? Mere Tuborg Øl

af Nordexpress, 5/3 2021, 16:20 (1141 dage siden)

Goddag
Hvor befinder vi os på troværdigheds-/nøjagtighedsskalaen med de to ny hvide Tuborg-vogne fra Piko, angivet som overtagne preussiske vogne - henholdsvis uden og med bremserhus?

Piko 54618

Piko 54619

Hvor findes litra Z i oversigten over godsvogne her på jernbanen?

? Mere Tuborg Øl

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/3 2021, 18:48 (1141 dage siden) @ Nordexpress

Goddag
Hvor befinder vi os på troværdigheds-/nøjagtighedsskalaen med de to ny hvide Tuborg-vogne fra Piko, angivet som overtagne preussiske vogne - henholdsvis uden og med bremserhus?

Piko 54618

Piko 54619

Hvor findes litra Z i oversigten over godsvogne her på jernbanen?

Hejsa,

Det er ren fantasi udover de fire hjul, den firkantede vognkasse, litreringen og reklamepåskrifterne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

? Mere Tuborg Øl

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/3 2021, 19:13 (1141 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Goddag
Hvor befinder vi os på troværdigheds-/nøjagtighedsskalaen med de to ny hvide Tuborg-vogne fra Piko, angivet som overtagne preussiske vogne - henholdsvis uden og med bremserhus?

Piko 54618

Piko 54619

Hvor findes litra Z i oversigten over godsvogne her på jernbanen?


Hejsa,

Det er ren fantasi udover de fire hjul, den firkantede vognkasse, litreringen og reklamepåskrifterne.

Hvis Piko vil lave en epoke III Tuborg-vogn på en korrekt grundmodel, så laver de nedenstående (mens den endnu havde bremsehuset monteret til ca. 1950/52) og løbebrædder (vistnok til omkring 1940, men dem kan man selv afmontere), men Piko skal nok først lige have brændt nogle af deres gamle 1960'er-designs af, inden de "nyudvikler" (de fremstillede i kommunisttiden både Carlsberg- og Tuborg-vogne på basis deres G02-grundmodel).

[image]
[image]

Det forlyder, at Piko har modtaget et skriftligt og illustreret oplæg til modellen, så måske kommer den engang. Märklin skal ligeledes have modtaget et oplæg til en epoke III Tuborg-vogn i samme design men af anden type, så måske kommer de først.

Hvis de kniber, så brug i stedet budgettet på Dekas nye Carlsberg-vogne som er lige på trapperne. Der får man kvalitet for pengene i en klasse, der langt overgår oldgamle Piko- og Märklin-grundmodeller.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Tak - også for indkøbsvejledningen!

af Nordexpress, 9/3 2021, 15:19 (1137 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg ser om jeg hellere vil ha en Hof hos Dekas!

Avatar

OT MFL Esq.

af Futfar, Kajerød, 13/3 2021, 17:00 (1133 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Futfar, 13/3 2021, 17:06

Min gode MFL Esq.
Hvorfor er du pludselig blevet at tituleres som værende Esq ?
Jeg ved udmærket hvad Esq. står for, men er du så lige pludselig blevet sådan at titulere ? I så fald hvordan og hvorledes? Dette forum er vant til dit brug af sproglige finurligheder, hvilket ofte trækker en smule på smilebåndet, og det er naturligvis helt fint, men titlen Esq. er altså ikke noget der bruges i flæng, efter forgodtbefindende; det bør du vide, især set i lyset af dine åbenbare færdigheder, også på det sproglige felt.

Jeg kunne så - hvis jeg ville, fuldt berettiget - kalde mig 'Slægts Patriark i von Thun Slægten', da von Thun slægten er en gammel Adelsslægt fra Böhmen, med rødder tilbage til det 10'ende århundrede. men der gør jeg så ikke.
Jeg er i besiddelse af slægtsbog og slægtens våbenskjold, så der er 'pant for kalvekødet'.

Med venlig hilsen
Kim Frederik Just von Thun.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

OT MFL Esq.

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/3 2021, 18:06 (1133 dage siden) @ Futfar

Min gode MFL Esq.
Hvorfor er du pludselig blevet at tituleres som værende Esq ?
Jeg ved udmærket hvad Esq. står for, men er du så lige pludselig blevet sådan at titulere ? I så fald hvordan og hvorledes? Dette forum er vant til dit brug af sproglige finurligheder, hvilket ofte trækker en smule på smilebåndet, og det er naturligvis helt fint, men titlen Esq. er altså ikke noget der bruges i flæng, efter forgodtbefindende; det bør du vide, især set i lyset af dine åbenbare færdigheder, også på det sproglige felt.

Min gode hr. von Thun,

De følger vist ikke rigtig med i udviklingen. I det tidlige 20. århundrede blev Esq. skam brugt som en generel høflighedstitel for enhver mand i en formel ramme, og siden er titlen blevet mere "udvandet", om man vil. Jeg henholder mig her til den gængse definition på titlen, som kan læses her. Esquire er skam ikke nogen beskyttet titel, men De har ganske ret i, at der almindeligvis er en vis noblesse forbundet med de personer, der benytter den, hvilket jeg føler mig berettiget til at gøre som rentier. :-) :-) :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

? Mere Tuborg Øl

af Erik V. Pedersen... ⌂, 11/3 2021, 11:45 (1136 dage siden) @ Nordexpress

Når man -som "gammel rotte i faget"- læser indslag som dette, må man vist tænke, at Verden har ikke flyttet sig meget indenfor dette område i maaaaaange år.

Da jeg -i sin tid- vel omkring 1970, blev spurgt om jeg kunne / ville levere nogle fotos af danske private godsvogne, var der -stort set- intet dansk at finde på markedet. Så man et godstog på en udstilling, var det næsten udelukkende udenlandske vogne.

Det ville firmaet Liliput gøre noget ved, og den danske agent stillede så spørgsmålet, og fik ja fra såvel enkelte andre som fra mig. Det blev til en stribe vogne med dansk udseende, men på mere eller måske især mindre dansk-udseende vogne. Der kunne være langt mellem udseendet af den danske og den udenlandske vognkasse, men den så da dansk ud, og mange var glade -- nu var / blev det meget mere et dansk godstog.

Deltog man så på modeljernbaneudstillinger, var det ofte ganske "morsomt" at høre meningerne om disse vogne. Der var stort set ikke det, der ikke var i vejen med vognene: For lange / korte, for høje / lave, forkerte akselafstande, forkerte bremsehuse, forkert tag og meget andet. Det eneste gode, der næsten blev sagt om dem var ofte, at bemalingerne var gode nok.

Hertil kom så, at mange af dem, som "bare" kørte med vognene, var godt tilfredse, men "model-folket" surmulede. Det skal erkendes, at der var nogle slemme "smuttere" imellem - ufatteligt, at virksomheden kunne få sig selv til at fremstille dem !

Nu skriver vi 2021, og problemerne er åbenbart stadig de samme !

Nå, -- jeg når næppe at se det, men måske bliver det bedre en dag i fremtiden.

Erik V.
evp.dk

.

? Mere Tuborg Øl

af bygger01, Herning, 11/3 2021, 12:16 (1136 dage siden) @ Erik V. Pedersen...

Du er kommet langt med konservesdåseblik og gamle frugtkasser .....

Men den problematik, som du beskriver, vil aldrig forsvinde.

Men så kan man altid trøste sig med, - Det er en selv, der bestemmer, hva' der er rigtig på egen bane ( og man kan købe, hva' man har råd til ).

--
Jørgen Steffensen

? Mere Tuborg Øl

af Erik V. Pedersen... ⌂, 11/3 2021, 13:09 (1135 dage siden) @ bygger01

Ja, der vil næppe ske den store forandring. Danmark er for lille til den slags småserier -- desværre.

Dine ord om egne ønsker, f. eks. ved selvbyg og hvad man kan få ud af sit eget model-anlæg, giver mig næsten "stikordet" til en bemærkning til det indlæg, jeg idag har på min hj.side, evp.dk. (Næsten) færdigbygning af mine fire små "Corona-færger". Der er også "store", synlige "fejl", som er udført således -helt bevidst.

Det er svært at skaffe det rette tegningsmateriale, og selv om man så får det, passer tegningen så tidsmæssigt til de billeder man har af færgen -- og til de tanker/ønsker man selv har om sin færges udseende. Jeg har nye billeder af en færge, som jeg evt. --af forskellige årsager-- gerne ser med et ældre udseende (f. eks. gammelt træ-styrehus).

Det kan jeg lave selv, og være glad for det, blot jeg gør opmærksom på det ved billederne / i teksten. Hertil kommer så, at styrehusene er "løse" (sat "løst" fast :-) ), så den, der evt. arver færgerne, kan "nemt" selv bygge et "blik-styrehus", og sætte det på i stedet for.

Erik V.
evp.dk

? Mere Tuborg Øl

af Nordexpress, 11/3 2021, 14:07 (1135 dage siden) @ bygger01

Well, på den ene side har du naturligvis ret, at man bestemmer selv. Men det bør jo så helst være på et oplyst grundlag. På den anden side synes jeg, at branchens kutyme er stærkt kritisabel.

Grundlæggende er det forbruger vildledning at kalde noget for en model, når det ikke er en model af noget som helst. Men jeg mener også, at det er forbrugervildledning, når én og samme producent som Piko slår sig op på nyudviklede fabelagtige loks som DB 181.2 og det ny ispindefarvede tjekkiske el-lok på den ene side og på den anden side leverer man de ovenfor drøftede såkaldte danske Tuborg vogne, der bare har fået en anden farve. Spørgsmål: hvordan kan jeg vide, at det betaler sig at købe Piko?

Roco er i færd med at markedsføre - for normal pris - 40 år gamle modeller som ÖBB 4010 Transalpin, der bliver sendt på markedet uden at være ordentligt kvalitetskontrollerede og uden fx. nyudviklede koblinger - og Roco genudsender DSB modellen af BR 605 ICE-TD (den hvide) til efteråret med det samme 8-polede decoder stik som for 13 år siden - altså uden at være opdateret til dagens standard - til fuld pris. Det er i min optik også forbrugervildledning. Spørgsmål: hvordan kan jeg vide, at det betaler sig at købe Roco?

Lokomotivet var vel det eneste tidsskrift, der seriøst beskæftigede sig med om en model er korrekt og troværdig. De store tyske tidsskrifter kritiserer ikke udsendte modeller eller fabrikanter, men nøjes med at skamrose udvalgte nyheder, især de seneste ny-udviklede modeller.

Man kan selvfølgelig for sig selv bestemme kun at ville købe fra producenter som McK og Dekas. Og man kan prøve at opbygge en sådan relation til sin forhandler, at han ærligt siger, "den er ikke til dig", omend forhandlernes opgave jo bare er at få noget langet over disken. Og man kan glæde sig over, at personer som Morten giver et så tilbundsgående svar i et forum.

Ville du købe en 13 år gammel bil uden at få dens alder at vide?

? Mere Tuborg Øl

af Flemming Søeborg, 11/3 2021, 23:42 (1135 dage siden) @ Nordexpress

Lokomotivet var vel det eneste tidsskrift, der seriøst beskæftigede sig med om en model er korrekt og troværdig. De store tyske tidsskrifter kritiserer ikke udsendte modeller eller fabrikanter, men nøjes med at skamrose udvalgte nyheder, især de seneste ny-udviklede modeller.


Tja, jeg kan da henvise til Spor og baner nr. 55, side 8-11, hvor DWA Hobbys nye rystevogne får en grundig, kritisk behandling. Det samme er tilfældet i det kommende nr. 56, hvor Heljans fire-akslede Mo'er bliver kritisk bedømt, tillige med Pikos litra TF-vogn, EB-lokomotivet, Tilligs KRB-vogn samt Fleischmanns Kosangasvogn (i skala 1:160).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

? Mere Tuborg Øl

af UTJ, 11/3 2021, 13:15 (1135 dage siden) @ Erik V. Pedersen...

Liliputs ommalede danske vogne var simpelthen fortræffelige. De var ofte pænere end som var "rigtigt dansk", ja, faktisk helt op til CP-vogn og andet, da udbuddet af danske modeller boomede fra ca 1999 og frem. Og det er rart at høre fra en af "bagmændene" bag bemalingerne.

--
ئۇلغىك

? Mere Tuborg Øl

af Erik V. Pedersen... ⌂, 11/3 2021, 14:08 (1135 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik.

Tak, det er dog en slags anerkendelse af datidens anstrengelser. Jeg skulle dog kun levere billederne (som jeg ofte allerede havde optaget på mine/vore ture), men det var da rart, at nogen kunne bruge billederne til noget "fornuftigt". Jeg fik -som regel- ønskerne fra daværende John B. Dyrkilde (model-artikler i "Jernbanebladet"), som så videresendte til Liliput´s agent -- somme tider skete det direkte fra agenten.

Også i de tilfælde var det et problem, at man/jeg kun havde sort/hvide billeder, men dels var det billigere (børnene skulle have mad i maven og fodtøj på fødderne), men samtidig ønskede Ulf Holtrup helst sort/hvide billeder (optaget på sort/hvid film) af hensyn til gengivelserne i SIGNALPOSTEN. Det kan man ærgre sig over nu.

Tænk, om man havde haft digitalkameraer dengang.

Hilsen,
Erik V.

? Mere Tuborg Øl

af Flemming Søeborg, 11/3 2021, 23:22 (1135 dage siden) @ Erik V. Pedersen...

Allerede i 1966-67 havde Liliput 25 "danske" modeller i programmet - lige fra dette damplokomotiv litra PR 930 (!) til hvide og brune godsvogne, masser af kulørte tankvogne, vinrøde passagervogne.....

[image]

I katalogteksten står om PR-lokomotivet: "... et smukt og typisk dansk damplokomotiv, der hører til en rigtig dansk togstamme." Jeg tror, at jeg lader teksten tale for sig selv.

To-tre år senere var sortimentet på hele 33 modeller, og brochuren nu i farver:

[image]

Damplokomotivet hed nu litra T - meget smart, for så havde Liliput pludselig to danske lokomotiver i programmet.

Bortset fra det var Liliputs første serie af Hd- og Ial-/Iar-vogne meget smukke med stor dybde i strukturen, mens de senere serier ikke havde denne udstråling. Årsagen var den enkle, at første serie var støbt/malet sorte, derefter malet brune hhv. hvide, mens de næste serier var støbt i gult materiale og derpå malet, hvilket gav vogne med en 'død' overflade.

I øvrigt står der ikke direkte ved de enkelte vogne, at det er "modeller", men blot f.eks. "kølevogn efter DSB litra If", og så er firmaet jo frit stillet - "litra If" har blot været en inspiration.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

? Mere Tuborg Øl

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/3 2021, 07:37 (1135 dage siden) @ Flemming Søeborg

Allerede i 1966-67 havde Liliput 25 "danske" modeller i programmet - lige fra dette damplokomotiv litra PR 930 (!) til hvide og brune godsvogne, masser af kulørte tankvogne, vinrøde passagervogne.....

[image]

I katalogteksten står om PR-lokomotivet: "... et smukt og typisk dansk damplokomotiv, der hører til en rigtig dansk togstamme." Jeg tror, at jeg lader teksten tale for sig selv.

To-tre år senere var sortimentet på hele 33 modeller, og brochuren nu i farver:

[image]

Damplokomotivet hed nu litra T - meget smart, for så havde Liliput pludselig to danske lokomotiver i programmet.

Bortset fra det var Liliputs første serie af Hd- og Ial-/Iar-vogne meget smukke med stor dybde i strukturen, mens de senere serier ikke havde denne udstråling. Årsagen var den enkle, at første serie var støbt/malet sorte, derefter malet brune hhv. hvide, mens de næste serier var støbt i gult materiale og derpå malet, hvilket gav vogne med en 'død' overflade.

I øvrigt står der ikke direkte ved de enkelte vogne, at det er "modeller", men blot f.eks. "kølevogn efter DSB litra If", og så er firmaet jo frit stillet - "litra If" har blot været en inspiration.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Hejsa,

Liliputs T-maskine var baseret på helt nye forme og værktøj til en tysk BR 38, mens den ældre PR-maskine var baseret på ældre forme, der gengav en BR 38 med tagrytter, som én af de danske T-maskiner også havde. Dette ændrer ikke på, at litraet "PR" var forkert, men det fik man rettet på den nye model, som var af en på tidspunktet meget høj standard. De to modeller var ikke katalogført samtidig. Hvem der har prakket Liliput litraet "PR" på, må guderne vide, for den kunne lige så godt have være litreret T. Det må være en dansker med kendskab til (eller rettere manglende kendskab til) danske damplokomotiver, for litra PR er næppe blevet valgt af østrigerne alene.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

? Mere Tuborg Øl

af Rolf Berg, 12/3 2021, 09:02 (1135 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hade den danske Liliput importør 1 tresserne/halvfjerdserne initialerne IVA ? Inden jeg kommer med beskyldninger der er fejlaktige .

mvh Rolf Berg

? Mere Tuborg Øl

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/3 2021, 10:17 (1135 dage siden) @ Rolf Berg

Hade den danske Liliput importør 1 tresserne/halvfjerdserne initialerne IVA ? Inden jeg kommer med beskyldninger der er fejlaktige .

mvh Rolf Berg

Aner det ikke. Det ved EVP måske.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

? Mere Tuborg Øl

af 9Erik V. Pedersen... ⌂, 12/3 2021, 10:22 (1135 dage siden) @ Rolf Berg

Hade den danske Liliput importør 1 tresserne/halvfjerdserne initialerne IVA ? Inden jeg kommer med beskyldninger der er fejlaktige .

mvh Rolf Berg

.
---------.
.

Som tidligere skrevet, var min "mellemmand" den nævnte John B. Dyrkilde ("Jernbanebladet"), der igen samarbejdede med en "agent" for Liliput. Denne "agent" hed -i det mindste"- Ib Andersen, muligvis også med et "V" som mellemnavn.

"IVA" kender vi som initialer for en meget kendt jernbane- og færgeforfatter, men jeg har aldrig hørt om nogen sammenhæng disse to imellem.

Tilsvarende mindes jeg ikke at have hørt John B. Dyrkilde omtale noget vedr. de omtalte damplokomotiver.

Erik V.
www.evp.dk

.

? Mere Tuborg Øl

af Flemming Søeborg, 12/3 2021, 11:44 (1135 dage siden) @ 9Erik V. Pedersen...

Bagsiden af 1966-67 brochuren indeholder disse oplysninger:

[image]

Her i udsnit:

[image]

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

P.S. Ved nærmere granskning af de to brochurer må jeg medgive, at der er tale om to versioner af P 8/BR 38, hvor bl.a. lanterner, gangtøj og tenderhjul er blevet forbedrede. Tak, Morten, for at henvise til dette.

? Mere Tuborg Øl

af Rolf Berg, 12/3 2021, 11:54 (1135 dage siden) @ Flemming Søeborg

Tak til jer alle for katalognostalgi , information og svar .
mvh Rolf Berg

? Mere Tuborg Øl

af Erik V. Pedersen... ⌂, 12/3 2021, 14:40 (1134 dage siden) @ 9Erik V. Pedersen...

En af de første vogne jeg leverede billeder af, til fremstilling af "danske modeller", var -som jeg husker det- HHJ E 45, en forhenværende rejsegodsvogn, der havde endt sine dage som privatejet godsvogn for "Odder Andels Slagteri". ( https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=144&vognid=7559
eller https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=144&vognid=1685 ).

Jeg har ikke katalogmateriale fra dengang, så jeg kan ikke se, hvor når jeg leverede billederne eller hvornår modellen "kom på gaden", men jeg blev "begavet" med et ekspl. af vognen for lånet af fotos.
[image]
Liliput-model, HHJ E 45, Odder Andels Slagteri.

Erik V.
evp.dk

? Mere Tuborg Øl

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/3 2021, 14:54 (1134 dage siden) @ Erik V. Pedersen...

En af de første vogne jeg leverede billeder af, til fremstilling af "danske modeller", var -som jeg husker det- HHJ E 45, en forhenværende rejsegodsvogn, der havde endt sine dage som privatejet godsvogn for "Odder Andels Slagteri". ( https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=144&vognid=7559
eller https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=144&vognid=1685 ).

Jeg har ikke katalogmateriale fra dengang, så jeg kan ikke se, hvor når jeg leverede billederne eller hvornår modellen "kom på gaden", men jeg blev "begavet" med et ekspl. af vognen for lånet af fotos.
[image]
Liliput-model, HHJ E 45, Odder Andels Slagteri.

Erik V.
evp.dk

Den og DDSF-vognen er faktisk rigtig gode og lette ombygningsobjekter, som det vist også blev beskrevet i SP. Dem kunne man få nogle efter tidens forhold "hæderlige" modeller ud af. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

? Mere Tuborg Øl

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 13/3 2021, 08:31 (1134 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det var faktisk Liliput's søstervogn til E45, nemlig HHJ ZM vogn (Tre Kroner), som kunne forholdsvis komme tættere paa forbilledet ved at afkorte taget over endeperronen. Begge vogne havde samme godsvogn fra Schweiz som grundmodel.
Mvh
Niels
(Down Under)

? Mere Tuborg Øl

af Erik V. Pedersen... ⌂, 12/3 2021, 15:10 (1134 dage siden) @ Erik V. Pedersen...

(Der synes ikke at være en efterredigeringsmulighed, så det må blive en tilføjelse til det foregående)

Nogenlunde samtidig eller senere byggede jeg selv en model i mine sædvanlige, foretrukne materialer, krydsfinér (her dog 1 mm), dåseblik (taget), kuglepennepatroner (puffer) og lidt såkaldt "krydstråd" (telefonledning).
[image]
Hjemmebygget 1:87-model af HHJ E 45, Odder Andels Slagteri.

Modellen ser måske nok lidt primitiv ud, men er også kun bygget uden brug af andet end almindeligt håndværktøj. Hertil vil skærmbilledet af vognen sikkert blive gengivet i en størrelse der er ca. dobbelt så stort som modellen !

Erik V.
evp.dk

? Mere Tuborg Øl

af Georg Schmidt, 12/3 2021, 22:00 (1134 dage siden) @ Erik V. Pedersen...

Et par billeder af E 45.
[image]
HHJ E 45 Odder 18.05.1970.
[image]
M v h
Georg

? Mere Tuborg Øl

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/3 2021, 22:47 (1134 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Morten Flindt Larsen, 12/3 2021, 22:52

Et par billeder af E 45.
[image]
HHJ E 45 Odder 18.05.1970.
[image]
M v h
Georg

Tak for kigget, Georg. Lidt afrakket, men alligevel Danmarks festligste "rejsegodsvogn". Den blev vist brugt til at køre kød mellem slagteriet og Århus havn.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

? Mere Tuborg Øl

af Ole Vedel, 12/3 2021, 23:29 (1134 dage siden) @ Flemming Søeborg

Årsagen til T-maskinen hed Pr 930 fra starten skyldes Valby Hobbys Fru Elmborg.
Og det er Fru Elmborg der selv har fortalt det til mig.
Lilliputs importør, var kommet ind for at vise de Danske vogne som sku komme og de talte om muligheden for et Dansk Damp lok.
Man kiggede så i den tids blade, hvor man fandt en liste over Danske lokomotiver. Og valgte det som var tættest på den 38èr nemlig Pr. T og N var ikke med i den oversigt.
Jeg mener det var HobbyBladet.
Det blev så rettet efter nogle havde fortalt at det var en T-maskine.
Det var også Fru Elmborg og hendes mand som valgte Av og Asm som litra til de 2 bogievogne.
Jeg ved ikke om det også galt tagrytter postvognen.
Mvh. Ole Vedel

? Mere Tuborg Øl

af Flemming Søeborg, 13/3 2021, 19:21 (1133 dage siden) @ Ole Vedel

Hej Ole.

Tak for den interessante 'vinkel' på PR/T-historien. Det er altid morsomt at høre sådanne anekdoter.

Hvad reklamevognene angår, er den ældste illustration af den danske version af den schweiziske K 2-lignende vogn "Tre Kroner Margarine", jeg kan finde, fra kataloget 1967/68:

[image]

Det stemmer godt med EVP's bemærkning om, at OAS-vognen skulle stamme fra cirka 1970.

Men som tidligere vist var Liliput godt med allerede fra midt i 1960'erne. På det tidspunkt fandtes stort set kun diverse ølvogne (Long, Pocher, Fleischmann, Märklin, Jouef og muligvis Lima) til at forlyste det danske marked med, udover Longs øvrige sortiment, Märklins B-vogn og enkelte andre modeller (excl. lokomotiverne).

Herunder et undsnit af datidens Liliput-brochurer. Jeg undskylder for de dårlige gengivelser.

[image]

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Dansk Liliput

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 14/3 2021, 00:48 (1133 dage siden) @ Flemming Søeborg

De danske modeller fra Liliput kom på markedet i efteråret 1964, og formentlig på samme tid kom der et fransksproget katalog med firmaets udenlandske modeller.
[image]
Ovenstående katalog er fra forretningen ROM & CO med en dansk prisliste samt Tillæg nr. 1 - med 11 nye udenlandske godvogne - til kataloget.

I mit ex. af kataloget var der også en lille folder med 8 danske modeller + 6 udenlandske.
[image]

Ib Andersen annoncerede igennem årene flittigt for Liliput i HOBBY BLADET, og den første annonce med danske modeller er her:
[image]

Der kom flere danske tillæg til det fransksprogede katalog, og i Tillæg nr. 4 fra 1965 med 13 modeller er DSB litra PR imellem:
[image]

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Dansk Liliput

af Nordexpress, 14/3 2021, 12:23 (1133 dage siden) @ Torben Z.

Genkendelsens glæde er stor:-)

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs
Pris 290 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak