? Røg fra damp- og diesellokomotiver

af Nordexpress, 20/3 2021, 07:56 (1131 dage siden)

Jeg har holdt mig langt væk fra røg til damplokomotiver i alle årene efter at have læst, at det er noget fedtet stads, der lægger sig på skinnerne.

Men når man nu ser et digitalt "state-of-the-art" damplokomotiv med synkron lyd, så begynder det at se forkert ud uden damp.

Tilsvarende er det jo efter ESUs modeller blevet moderne med røg ud af diverse diesellokomotiver.

Hvad er jeres aktuelle erfaringer? Er Seuthe røg eller ESU røg stadig noget møg at introducere på ens anlæg?

? Røg fra damp- og diesellokomotiver

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/3 2021, 14:40 (1131 dage siden) @ Nordexpress

Jeg har holdt mig langt væk fra røg til damplokomotiver i alle årene efter at have læst, at det er noget fedtet stads, der lægger sig på skinnerne.

Men når man nu ser et digitalt "state-of-the-art" damplokomotiv med synkron lyd, så begynder det at se forkert ud uden damp.

Tilsvarende er det jo efter ESUs modeller blevet moderne med røg ud af diverse diesellokomotiver.

Hvad er jeres aktuelle erfaringer? Er Seuthe røg eller ESU røg stadig noget møg at introducere på ens anlæg?

Hejsa,

Røgen er ikke skalatro og opfører sig urealistisk. På et damplokomotiv synes jeg, at det ser forkert ud med lidt "puf-puf" a la pulsen på en cigaret, og damp fra cylindrene savner jeg også. Ligeledes kan der ikke monteres røg på små lokomotiver, så det forbliver en gimmick, som er forbeholdt de store maskiner og kun i begrænset omfang. Så hellere undvære den.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

? Røg fra damp- og diesellokomotiver

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 20/3 2021, 16:15 (1131 dage siden) @ Nordexpress

Enig med Morten. I størrelse H0 ligner det for mig mere røg fra en elektrisk kortslutning, end røg og damp, der kommer op af skorstenen.
Og de få gange jeg har oplevet røgen fra de små lokomotiver, har den lugtet alt andet end sund at have i et lille rum.

Men det er jo heldigvis en smags sag og helt op til den enkelte hvad, man synes er sjovt at køre med på sin bane
[image]

? Røg fra damp- og diesellokomotiver

af Flemming Søeborg, 21/4 2021, 17:39 (1099 dage siden) @ Knarbjerg

Jeg har ESUs lille V 60, som også har indbygget røggenerator, og det ser helt urealistisk ud, når der kommer en lille, fedtet røgsøjle op - det hverken ligner eller lugter som fed, blå dieselos (heldigvis!).

Jeg afprøvede så i dag Heljans E 994 med røgaggregat. Her var røgen mere omfangsrig, fyldig, ind imellem lød et puf som et mini-fyrværkeri, men bagefter stank hele huset af brændt dampdestillat. Der er nok en grund til, at jeg normalt aldrig bruger det stads.

Og at have det strømmende ud af cylindrene? Hvordan ser sporet så ud efter få runder - for ikke at tale om ens egne lunger? Hverken Faller eller ESU deklarerer deres produkter - hhv. Rauchöl og Rauchdestillat - blot advares mod indtag af det (dødeligt), og at det er skadeligt for huden. Så min konklusion er, at det slet ikke hører hjemme på en modeljernbane (eller noget andet sted).

[image]

En nogenlunde anstændig "Rauchwolke", men føj for en lugt!

[image]

Og her uden sort baggrund:

[image]

I mine øjne er det spild af penge og ressourcer at have røggeneratorer indbygget, og jeg skal ikke have flere lokomotiver med røggenerator - og lyden kan jeg sagtens undvære.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

? Røg fra damp- og diesellokomotiver

af Steff, 21/4 2021, 20:30 (1098 dage siden) @ Flemming Søeborg

Kære Flemming

Nu skal man jo være forsigtig med hvad andre MJ´er mener om den noget tiltagende ”teknikalisering” af modeljernbanen, med åbne- og dørlukkefunktioner på vogne, pantograffunktioner og ikke mindst lys- og lydfunktioner. Smag og behag er forskellig.

Men som dig synes jeg det er ved at tage overhånd, jeg har aldrig brudt mig om diverse røgfunktioner/spildedamp. Og fra cylinderne kan det jo IKKE være mørk/grå røg, det er hvid damp i virkeligheden. Og så sviner det og ser aldeles urealistisk ud. Det samme med lydfunktionerne med en fyrbøder der ustandselig rammer et metalgulv ved indfyring, forkerte fløjteangivelser etc.

Lysfunktionerne ved epoke III (faktisk op til 1975) skal MJ´erne nok sætte sig ind i, NUL lys ved plantog om dagen og ved andre tog, sær-, arbejds-, eller tog i venstre spor på dobbeltspor heller INGEN LYS, men Kendingssignaler i form af skiver! Hvor nemt kan det være, ikke sandt?

Røgfunktioner ser lidt bedre ud i større størrelser 0, 1 og LGB, men svinder jo tilgengæld endnu mere!!

Men det er jo meninger og der er andre der synes det er ”lige det” der skal til!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Forlod et større klubanlæg da larmen fra alle de forskellige indbyggede lydeffekter nærmede sig lydniveauet for en "Boom-box" på "Bryggen" en varm sommeraften!!


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak