Anlæg i sort/hvid.

af bl, 1/4 2012, 05:25 (4380 dage siden)

Hej alle!

Jeg er i gang med at opbygge et H0-anlæg efter den kendte recept: Enkeltsporet DSB-gennemgangsstation med privatbanetilslutning. Jeg har ikke valgt egentlige forbilleder for mine stationer, men privatbanens endestation er dog en kopi af Stubbekøbing Station på den hedengangne SNNB.

Anlægget ligger i epoke III, og da de fleste billeder herfra som bekendt er i sort/hvid, og det derfor kan være mere end vanskeligt at bestemme forbilledernes farver helt nøjagtigt, har jeg taget konsekvensen og valgt også at lave alting på anlægget i sort/hvid, så der ikke bliver diskussioner omkring mine farvevalg.

Som det kan ses på billedet, har jeg foreløbig malet et mindre styrevognstog og en My’er i sort/hvid. Men jeg må indrømme, at det faktisk ikke var så enkelt endda at ramme alle gråtonerne, så det kom til at se realistisk ud i forhold til fotos af forbillederne. Jeg fortsætter med at male en stribe godsvogne om, og hvis det ikke bliver pænt, må jeg overveje at male dem tilbage igen.

Jeg skal nok fortsætte med at bringe billeder af resultaterne.

[image]

Bjarne

Anlæg i sort/hvid.

af Gert, 1/4 2012, 10:13 (4380 dage siden) @ bl

Fantasisk ide - og du skal kun anskaffe sort og hvid maling. Problemet er bare at få det blandet rigtigt i alle de aktuelle nuancer.
Der fandtes dog også farvefilm i hele epoke 3 - så måske du skulle blande det lidt.

Måske en trend der kan brede sig til leverandørerne, så de leverer epoke III materil i sort/hvid bemaling!

Ha' en god dag

Gert

Anlæg i sort/hvid.

af UTJ, 1/4 2012, 16:19 (4380 dage siden) @ Gert

Der fandtes dog også farvefilm i hele epoke 3 - så måske du skulle blande det lidt.

Det bliver først rigtig svært med farvefilm, for kvaliteten var jo ikke helt god. En dårlig farvefilm med fx rødstik vil jo være en udfordring. Man kan vel tale om et Agfa-anlæg eller et Kodak-anlæg. De fleste epoke 3 anlæg er nu engang i postkortfarver. Og det passer meget godt, for der blev koloreret godt på kortene i epoke 3........

Anlæg i sort/hvid.

af f.ormstrup ⌂, 1/4 2012, 12:20 (4380 dage siden) @ bl

Hej Bjarne

Fantastisk idé. Jeg tror jeg vil bruge den på mit epoke II materiel.
Jeg har som et forsøg brugt 3 - 4 timer på at få Thyra malet i sort/hvid - det er faktisk meget sværrere end det lige ser ud til.
[image]
Det er faktisk ikke til at finde tyndt stof i den helt rigtige gråtone og forstærkningerne i sejlet er sort sytråd - jeg havde desværre ikke mørkegrå. Og så er der jo også den røde streg på siden af skroget - nu er den sort! men den burde måske være mørk grå?

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Anlæg i sort/hvid.

af bygger01, 1/4 2012, 12:31 (4380 dage siden) @ f.ormstrup

Det må blive et stort arbejde og så lige nu, når vi er vej ind i april til forår og sommer

Anlæg i sort/hvid.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/4 2012, 16:57 (4380 dage siden) @ bygger01

Pas på, dit indlæg bliver sikkert slettet når du sådan er tæt på at afsløre bl's sort/hvide modeljernbane som en aprilsnar.

Anlæg i sort/hvid.

af bl, 1/4 2012, 19:43 (4380 dage siden) @ bygger01

Det er vist lige før, at der er basis for at stifte en under-JBMI af hobby'en: Ægte Epoke III i sort/hvid! Sagen må overvejes....

Bjarne

Anlæg i sort/hvid.

af bygger01, 1/4 2012, 19:53 (4380 dage siden) @ bl

Som sktrevet på et andet fora - Tillykke ................

Men hvor er det mærkeligt, at man skrive sådan noget flere steder .........

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak