Bedford TK fra Brekina

af Svend B J, 30/5 2021, 17:55 (1033 dage siden)
redigeret af Svend B J, 30/5 2021, 18:03

Brekina sender en model af en Bedford lastbil type TK ud i løbet af 3. kvartal.

Brekina er begyndt at producere i Bangladesh ..... nå, men lad os se det færdige resultat, når vi når så vidt.
De foreløbige billeder ser sådan ud.

[image]

[image]

DSB lastbil tidligere vist på jernbanen.dk

--
Svend
[image]

Bedford TK fra Brekina

af peterw, 30/5 2021, 21:04 (1033 dage siden) @ Svend B J

Hej,

Brekina sender en model af en Bedford lastbil type TK ud i løbet af 3. kvartal.

Brekina er begyndt at producere i Bangladesh ..... nå, men lad os se det færdige resultat, når vi når så vidt.
De foreløbige billeder ser sådan ud.

[image]

Meget velkommen model der indtil videre kun har været fremme i småserie fra Epokemodeller (jeg mener han havde samarbejde med en tysk producent), den har jeg aldrig været 100% tilfreds med udseendet af... Brekina's ser da OK ud men heller ikke meget bedre end den anden. Det hjælper nok noget med nye spejle ;-)

Til gengæld ser det ud til at blive meget simpelt at lave f.eks. den Dragerforeningen-bil man kan se på dette foto
[image]

- samt selvfølgelig de tilsvarende DSB - der skal lidt mere til hvis der skal kasse-opbygning på. :-)

Mvh
Peter

Bedford TK fra Brekina

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2021, 21:59 (1033 dage siden) @ peterw
redigeret af Morten Flindt Larsen, 30/5 2021, 22:18

Hej,

Brekina sender en model af en Bedford lastbil type TK ud i løbet af 3. kvartal.

Brekina er begyndt at producere i Bangladesh ..... nå, men lad os se det færdige resultat, når vi når så vidt.
De foreløbige billeder ser sådan ud.

[image]


Meget velkommen model der indtil videre kun har været fremme i småserie fra Epokemodeller (jeg mener han havde samarbejde med en tysk producent), den har jeg aldrig været 100% tilfreds med udseendet af... Brekina's ser da OK ud men heller ikke meget bedre end den anden. Det hjælper nok noget med nye spejle ;-)


Absolut. Noget af det bedste for de danske modeljernbaner hidtil i år. Førerhuset på Epokemodellers TK er en afstøbning af Lesney's gamle model fra 1961, hvilket forklarer udseendet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Bedford TK fra Brekina

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 31/5 2021, 09:03 (1032 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Absolut. Noget af det bedste for de danske modeljernbaner hidtil i år. Førerhuset på Epokemodellers TK er en afstøbning af Lesney's gamle model fra 1961, hvilket forklarer udseendet.

...og så ikke helt gode institutbestyrer Morten.

På den nye model som Svend viser står "BEDFORD" på kølergrillen - på den gamle fra Matchbox er teksten støbt under "grif-logoet" på fronten. Og den nye har også sikker på taget.

Men derfor kan det grundlæggende i afstøbningen jo godt stamme fra den gamle metalmodel.

Og uanset hvad, er det spændende med Brekinas udgave af den gode gamle Bedford TK ! Der er mange muligheder for at fordanske modellerne. Bedford havde reklamesloganet "You see them everywhere" - og det gjaldt bestemt også i Danmark.

Med venlig hilsen
Ole Gold

Herunder et eksempel til behagelig inspiration fra Vejle, hvor DSB vognmand Helmar Hansens Bedford TK er fanget i august 1990. (Foto Ole Gold)
[image]

Bedford TK fra Brekina

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/5 2021, 12:11 (1032 dage siden) @ Ole Gold

Absolut. Noget af det bedste for de danske modeljernbaner hidtil i år. Førerhuset på Epokemodellers TK er en afstøbning af Lesney's gamle model fra 1961, hvilket forklarer udseendet.


...og så ikke helt gode institutbestyrer Morten.

På den nye model som Svend viser står "BEDFORD" på kølergrillen - på den gamle fra Matchbox er teksten støbt under "grif-logoet" på fronten. Og den nye har også sikker på taget.

Men derfor kan det grundlæggende i afstøbningen jo godt stamme fra den gamle metalmodel.

Og uanset hvad, er det spændende med Brekinas udgave af den gode gamle Bedford TK ! Der er mange muligheder for at fordanske modellerne. Bedford havde reklamesloganet "You see them everywhere" - og det gjaldt bestemt også i Danmark.

Med venlig hilsen
Ole Gold

Herunder et eksempel til behagelig inspiration fra Vejle, hvor DSB vognmand Helmar Hansens Bedford TK er fanget i august 1990. (Foto Ole Gold)
[image]

Brekinas model er en Bedford af en nyere produktionsserie end Matchbox/Epoke-modellen. Vogne af begge serier ses på peterw's udmærkede overbliksfoto fra Gb. Hvornår udseendet blev ændret, ved jeg ikke på stående fod (det er sikkert beskrevet i den aldeles fremragende bog om Bedford i Danmark), men Brekinas model er nok ikke så anvendelig i epoke III; mest en epoke IV-ting. Det bør man være opmærksom på ved fordanskninger.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Bedford TK fra Brekina

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/5 2021, 12:19 (1032 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De første Bedford TK kom frem i 1960, og så er der naturligvis kommet en masse efterfølgere. Så den må lige kunne klemmes ind i epoke III Brekinas model.

Men der var rigtig mange af dem, det var en af de mest udbredte lastbiler, specielt i epoke IV. Og så skulle de være ret behagelige at sidde i.

Mvh
Claus

Bedford TK fra Brekina

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/5 2021, 12:46 (1032 dage siden) @ Claus E. Hansen

De første Bedford TK kom frem i 1960, og så er der naturligvis kommet en masse efterfølgere. Så den må lige kunne klemmes ind i epoke III Brekinas model.

Nix. Google is your friend. TK'ere med BEDFORD-navnet på kølergrillen dukker først op i 1972, så Brekinas model er en epoke IV-V bil.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Bedford TK fra Brekina

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/5 2021, 13:03 (1032 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Selvfølgelig, det er jo en af de senere udgaver Brekina kommer med.

Så er spørgsmålet om Epokes passer bedre til epoke III.

Mvh
Claus

Bedford TK fra Brekina

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/5 2021, 13:12 (1032 dage siden) @ Claus E. Hansen

Selvfølgelig, det er jo en af de senere udgaver Brekina kommer med.

Så er spørgsmålet om Epokes passer bedre til epoke III.

Mvh
Claus

Det gør den. Hvis man kan affinde sig med standarden (sammenlignet med Brekinas).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Bedford TK fra Brekina

af bygger01, Herning, 3/6 2021, 12:52 (1029 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Har trawlet lidt efter den ældre Bedford O til HO, men har ikke fundet noget.
Det er den med lange høje næse fra +/- 1950

--
Jørgen Steffensen

Bedford O fra Oxford

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/6 2021, 14:07 (1029 dage siden) @ bygger01
redigeret af Morten Flindt Larsen, 3/6 2021, 14:22

Har trawlet lidt efter den ældre Bedford O til HO, men har ikke fundet noget.
Det er den med lange høje næse fra +/- 1950

Oxford Diecast Cubs (eller Oxford Cubs) har produceret forskellige 3-bil-sæt (med engelske karosserier), som stadig kan købes på nettet. De er i 1:87 om end skala ikke er anført på sættene:
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Bedford TK fra Brekina

af peterw, 3/6 2021, 15:21 (1029 dage siden) @ bygger01

Har trawlet lidt efter den ældre Bedford O til HO, men har ikke fundet noget.
Det er den med lange høje næse fra +/- 1950

Bjørn har en enkelt Stjernen-bil fra Epokemodeller hvis det kunne have interesse? (Det ville i øvrigt ikke undre mig hvis han har andet relevant liggende i gemmerne...)

Mvh
Peter

Bedford TK fra Brekina

af bygger01, Herning, 3/6 2021, 19:21 (1029 dage siden) @ peterw

Tak til de to Herrer for jeres bedre søgning end mit ..........

Sættet med de 3 gule virker ikke rigtig for mig, og ølvognen fra Stjernen er "lidt" hamper i prisen ....

Men det skal overvejes igen, da min Mormor boede på Dr. Olgasvej 11 ( som lige r blevet solgt til fantasipris ) og i den anden ende af gaden lå Stjernen op mod Ndr. Fasanvej, og jeg kan huske noget med, at der kom ølvogne forbi ned mod Falkoner Alle, men jeg tror det mest var hestevogne ( kan ikke spørge nogle mere, for med 75 år på bagen, er der ikke mange at spørge mere om den slags ).

Nu når tastaturet er varmt, og mine tanker render bagud, så dukker også noget op med Sporvogns Remise midt på samme gade / er det rigtigt ?

--
Jørgen Steffensen

Bedford TK fra Brekina

af bygger01, Herning, 4/6 2021, 15:49 (1028 dage siden) @ bygger01
redigeret af bygger01, 4/6 2021, 16:19

Så har jeg fået en opringning fra en anden af Signalpostens læsere, og han havde fundet flere typer af O`er på Epokemodeller`s hjemmeside.

Der er både en DSB med ruf og anhænger + flere forskellige udgaver af ølbiler til lidt mere manerlige priser …..

Og det bør også tilføjes, at der var flere udgaver af den fladnæsede TK`er.

--
Jørgen Steffensen

Sporvognsremise

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 5/6 2021, 13:15 (1027 dage siden) @ bygger01

Nu når tastaturet er varmt, og mine tanker render bagud, så dukker også noget op med Sporvogns Remise midt på samme gade / er det rigtigt ?

Det kan såmænd godt passe.
På Mariendalsvej var der en sporvognsremise, og den blev nedlagt i begyndelsen af 1980´erne - remisen blev på et tidspunkt omkring 1970(?) til en garage for busser.
Remisen var placeret på en grund imellem Mariendalsvej og Dr. Olgasvej ;-)

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Sporvognsremise på Mariensdalvej & Dr. Olgas Vej

af bygger01, Herning, 5/6 2021, 20:02 (1027 dage siden) @ Torben Z.

Det er lettere at i min alder at huske den slags, så tak for det …

--
Jørgen Steffensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak