Heljan's første IC3'er, akselproblemer

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 31/3 2012, 10:26 (4380 dage siden)

Jeg har en gammel IC3'er fra Heljan (den med banemotor nede i en enkelt boogie).
Den er fra forhandleren ombygget fra DC til AC (treskinne).

Den har ligget stillet et godt stykke tid, da jeg forleden tog den frem for at køre med, opdagede jeg at den ikke ville køre, motoren spandt, men hjulene stod stille.

Ved nærmere efterforskning viser det sig at tandhjulene på begge akser (som skal gå i indgreb på snækkegearene på motoren), er knækkede, de kan således rotere frit om akserne. Et forsøg på at fastgøre dem med sekundtlim, lykkedes til dels. De sidder nu fast, men, de har mellem 2 tænder (der hvor knækket er) et lidt for stort mellemrum, gangen er derfor ganske ujævn og støjende.

Er der nogen der ved om og hvor akser og hjul kan skaffes? Jeg overvejer måske en helt ny boogie med banemotor, men, det ser ud til at banemotoren er eftermonteret i boogien (af heljan?), jeg tror derfor ikke der er tale om et standartkomponent.

Heljan's første IC3'er, akselproblemer

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 3/4 2012, 21:18 (4377 dage siden) @ Rasmus Arndal

Det viser sig nu at hjulene kan listes af aksen, således vil tandhjul alene kunne hjælpe mig.
Men, hvor får man tandhjul? Og hvilke mål skal man tage,for at finde ud af hvilke tandhjul der skal købes/fremstilles?

Mvh Rasmus

Heljan's første IC3'er, akselproblemer

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/4 2012, 21:26 (4377 dage siden) @ Rasmus Arndal

Det viser sig nu at hjulene kan listes af aksen, således vil tandhjul alene kunne hjælpe mig.

Jeg ville kontakte Heljan og spørge om de har reservedele.

Heljan's første IC3'er, akselproblemer

af f.ormstrup ⌂, 3/4 2012, 22:14 (4377 dage siden) @ Rasmus Arndal

Vejlesen, Bleggårdsgade 14. - pas på hovedet!
Fredag kl.15.00 - 19.00
Lørdag kl.10.00 - 14.00
lukket lørdag d.14 pga. DMJU i Bramdrupdam.
Sommerferie fra 1 maj til 1 september.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Heljan's første IC3'er, akselproblemer

af Fiona, Sdr. Bjert, 3/4 2012, 23:55 (4377 dage siden) @ f.ormstrup

Jeg fik i sin tid (slut firserne - start halvfemserne) skiftet akser med tandhjul og det hele. Så vidt jeg husker var det en standart vare fra Roco. Hejlesen (Vejlesen) ved det måske, da det var ham der solgte mig dem.
Han træffes vist på DMJU-messe i Bramdrupdam d. 14/15 april

--
Venlig Hilsen

Jørgen

Heljan's første IC3'er, akselproblemer

af Fiona, Sdr. Bjert, 4/4 2012, 00:17 (4377 dage siden) @ Fiona

Fik lige hukommelsen på gled..

De motorbogier der er i IC-3 er fra Tenshodo. Jeg fik skiftet aksler fordi Tenshodo-bogier som standar er med RP-25 hjul, som ikke kunne klare mit daværende anlæg.

Tenshodo-bogier fås bla. her:

http://motorbogies.com/index.php?manufacturers_id=6&main_page=index[/link]

P.S.
Mener Heljans IC-3 oprindeligt kun havde en motorbogie, men at jeg satte en ekstra i for at opnå en ordentlig trækkraft.

--
Venlig Hilsen

Jørgen

Heljan's første IC3'er, akselproblemer (løst)

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 4/4 2012, 05:19 (4376 dage siden) @ Fiona

Tusind tak til jer allesammen, for jeres svar.

Jeg havde kontaktet Heljan. De havde ikke noget liggende om det tog, hverken reservedele, eller informationer.

Tusind tak for jeres oplysninger om hvem der har lavet den motorboogie. Jeg har nu fundet et sted der har reservetandhjul til den motorboogie, de er bestilt, glæder mig til de kommer, så vognen kan komme ud at køre igen.
Derudover, så er det da en rimelig lækker boogie, min hjerne er faktisk ved at løbe løbsk, med tanker om hvad man kan bygge med den :-)

Slutteligt, tak for oplysninger om Vejlesen, da jeg kun har boet i vejle (og jylland i det hele taget), i et halvt år, er jeg stadig kun ved at lære stederne at kende, det er derfor rigtigt rart at lærer at der er noget af den slags her i byen.

Endnu engang tak herfra.

Mvh Rasmus

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak