Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Jan K., 22/4 2021, 19:22 (1099 dage siden)

Jeg sidder her og nulrer med mine nitter... og det bliver dælme for småt i H0!


Har kigget på luplamper, de fås også med omskiftelig forstørrelsesgrad. Men der er vel ulemper ved for stor forstørrelse, ikke?


Og så der er jo også pandelup! Også med omskiftelig forstørrelse, lys, vipbar... jeg bruger briller, så måske generer holderen for meget?

Og kan man i det hele taget vænne sig til at bære sådan en tingest i længere tid??


Eller er der andre hjælpemidler til forstørrelse?

Hvad er dine erfaringer? Og kan du anbefale nogen specifik model?


Grunden til forespørgslen er blandt andet at priserne rangerer fra "legetøjsmodel" til det vanvittige!
Den første pandelup jeg slog op, kostede for eksempel over 16.000,- :-D

Det er formodentlig en engangsinvestering, så tænker et prisleje 500 til 800 kroner?

På forhånd tak,
Jan Kyster

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Gert, 22/4 2021, 22:18 (1099 dage siden) @ Jan K.

Jeg holder mig til urmagerlupper - og de koster ikke alverden.

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Jan K., 25/4 2021, 17:16 (1096 dage siden) @ Gert

Det var jeg nødt til lige at slå op for at blive erindret om, hvad det er! :-D

Har set nogle dokumentarer om ur-bygning og så, hvordan "montørerne" sad med disse tingester...

Til meget findetaljering kan jeg sagtens se, at dette kunne være en fin løsning! Takker!

Har du nogen favorit-forstørrelser?

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Gert, 25/4 2021, 17:39 (1096 dage siden) @ Jan K.

Hejsa

Jeg har et "sæt" med 3 forskellige styrker, men jeg bruger dem nu noget i flæng. Der er en del firmaer der har dem - og til meget forskellige priser - mine hører til i den billige ende.

Gert

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Jan K., 25/4 2021, 20:16 (1096 dage siden) @ Gert

Hvis jeg kigger her http://lysoglup.dk/shop/61-urmagerlupper/ findes de i forstørrelser fra 3x til 10x

Bliver 10x ikke frygtelig følsom for rystelser?

Jeg kunne jo også starte med en 5x og se, hvordan det er...men vil helst have to fra starten.

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Gert, 25/4 2021, 21:32 (1096 dage siden) @ Jan K.

5x er meget anvendelig - 10x bruger jeg ikke så ofte.

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 23/4 2021, 09:11 (1099 dage siden) @ Jan K.

Om man er til luplampe, pandelampe eller noget tredje, er forskelligt fra person til person, så man kommer nok ikke uden om at prøve det af og finde ud af hvad, der passer til en selv.

Jeg har købt denne luplampe i Biltema, som fungerer rigtig godt for mig

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Jan K., 25/4 2021, 17:19 (1096 dage siden) @ Knarbjerg

Den luplampe havde jeg allerede bogmærket og var en af grundene til at spørge her... var bange for, at den var "for billig".

Men hvis du siger god for den, er det godt nok for mig! :-D

En behagelig overraskelse!

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 26/4 2021, 00:12 (1096 dage siden) @ Jan K.

Jeg er rigtig glad for min lampe.
Den første luplampe, jeg så på, var hos "Lysmesteren" i Hillerød og, den kostede 1200,- kr.
Jeg er 100% overbevist om, den eneste forskel på lampen hos "Lysmesteren" og "Biltema" er etiketten på lampen.
For mig virker det, som en lampe af rigtig fin kvalitet, især set i forhold til prisen.

Kan varmt anbefale den

Omvendt er jeg glad for denne tråd, for jeg er da ret fristet til at anskaffe en lup brille, som nævnt i andre opslag.
Hver ting har jo sine fordele og anvendelses muligheder

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Ole ⌂, 23/4 2021, 10:14 (1099 dage siden) @ Jan K.

Jeg har købt et sæt der hedder Vision Aid.
5 forskellige styrker til at sætte i et stel og indbygget lys. Virker fint for mig.

[image]

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af jbetn, 23/4 2021, 10:58 (1098 dage siden) @ Ole

Hej, jeg købte noget lignende som Ole, men med hovedrem, som kan være meget rart når man ligger og roder inde under anlægget. Se den her: https://www.dkvolt.dk/produkt/pandelup-med-lys/

Jan

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Jan K., 25/4 2021, 17:24 (1096 dage siden) @ jbetn

@Jan: den pandelup havde jeg også allerede som bogmærke, men var også nervøs for den lave pris...

Nu er mit anlæg planlagt, så besøg under bordet ikke skulle være nødvendigt, meeeen... :-D

Takker for feedbacket!

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Jan K., 25/4 2021, 17:19 (1096 dage siden) @ Ole

@Ole: Jeg har søgt, men kan ikke finde sættet på nettet?

Har du et link!

Luplampe, pandelampe eller? Erfaringer og anbefalinger?

af Jan K., 25/4 2021, 17:31 (1096 dage siden) @ Jan K.

Tilværelsen drillede lidt, så undskylder forsinkelsen!

Men nu har jeg tænkt... og jeg kan kun se, at hver løsning har sin styrke og svaghed afhængig af, hvad man arbejder med.

Den bedste overraskelse er bestemt at de forholdsvis lave priser ikke nødvendigvis afspejler kvaliteten.

Og da budgettet er maks. kr. 800,- kan jeg få både luplampe, pandelup og én eller to urmagerlupper!


Tak for hjælpen! :-)

Opfølgning...

af Jan K., 29/4 2021, 22:13 (1092 dage siden) @ Jan K.

Okay! Hvem af jer lømler har købt de sidste pandelupper hos dkvolt?!? :-D

Nu må jeg stå på venteliste!!


Nej, skriver kun for at takke Gert for tippet om urmagerlup. Har modtaget en 5x Eschenbach lup fra http://lysoglup.dk/shop/61-urmagerlupper/

Den giver et billede på lidt over 30mm og er skarp fra "kant" til kant. Og ingen generende farveforskydninger. Fint glas! (siger en Nikon mand...)
Når billedet står skarpt er der ca. 4 cm arbejdsfrihøjde.

Jeg kan se den som det perfekte hjælpemiddel til montage af fine detaljer, patinering o.a. hvor du skal tæt på.

Den vil komme til at gøre god gavn.
Vil lave en lille højdejusterbar arbejdsplade, hvor begge hænder og emne kan hvile samtidig med at alt er i øjenhøjde.

Det tog nogle tilløb før jeg fandt måden at "montere" den på. Åben helt op, sæt ind, luk i. Sidder godt og du kan også blinke!

Klart anbefalelsesværdig.

Nu købte jeg den lidt dyrere model til 175,- men der er også en til under en hund. Jeg tror merprisen ligger i bedre glas...


Mht. luplampe, har jeg bestilt én hos av-cables... den afviger fra Bil-temas ved at have støvdæksel og 1000 lumen (bt 750 lm) med rundt rør.
Prisen er den samme - link https://www.av-cables.dk/luplampe/luplampe-22w-6400k-hvid.html

Den amerikanske pandelup er billigere nu den er på tilbud end dkvolts, men det ædes op i porto, told, moms og ikke mindst PostNords opkrævning på kr. 160,- bare for at udskrive regningen...

Så jeg stiller mig i kø og afventer dkvolt. Tak, klaphatte! :-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak