Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af Svend B J, 13/4 2021, 10:48 (1108 dage siden)

Nu kommer der igen en fantasivogn fra Brawa. Flot model med flotte påskrifter men uden hold i virkeligheden.
Brawa får jo ikke sådanne ideer af sig selv, så hvem tør lægge navn til at være ´bagmanden´?

[image]

DSB ZE 503372

--
Svend
[image]

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af Steff, 13/4 2021, 11:55 (1108 dage siden) @ Svend B J

Kære Svend

Bagmanden er IKKE mig.

Men når jeg ser vognen kommer jeg i tanker om "Kommissarius for Tysk og Japans ejendom" samt "Indkøbscentralen for indkøb af olie og benzin". Altså en vogntype bl.a. fra WIFO (m. fl.), der efter krigen blev konfiskeret og efter aftale med de allierede udlånt til diverse olieselskaber. Nogle blev senere overtaget (købt), mens andre gik tilbage til ansvar under indkøbscentralen og herfra skrottet.
På Jernbanekilder findes så vidt jeg husker mindst 2 vogne der på prikken ligner BRAWA vognen, her godt udlånt til Shell. De kørte under det originale tyske nummer, var alle gråmalede og kun et lille felt påmalet tanken afgjorde "det nye ejendomsforhold"!

For mig ser det ud til at være en sådanne vogn der bemalingsmæssigt og m.h.t. logo er gået "noget videre galt".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/4 2021, 13:02 (1108 dage siden) @ Steff

Kære Svend

Bagmanden er IKKE mig.

Men når jeg ser vognen kommer jeg i tanker om "Kommissarius for Tysk og Japans ejendom" samt "Indkøbscentralen for indkøb af olie og benzin". Altså en vogntype bl.a. fra WIFO (m. fl.), der efter krigen blev konfiskeret og efter aftale med de allierede udlånt til diverse olieselskaber. Nogle blev senere overtaget (købt), mens andre gik tilbage til ansvar under indkøbscentralen og herfra skrottet.
På Jernbanekilder findes så vidt jeg husker mindst 2 vogne der på prikken ligner BRAWA vognen, her godt udlånt til Shell. De kørte under det originale tyske nummer, var alle gråmalede og kun et lille felt påmalet tanken afgjorde "det nye ejendomsforhold"!

For mig ser det ud til at være en sådanne vogn der bemalingsmæssigt og m.h.t. logo er gået "noget videre galt".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Der er ikke gået noget galt. Brawa har bevidst villet, at modellen skal se sådan ud. Se blot Brawas katalog. Det er en del af deres modelpolitik. Firmaet laver efterhånden flere fantasimodeller end alle de øvrige tyske producenter tilsammen. At grundmodellen er en "krigstankvogn", er vi ikke uenige om, men DSB ZE 503 372, som modellen gør krav på at gengive, var bygget i 1903.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af Svend B J, 13/4 2021, 18:15 (1107 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Svend

Bagmanden er IKKE mig.

Men når jeg ser vognen kommer jeg i tanker om "Kommissarius for Tysk og Japans ejendom" samt "Indkøbscentralen for indkøb af olie og benzin". Altså en vogntype bl.a. fra WIFO (m. fl.), der efter krigen blev konfiskeret og efter aftale med de allierede udlånt til diverse olieselskaber. Nogle blev senere overtaget (købt), mens andre gik tilbage til ansvar under indkøbscentralen og herfra skrottet.
På Jernbanekilder findes så vidt jeg husker mindst 2 vogne der på prikken ligner BRAWA vognen, her godt udlånt til Shell. De kørte under det originale tyske nummer, var alle gråmalede og kun et lille felt påmalet tanken afgjorde "det nye ejendomsforhold"!

For mig ser det ud til at være en sådanne vogn der bemalingsmæssigt og m.h.t. logo er gået "noget videre galt".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Der er ikke gået noget galt. Brawa har bevidst villet, at modellen skal se sådan ud. Se blot Brawas katalog. Det er en del af deres modelpolitik. Firmaet laver efterhånden flere fantasimodeller end alle de øvrige tyske producenter tilsammen. At grundmodellen er en "krigstankvogn", er vi ikke uenige om, men DSB ZE 503 372, som modellen gør krav på at gengive, var bygget i 1903.

Kunne Brawa så ikke gøre sig selv den ulejlighed - og os andre en tjeneste - at forsyne den med et fiktivt vognnummer ;-)

--
Svend
[image]

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af Steff, 13/4 2021, 16:35 (1107 dage siden) @ Steff

Fandt forbilledet af BRAWA vognen, er på vognsiderne på "jernbanen" med ved ikke hvor:

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Til "bagmændene (bagmanden) vedr. BRAWA: Her er så en vogn lige at gå til og KORREKT i 100 procent, se billedet og den lille "firkant" med ejerskab på tanken øverst til venstre.

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/4 2021, 17:56 (1107 dage siden) @ Steff

Fandt forbilledet af BRAWA vognen, er på vognsiderne på "jernbanen" med ved ikke hvor:

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Til "bagmændene (bagmanden) vedr. BRAWA: Her er så en vogn lige at gå til og KORREKT i 100 procent, se billedet og den lille "firkant" med ejerskab på tanken øverst til venstre.

Hej Steff,

Du har nok fundet billedet på jernbanen.dk her.

Det forlyder i øvrigt i min øresnegl, at Brawa for nogle år siden rent faktisk har modtaget input til en model af den konfiskerede WIFO-vogn. I mellemtiden er Dekas imidlertid kommet på banen og har udgivet Shell-vognen i en eksakt model under katalognummer DK-871008, så det vil være et skud i foden for Brawa også at lave en model. Der findes ikke noget "forbillede" til en dansk BP-vogn på denne vogntype. Det er lutter fantasi.

Det er nok bare hvad der sker, når udenlandske modeltogsproducenter prøver at tænke selv. Det gik også næsten galt med Tilligs model af en vogn fra Dansk-Norsk Borregaard, hvor de troede, at tanken var grå, indtil de via nærværende forum fik besked fra Danmark om, at den var citrongul.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af Svend B J, 13/4 2021, 18:34 (1107 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I bund og grund er Brawa-vognen (vogntypen) vel den samme (30.000 liter) som er udgivet af Dekas/ExactTrain?
Det giver så nogle begrænsninger, med mindre man vil udsende en vogn med samme nummer eller et nummer ´ved siden af´ - eller en fantasivogn, som vi nu ser det med Brawas BP-tankvogn.

Måske Steff og Morten vil knytte et par kommentarer til forskelle og ligheder på vogne (i f t grundtypen i 1:1) fra de to firmaer?!
Desuden har Roco (ex Klein Modellbahn) en lignende 24.000 liter tankvogn i sit katalog, hvilket Exacttrain/Dekas også har.

--
Svend
[image]

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af Steff, 13/4 2021, 19:08 (1107 dage siden) @ Svend B J

Kære Svend

Tak for tilliden, men her må jeg erkende at min viden omkring lige netop forbillede/model m.h.t. her Tankvogne, ikke er så godt at jeg kan udtale mig. Meeeen, mon ikke der findes en "skriverkarl allerede", der har det som paratviden?
Så jeg overlader her scenen til bedre vidende udi den ferroviale jernbanetankvognsverden.
Den eneste ex. WIFO vogn jeg har haft fingre er denne i en lidt større målestok:

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af Lindhard, 13/4 2021, 20:38 (1107 dage siden) @ Steff

Kære Svend

Tak for tilliden, men her må jeg erkende at min viden omkring lige netop forbillede/model m.h.t. her Tankvogne, ikke er så godt at jeg kan udtale mig. Meeeen, mon ikke der findes en "skriverkarl allerede", der har det som paratviden?
Så jeg overlader her scenen til bedre vidende udi den ferroviale jernbanetankvognsverden.
Den eneste ex. WIFO vogn jeg har haft fingre er denne i en lidt større målestok:

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Flot vogn.

Den minder meget om en skala-N model fra På Sporet. N-vognen var et ommalingssæt med en Piko-tankvogn som grundlag.

[image]

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af jbetn, 14/4 2021, 09:57 (1107 dage siden) @ Lindhard

Hej, kan du (eller nogen anden) evt. hjælpe med modelnummeret på PIKO N-vognen??

Jan

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af Lindhard, 14/4 2021, 17:47 (1106 dage siden) @ jbetn

Hej, kan du (eller nogen anden) evt. hjælpe med modelnummeret på PIKO N-vognen??

Jan

Ja da, den hedder 5/4147- efterfulgt af et, to eller tre cifre alt efter om det var Shell, Aral, Esso etc.

Den her hedder f.eks. 5/4147-026

[image]

Igen en fantasivogn fra Brawa - Denne gang en BP-vogn

af D 960, 13/4 2021, 18:55 (1107 dage siden) @ Svend B J

God aften
Ingen grund til at investere i denne vogn!!! Tak for advarslen
De bedste hilsner
D 960

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak