Johann Haltermanns tankanlæg i Køge

af Svend B J, 18/5 2021, 13:30 (1046 dage siden)
redigeret af Svend B J, 18/5 2021, 13:59

Det tyske firma Johan(n) Haltermann opførte i 1961 et større tankanlæg på Køge havn (Søndre Molevej 14). Der blev også etableret sporforbindelse til anlægget:

Køge Arkiverne skriver

"Det store tankanlæg ved Køge Havn påbegyndt
Det hamborgske kæmpefirma Johan Haltermann er nu begyndt det store byggeri på Køge Havn. 8 store tankbeholdere bygges i 2 omfangsrige bassiner. 9 svejsere fra Hamborg skal svejse de store beholdere. Der vil blive opført en 2-etages bygning, bygget et sporskifte ved Roklubben og tilførselsledning fra benzinbroen.
(ØF 3. marts 1961 side 4 – 2 spalter)

Liliput har netop udsendt en tankvogn fra dette firma og spørgsmålet er nu, om der er set - eller endnu bedre fotograferet - Haltermann tankvogne i Køge. De fleste råstoffer kom sikkert til Køge med skib; på den anden side må der have været en tanke med at etablere sidespor til anlægget.

[image]

[image]

--
Svend
[image]

Johann Haltermanns tankanlæg i Køge

af Jan K., 18/5 2021, 16:34 (1046 dage siden) @ Svend B J

Den mangler kun skidt for at se rigtig godt ud! :-D

Selvom sporlægning ikke er begyndt, har jeg alligevel indkøbt "en mængde" rullende materiel. Deriblandt en del Liliput vogne og jeg finder at kvaliteten og detaljering ligger på et imponerende og tilfredsstillende niveau.
Eller i det mindste kan de ses som fremragende grundlag for tilføjelse af yderligere "feinschmekkerier"....

Tak for visningen af forbilledet. Supergodt til patinerings-idéer og ryger straks i samlingen "tankvogne"! :-)

Johann Haltermanns tankanlæg i Køge

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/5 2021, 19:57 (1046 dage siden) @ Svend B J

Det tyske firma Johan(n) Haltermann opførte i 1961 et større tankanlæg på Køge havn (Søndre Molevej 14). Der blev også etableret sporforbindelse til anlægget:

Køge Arkiverne skriver

"Det store tankanlæg ved Køge Havn påbegyndt
Det hamborgske kæmpefirma Johan Haltermann er nu begyndt det store byggeri på Køge Havn. 8 store tankbeholdere bygges i 2 omfangsrige bassiner. 9 svejsere fra Hamborg skal svejse de store beholdere. Der vil blive opført en 2-etages bygning, bygget et sporskifte ved Roklubben og tilførselsledning fra benzinbroen.
(ØF 3. marts 1961 side 4 – 2 spalter)

Liliput har netop udsendt en tankvogn fra dette firma og spørgsmålet er nu, om der er set - eller endnu bedre fotograferet - Haltermann tankvogne i Køge. De fleste råstoffer kom sikkert til Køge med skib; på den anden side må der have været en tanke med at etablere sidespor til anlægget.

[image]

[image]

Haltermanns produkter kom til Køge med skib. Tilsvarende på firmaets lager i Malmø. Sidesporet til anlægget i Køge blev anlagt ved dettes bygning, men om det blev brugt af Haltermann selv eller kun af kunder, ved jeg ikke. Der var i en periode et lager i Køge bestående af udrangerede tyske tankvogne, som er fotograferet ved i hvert fald lageret nedlæggelse og en vogns overgang til vistnok Jernbanemuseet (eller en -klub?). Vognene må være trillet herop i et tog.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Johann Haltermanns tankanlæg i Køge

af Svend B J, 18/5 2021, 21:19 (1046 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Haltermanns produkter kom til Køge med skib. Tilsvarende på firmaets lager i Malmø. Sidesporet til anlægget i Køge blev anlagt ved dettes bygning, men om det blev brugt af Haltermann selv eller kun af kunder, ved jeg ikke. Der var i en periode et lager i Køge bestående af udrangerede tyske tankvogne, som er fotograferet ved i hvert fald lageret nedlæggelse og en vogns overgang til vistnok Jernbanemuseet (eller en -klub?). Vognene må være trillet herop i et tog.

De fotografier glæder jeg mig til at se :-)
Jeg har også til gode at se billeder af selve anlægget.

--
Svend
[image]

Johann Haltermanns tankanlæg i Køge

af Ole M. Nielsen ⌂, 18/5 2021, 21:30 (1046 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mindst een af lagervognene i Køge var dansk.
Nemlig tidl. DSB ZE 503723 / 0701723.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak