger jeg et byggesæt af en PC-vogn med bremsehus som den så ud i 1940'erne, i skala 1.

[image]

I den forbindelse vil jeg spørge hvordan DSBs åbne godsvogne egentlig så ud indvendigt på dette tidspunkt? Var de malet med samme brune farve som vognen eller en anden farve? Og farven må vel have været meget slidt med de variende laster?

Noget helt andet: Bremseren i det lille bremsehus - havde han mon en lyskilde for ikke at falde i søvn ved kørsel i mørke? Måske en olielampe hængt op i loftet eller lignende?

Der er nemlig god plads til både figur og en evt. lyskilde i vognen, så det kunne være en sjov detalje at få med.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Benjamin

DSB åbne godsvogne

af Steff, 21/6 2021, 20:40 (1011 dage siden) @ BenjaminA

Kære Benjamin

Øv, farver = Religionskrig!
Vedr. godsvogne er det kun de LUKKEDE godsvogne (litra H og Q typerne) hvor jeg kan læse at de var behandlet anderledes indvendigt end udvendigt.
Men dit spørgsmål går jo på de åbne vogne. Heri fremgår det tydeligt, at det indvendige af bremsehusene (ligesom det indvendige af de lukkede godsvogne), IKKE måtte males, men stryges med ”tre gange fernis” og at metal/jern stolper males med en ”træfarve” nok hen i retning af en RAL 1007. Altså det indvendige af bremsehuset RAL 1007. Det fremgår ikke af hverken tegninger eller andet, at der var en lyskilde eller opvarmning. Bremsningen foregik jo på angivelser af fløjtesignaler fra lokomotivet. Og varmen, træskostøvler, pels og snaps!
Din tidsperiode omkring 1940´erne vil jeg nok anvende den ”gamle” DSB 1929 nr. 3 Brun, der anvendtes fra ca. 1929 og frem til ca. 1955. Den svare til ca. RAL 8012. Men indvendigt bliver jeg i tvivl. Det synes som om at det indvendige er malet som det udvendige, nemlig RAL 8012, men selvfølgelig ofte slidt helt ned til ”træet”. Og da vognene jo skulle modstå vejrliget, var det vel også logisk at male med samme farve ind- som udvendigt.
[image]

Før 1929 malemetodernes indførelse synes det som om at det indvendige var malet med grå (rest) farve.

Bedste hilsener
Steff

NB: I øvrigt se denne, LOK 50 A.

https://www.signalposten.dk/lokomotivet.php?aar=1997&nr=999

DSB åbne godsvogne

af BenjaminA, 22/6 2021, 22:57 (1010 dage siden) @ Steff

Kære Steff

Mange tak for dit gode og grundige svar.

Jeg synes også at det virker oplagt at vognene var malet den samme farve indvendigt og udvendigt, men i det mindste i model i de gamle før-1920 forskellige tyske vogne synes jeg ofte at man ser en form for grå farve. Det giver også mening at bruge en billigere farve, fordi det indre måske oftere skulle males op. Men det er bare et gæt.

Lokomotivet (tak for henvisningen!) nævner at brædderne i bunden af åbne vogne blev malet sortgrå, hvilket gik mod gulligbrun eller trægrå af slid, men det gælder vist kun privatbanevogne.

Jeg tror, at jeg ender med at male det indre brunt ligesom det ydre, og så måske fylde vognen godt op med kul eller andet for at skjule usikkerheden :-)

Også tak for svaret med den arme bremsemand - det har været et koldt og mørkt job om vinteren!

Mange hilsner
- Benjamin

DSB åbne godsvogne

af Børge Sundahl, 23/6 2021, 21:20 (1009 dage siden) @ BenjaminA

Her er et par af gamle - en KD og en KE - som jeg har forsøgt mig med

[image]

Børge

DSB åbne godsvogne

af Steff, 24/6 2021, 10:58 (1009 dage siden) @ Børge Sundahl

Kære Børge

Indledningsvis, fantastisk så produktiv du har været/er og ofte med nok ikke så - på nuværende tidspunkt - kendte vogntyper.

Det er for mig interessant at se en model i "3 D" af dine frembringelser her på forum! Et er at se en tegning fra DRM eller nu på Jernbanekilder, noget helt andet er det at kunne se f.eks. udformningen af vognkassen på de åbne godsvogne du sidst har vist. Giver et helt andet indtryk af en vogn med dybden.

Igen, tak fordi du viser dine frembringelser.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak