Detaljer på Q-vogn

af BenjaminA, 23/3 2021, 20:28 (1127 dage siden)

Kære alle

Jeg er ny her, men glæder mig til at deltage og forhåbenligt bidrage til debatten.

Allerførst vil jeg gerne spørge om detaljer på de gamle Q-vogne, da jeg er ved at bygge en i skala 1.

[image]

Jeg har skrevet lidt om første del af byggeriet på min nye blog:
https://danmarki1940erne.wordpress.com/2021/03/15/at-bygge-en-q-vogn-del-i/

Jeg er i tvivl om hvordan de kæder, der kunne holde ventilationslemmene åbne og lukkede egentligt virkede. På alle billeder jeg kan finde, både analogt og digitalt, er det ikke rigtigt til at se hvordan de præcist virkede, og jeg vil gerne genskabe dem så korrekt som muligt. Var kæden fæstnet ved siden af hullet? Og havde det en lille studs for enden?

En anden ting ved samme lejlighed - er der nogen, der ved om alle grebene og håndbøjlerne på vognen skal være godsvognsbrune eller om de skal være sorte? Det er også svært at se på de gamle billeder....

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Benjamin

Detaljer på Q-vogn

af race, 23/3 2021, 21:45 (1127 dage siden) @ BenjaminA

Hej Benjamin

Jeg ved ikke om det er 100% korrekt, men jeg har løst kæde problemet på denne måde

Mvh
Arne

[image]

Detaljer på Q-vogn

af race, 23/3 2021, 21:50 (1127 dage siden) @ race

Det er måske tydeligere her på min kones AHJ vogne!

[image]

Detaljer på Q-vogn

af bygger01, Herning, 24/3 2021, 06:50 (1127 dage siden) @ race

Jeg er blevet nysgerrig på, hvad de kæder bruges til.
Lemmene må glide op og ned i riller, og til låse dem fast i en given position, bruges der så et stykke rundjern til at stikke ind huller i vognens sider ?
Er kædernes mission blot til holde det rundjern fast ?

--
Jørgen Steffensen

Detaljer på Q-vogn

af Steff, 24/3 2021, 08:46 (1126 dage siden) @ bygger01
redigeret af Steff, 24/3 2021, 09:24

Trælemmene på Q-vognene på sider og i dørene blev fæstet INDVENDIGT ved at en lille krog øverst på lemmen blev hægtet ind i det stykke fladjern med hul man ser på den øverste pil. Samtidig hermed ser du farven indvendigt på vognen (Ral 1007). Udvendigt er vognen Ral 8012, der passer fra ca. 1955 og frem til udrangering.
[image]
[image]
[image]
Kæden udvendigt var for at sikre lemmen ikke faldt ned under kørsel. Kæden med en not sad på ydersiden af lemmen i en lille holder når ikke anvendt, se billedet.
[image]
Når anvendt blev noten stukket ind i et hul UNDER lemmen i vognsiden. Se nederste pil på billedet af den åbne dør.
Efterhånden blev lemmenes bevægelse ”suspenderet” og lemmen blev sat fast i øverste position.
Kæderne hang lige ned hvis de ikke var sat i ”føringsmidlet”, holderen. Derved fremkom de meget karakteristiske halvcirkelmærker som fremkom når kæder kom i bevægelse under kørsel og derved sled malingen og træet af.
Dette kan efterlignes på model ved at stikke en nål eller spidst søm ind i kæden og køre frem og tilbage i den halvcirkel der fremkommer (med måde!!).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Detaljer på Q-vogn

af bygger01, Herning, 24/3 2021, 10:43 (1126 dage siden) @ Steff

Tak.

Det gav mening ...

--
Jørgen Steffensen

Detaljer på Q-vogn

af BenjaminA, 24/3 2021, 22:12 (1126 dage siden) @ Steff

Mange tak for billeder og gode svar!

Så kan man med god samvittighed lade kæden med not hænge ned - jeg tænker at skala 1 er stort nok til at de halvcirkelformede slidmærker kan formes af sig selv, hvis vognen får lov til at køre nok!

Med venlig hilsen
Benjamin

Detaljer på Q-vogn

af BenjaminA, 24/3 2021, 22:13 (1126 dage siden) @ race

Det er måske tydeligere her på min kones AHJ vogne!

[image]

Fine vogne! Må jeg spørge hvor bred kæden er på dine vogne? Har lidt besvær med at finde en passende kæde.

Med venlig hilsen
- Benjamin

Detaljer på Q-vogn

af race, 25/3 2021, 09:30 (1125 dage siden) @ BenjaminA

Hej Benjamin

Det er en et millimeter kæde, kan købes i hobbyforretningen i Søllested, eller hos Modelskibet.dk.

Mvh
Arne

Detaljer på Q-vogn

af BenjaminA, 25/3 2021, 20:55 (1125 dage siden) @ race

Mange tak!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak