3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Jan K., 6/6 2021, 20:04 (1048 dage siden)

Mener jeg har set den udgivet i model, men kan ikke finde nogen info?

Skal bruge én eller to til et specialprojekt, så har du link eller bedre endnu: en vogn liggende! hører jeg gerne fra dig.

mvh. Jan

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 6/6 2021, 20:36 (1048 dage siden) @ Jan K.

CXM er i hvert fald lavet som resinbyggesæt fra det daværende Trinbræt i København.

Mvh
Claus

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 6/6 2021, 22:49 (1048 dage siden) @ Claus E. Hansen

CXM er i hvert fald lavet som resinbyggesæt fra det daværende Trinbræt i København.

Mvh
Claus

I så fald vil være lettere at finde modellen af litra CXM fra hobby trade, da nogle forretninger stadig har modeller liggende på hylden.

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Jan K., 7/6 2021, 00:12 (1048 dage siden) @ Torben Z.

Jeg havde en vag erindring om, at hobby trade skulle have lavet en, men som sagt forgæves søgning...

CMX'en er fin, den mangler dog midterakslen! :-D

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Ole M. Nielsen ⌂, 7/6 2021, 09:20 (1048 dage siden) @ Jan K.

Jeg havde en vag erindring om, at hobby trade skulle have lavet en, men som sagt forgæves søgning...

CMX'en er fin, den mangler dog midterakslen! :-D

Den 3-akslede CUK er ikke lavet / udgivet i model.
Hvis du har set en sådan, må det være en hjemmebygget / ombygget Hobbytrade CU.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Jan K., 7/6 2021, 15:21 (1048 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Ahh! Min "erindring" må være sammensatte bidder af CMX, CU, hjemmebyg og ønsketænkning! :-D

Hvis nu hobby trade eller andre ser dette, bliver de måske interesseret...

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/6 2021, 14:03 (1047 dage siden) @ Jan K.

Ahh! Min "erindring" må være sammensatte bidder af CMX, CU, hjemmebyg og ønsketænkning! :-D

Hvis nu hobby trade eller andre ser dette, bliver de måske interesseret...

Ja, det kunne da være. Med 52 eksemplarer var det en relativt almindelig vogntype, indtil trækkraften fik varmekedler, men det kan jo godt være, at den er for svær at konstruere for producenterne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Jan K., 8/6 2021, 18:00 (1046 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Man kan vel næsten påstå at hobby trades CU'ere, CMX'ere ikke er korrekte uden en CD/CUK'er!?


Fra den fremragende bog "Rystevogne" af Ulrik Tarp Nielsen:

"CD-vognen var energivognen til rystevognstogene. De andre vogne kunne ikke oplyses uden batterivogne, så i et rystevognstog med sidegangsmateriel, måtte man også medbringe den treakslede."


Håber hobby trade snarest sørger for at vi kan køre korrekt! :-D

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/6 2021, 21:16 (1046 dage siden) @ Jan K.
redigeret af Morten Flindt Larsen, 8/6 2021, 21:20

Man kan vel næsten påstå at hobby trades CU'ere, CMX'ere ikke er korrekte uden en CD/CUK'er!?


Fra den fremragende bog "Rystevogne" af Ulrik Tarp Nielsen:

"CD-vognen var energivognen til rystevognstogene. De andre vogne kunne ikke oplyses uden batterivogne, så i et rystevognstog med sidegangsmateriel, måtte man også medbringe den treakslede."


Håber hobby trade snarest sørger for at vi kan køre korrekt! :-D

Generelt er det mit indtryk, at producenterne kun fremstiller modeller, hvis de kan sælges i et vist styktal; de fremstiller ikke modeller, bare for at modelbanefolket kan køre med korrekte togstammer. Ellers havde vi for længst haft fx en AD/AY til ENGLÆNDEREN.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Jan K., 8/6 2021, 23:32 (1046 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Skriv mig op til to!

Det manglende AD/AY sæt har undret mig. Det er trods alt det eneste Heljan mangler for at vi kan få et korrekt og komplet sort lyntog... også den har jeg tidligere forgæves ledt efter.

Og nu vi er der: MK/MF?


Suk.

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/6 2021, 00:47 (1046 dage siden) @ Jan K.

Skriv mig op til to!

Det manglende AD/AY sæt har undret mig. Det er trods alt det eneste Heljan mangler for at vi kan få et korrekt og komplet sort lyntog... også den har jeg tidligere forgæves ledt efter.

Og nu vi er der: MK/MF?


Suk.

Ja, MK/FK naturligvis også. Jeg skrev kun om vognmateriellet. :-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB litra CUK søges i H0 - Desværre kun CU!

af Muncken, 13/6 2021, 18:53 (1041 dage siden) @ Muncken

[image]

DSB litra CUK søges i H0 - Desværre kun C

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/6 2021, 20:48 (1041 dage siden) @ Muncken

[image]

Ja ja, bare tvær' i det.... :-|

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

DSB litra CUK søges i H0 - Desværre kun C

af Jan K., 13/6 2021, 21:38 (1041 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har meldt ham til moderator for provokerende indlæg! :-P

Vi er nok nødt til selv at gå igang med byggeriet... medmindre "sættet" er til salg!?

Ser fremragende ud, forresten!

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Bent Larsen, 6/6 2021, 23:01 (1048 dage siden) @ Jan K.

Hej
Hvis den ikke findes som byggesæt, så kan der da bygges en ja, lidt primitiv udgave på en 3 akslet Märklin undervogn.
Vh
Bent Larsen
[image]

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Jan K., 7/6 2021, 00:17 (1048 dage siden) @ Bent Larsen

Ja, har godt set Märklins tre-akslere.

Nu vi taler om Märklin... der er altså noget fremragende materiel, som har fristet, men... er det nok at skifte til isolerede aksler/hjul, hvis de skal køre på to-skinne DC?

Grin bare! :-D

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Bent Larsen, 7/6 2021, 09:22 (1048 dage siden) @ Jan K.

Hej
Normalt er det vel bare at skifte til DC hjul, men her er undervognen forlænget, og det giver problemer i kurver og sporskifter. Der er sat en lille svingarm på de yderste aksler, så hjulene kan dreje lidt mellem akselgaflerne, det er nok til at den kan køre på R 1. DC fabrikanterne har da også de 3 akslede vogne, hvordan de har løst det med udsving af miderakslen ved jeg ikke, og om de kan tilpasses en CUK.
Vh
Bent Larsen
[image]

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Jan K., 7/6 2021, 15:25 (1048 dage siden) @ Bent Larsen

Jeg tror nok, at R5 er mindste kurver i mit planlagte layout, men fint tip!

Takker! :-)

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af kka-dk, 7/6 2021, 11:02 (1048 dage siden) @ Jan K.

Her er én jeg begyndte på for en del år siden, og som i vanlig byggestil aldrig er helt færdiggjort.

Undervognene er fra en Roco 44862, også med sidebevægelig midteraksel. Akselafstanden passer stort set 100%, men undervognen skal afkortes i gavlene, og koblingskinematikken kan dermed ikke genbruges.

Sider og gavle er udfræset i 0,5 mm rilleplast, og vognkassen er forstærket indvendigt med et lag i samme tykkelse.

Taget er sammenstykket af to stk. Hobbytrade CU, endeperroner og delvist indretningen er sammesteds fra. Ventilerne husker jeg ikke helt oprindelsen på, de er fra før Dekas-tiden ;-) .

Ja, aksellejerne burde skiftes, og der mangler endnu en del undervognsdetaljer.

[image]

Mvh. Klaus K

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Jan K., 7/6 2021, 15:33 (1048 dage siden) @ kka-dk

Den er smuk! :-)

Undervogns nummer noteret og måske slagte et par CU'ere... hmmm...

Går i tænkeboks, der er *meget* på tapetet før jeg når frem til mit special-projekt.


Og nu ved jeg jo, at der en én derude med fræser!! :-D

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af UTJ, 14/6 2021, 22:33 (1040 dage siden) @ Jan K.
redigeret af UTJ, 14/6 2021, 23:01

Søgte og fandt en CUK frem igen, bygget i 1995, så den har nogle år på bagen. Kan ikke måle sig med Munckens finish, men den kører godt med sit midterstøttehjul. Forresten et af de sjovere byggeprojekter.....

[image]

--
ئۇلغىك

3-akslet rystevogn DSB litra CUK søges i H0

af Jan K., 16/6 2021, 17:02 (1038 dage siden) @ UTJ

Jeg har siddet og kigget på min CU'er og sammenlignet tegninger mellem CU og CUK. Forlængelsen sker vist kun i den ene ende, så en CU kunne være et udgangspunkt. Ret Märklins undervogn til og - Voila!

Burde ikke være uoverkommeligt... men selvfølgelig nemmere, hvis én af jer laver en lille serie! :-D

De vil være afsat på forhånd, men det er stadigt ubegribeligt, at hobby trade ikke forlængst har lavet den...

Takker for inspiration!

Jan, rystet

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak