Mere flot fransk/italiensk modeltog, H0, epoke III, film

af Claus E. Hansen @, Silkeborg, onsdag 31. marts, 2021, 23:39 (15 dage siden)

Mere flot fransk/italiensk modeltog, H0, epoke III, film

af Steff @, torsdag 01. april, 2021, 15:48 (14 dage siden) @ Claus E. Hansen

Godeftermiddag
Det er godt nok en imponerende damper i videoen franskmændene fik fremstillet i type 241P. Idet hele taget er franske damplokomotiver lidt generelt nok et overset kapitel i forhold til tyske og engelske typer.

Teknisk og udviklingsmæssigt var der flere franske lokomotivkonstruktører, bl.a. Andre Chapelon, der nok fortjener mere omtale historisk- og dermed også set i den tekniske udvikling. Men mange af typerne var ikke simple og lette at køre med, da man ofte anvendte komplicerede compoundsystemer med hver sin regulator mv. Dette medførte også, at man simpelthen blev nødt til at anvende samme sæt personale på samme maskine, da de var vidt forskellige at køre med selv indenfor samme type. Men de sparede de dyrbare kul og det store forbrug af fødevanvand og var derfor økonomiske at køre med. Men det er jo en anden historie.
Herunder et billede af bagkedlen på en NORD 231P. Bemærk de to regulatorer, en for højtryk- og en for lavtrykcylinderne. Maskinen er venstrestyret, derfor omstyringshjulet (det store røde) til venstre.
[image]
Det er et morsomt tog som lokomotivet køre med disse salontog oprangerede med CIWL materiel. De har faktisk deres udspring i virkeligheden, hvor man luksus tog helt op til slutningen af 1960´erne og begyndelsen af 1970´erne befarede strækningerne ofte fra Calais (engelske gæster) via Paris og så syd, enten Sydfrankrig eller Norditaliens Riviera kyster.
Hvis man ser efter i stammen er der først 2x WL type F (kørte normalt mellem Paris-London, derfor engelsk profil og kortere) en Bar-vogn (ombygget Pullman Cote d`Azur), en Italiensk ombygget Pullman til spisevogn (WR) (afrundet afslutning i den ene ende), en Pullman type Cote d`Azur med køkken (WPC) og endelig en ”Fourgon” (rejsegods og bad og indkvartering for personale).
En flot stamme med rødder i virkeligheden

God påske

Steffen Dresler

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark

af Steff @, torsdag 01. april, 2021, 19:44 (14 dage siden) @ Steff

Glemte lige at give interesserede i CIWL vogne en hjælp med hvad udgivet og af hvem.

https://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=CIWL

Husk på at der har kørt MASSER af forskellige CIWL vogne rundt i Danmark fra lidt efter århundredeskiftet og frem til slutningen af 1970´erne ved indførelsen af sovevogns poolen (TEN). Se alle typerne her og hvor anvendt:

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=143

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 01. april, 2021, 21:23 (14 dage siden) @ Steff

Glemte lige at give interesserede i CIWL vogne en hjælp med hvad udgivet og af hvem.

https://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new1.php?type=CIWL

Husk på at der har kørt MASSER af forskellige CIWL vogne rundt i Danmark fra lidt efter århundredeskiftet og frem til slutningen af 1970´erne ved indførelsen af sovevogns poolen (TEN). Se alle typerne her og hvor anvendt:

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=143

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hejsa,

Jeg ved ikke, om vedføjede kan være til hjælp. Oversigten er vist nogenlunde a jour:
[image]
[image]
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark

af Steff @, torsdag 01. april, 2021, 22:21 (14 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´aften

Det var da et ganske udmærket skema til hjælp for køb af en eventuel CIWL model, ny eller brugt! Lige at gå til:-)
Absolut brugbart!!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 01. april, 2021, 22:37 (14 dage siden) @ Steff

Go´aften

Det var da et ganske udmærket skema til hjælp for køb af en eventuel CIWL model, ny eller brugt! Lige at gå til:-)
Absolut brugbart!!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Tak tak. :-D Det er blot et uddrag af min store liste. Konverteret fra et Excel-ark, så derfor pygmæ-bogstaverne, der måske ikke er så tydelige.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse i Danmark

af krabsen @, fredag 02. april, 2021, 18:23 (13 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men hvad i alverden er et svagføretog?

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse i Danmark

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 02. april, 2021, 18:27 (13 dage siden) @ krabsen

Men hvad i alverden er et svagføretog?

Det var et tog, der transporterede svagføre rundt i Danmark.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Svagføretog

af krabsen @, fredag 02. april, 2021, 19:48 (13 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der kan man se - det har jeg aldrig hørt om, men det er jo nok min fejl.

Tak for oplysningen. :-)

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse i Danmark

af 12Jens Peter, fredag 02. april, 2021, 19:33 (13 dage siden) @ krabsen

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark

af bygger01, Herning, lørdag 03. april, 2021, 10:46 (13 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Da jeg for nogle år siden var fascineret af CIWL, købte jeg to sæt fra Märklin og også 4 vogne fra LS Models.

Märklin'erne er nu solgt, da de blev for "pæne" for mig, men LS'erne er stadigvæk på lager ubrugte.

Det drejer sig om 49122 ( med 3801-3805-3988 ) & 49127 ( 3790 ), og jeg har søgt i de Excel ark, om der er en undskyldning for at beholde dem, at de har kørt i DK, men jeg kan ikke finde dem i de Excel ark I henviser til.

Så hvis en vil kigge med om jeg har set rigtig, vil det være dejligt !

Vognene er flotte og f.eks. med dørtrin, der kan vippes op og ned, så måske skulle jeg blot leve med at de ligner andre CIWL'er, der har været her.

De er også korte, som passer mig fint, og jeg har læst mig til, at længderne passede til færgerne på kanalen.

--
Jørgen Steffensen

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark

af Steff @, lørdag 03. april, 2021, 13:26 (12 dage siden) @ bygger01
redigeret af Steff, lørdag 03. april, 2021, 13:58

Kære Jørgen

Jeg har lige for en sikkerheds skyld gennemset de doc. jeg har vedr. stationeringer/tildeling af vognmateriel fra CIWL hovedkontor til den Nordiske division (København). Og det er korrekt, at ingen af de ovennævnte vogne har været stationerede her. De er heller ikke nævnt i de papirer som CIWL skulle underrette DSB om kørte i landet (en slags tro og love på at vognene overholdt de gældende bestemmelser).

Der er en fornuftig forklaring på, at dine vogne ikke har været i fast løb i Danmark/Skandinavien, da de alle er de såkaldte "Ferryboats = Færgevogne" type F, der blev anvendt mellem London og Paris med overførsel fra Dover. Bl.a. derfor skulle vognene overholde det engelske profil og var derfor smallere end tilsvarende "normale vogne". Ligeledes var den ene endeperron suspenderet og flyldt med teknik, se nedenfor, hvor en F-vogn køre af borde i Calais engang i slutningen af 1930´erne.
[image]

[image]

Det skal dog bemærkes, at en enkelt eller to F vogne har været i København som reservevogne engang i 1950´erne. Der var for øvrigt indledningsvis installeret en redningskrans i kupeerne!!

Men dette og meget, meget mere kan du læse om i "De blå tog", Banebøger 2014, John Poulsen, ISBN 978-87-91434-41-9

Med venlig hilsen og fortsat god påske (til alle)

Steffen Dresler

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark

af bygger01, Herning, lørdag 03. april, 2021, 18:31 (12 dage siden) @ Steff

Tak !
"Kærligheden" til de 4 vogne er ved at genopstå, så måske skal de ikke videre.

--
Jørgen Steffensen

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 09. april, 2021, 11:17 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Jeg kan til den tidligere oplagte oversigt tilføje, at A.C.M.E. under kat.nr. 51020 kommer med en nyhed i form af en CIWL-sovevogn af en type, som har kørt i Danmark men ikke været stationeret her. Vognen kan ses på fotoet på side 17 i bogen "Internationale tog via Rødby Færge". Modellen, hvis forbillede ses her, har de korrekte bogier og taget ser også ud til at stemme. Internt i CIWL kaldtes typen for YU, mens A.C.M.E. kalder den for Ub; forskellen må have noget med indretningen at gøre. Om A.C.M.E.s model vil være RIC-mærket, eller om den som på fotoet i mit link beregnet på national italiensk trafik, kan jeg ikke lige hitte ud af. Hvem ved mere?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

CIWL vogne i H0, epoke III for anvendelse I Danmark

af Svend B J @, fredag 09. april, 2021, 11:35 (6 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, fredag 09. april, 2021, 11:58

Hejsa,

Jeg kan til den tidligere oplagte oversigt tilføje, at A.C.M.E. under kat.nr. 51020 kommer med en nyhed i form af en CIWL-sovevogn af en type, som har kørt i Danmark men ikke været stationeret her. Vognen kan ses på fotoet på side 17 i bogen "Internationale tog via Rødby Færge". Modellen, hvis forbillede ses her, har de korrekte bogier og taget ser også ud til at stemme. Internt i CIWL kaldtes typen for YU, mens A.C.M.E. kalder den for Ub; forskellen må have noget med indretningen at gøre. Om A.C.M.E.s model vil være RIC-mærket, eller om den som på fotoet i mit link beregnet på national italiensk trafik, kan jeg ikke lige hitte ud af. Hvem ved mere?

[image]

Se også billede i bogen "De blå tog" side 180

--
Svend
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen