Avatar

DSB BCM

af Futfar, Kajerød, 11/2 2021, 18:43 (1162 dage siden)

På bagsiden af seneste udgave af Spor og Baner, tilbydes et Märklin 3-vognsæt af DSB BCM liggevogne, til en ikke angivet favorabel pris. Her skal man så lige huske på at vognene er af 'Märklin længde', på 28,3 cm, i alt 85 cm, og dermed ikke den korrekte 1:87 længde på 30,3 cm, i alt 91 cm.

Blot til info.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB BCM

af Jan S, 12/2 2021, 00:05 (1162 dage siden) @ Futfar

Ville det ikke være mere overraskende hvis Märklin tilbød et sæt Bcm vogne i korrekt længde?

Mvh.

Jan

DSB BCM

af jhcn, Lystrup/Århus, 12/2 2021, 08:57 (1162 dage siden) @ Jan S

Ville det ikke være mere overraskende hvis Märklin tilbød et sæt Bcm vogne i korrekt længde?

Mvh.

Jan

Jo, det kunne godt overraske!
Faktisk vil jeg gerne udstille mig selv som værende tæt på dobbeltmoralsk mht til fx Märklins produkter. For på den ene side er det rart med noget som fungerer - lige ud af æsken og nogle gange til netop en fornuftig pris.
Men nogle af deres produkter (ikke alle!) er så langt fra virkeligheden at jeg ikke synes det giver mening. Min dobbeltmoral dukker så op når en mere realistisk vogn eller et lokomotiv så bliver meget dyr, men faktisk ikke fungerer særlig godt. Min Heljan E-maskine som eksempel...
Jeg synes faktisk det er svært, for jeg vil gerne både have noget som ligner virkeligheden, men det skal også fungere.... Og gerne uden at pengekassen bliver tømt helt....

Med andre ord - jeg er svær at stille tilfreds, og måske kan et firma som Märklin derfor blive ved med at sælge ting som kun opfylder en del af mine ønsker?
Jeg har dog ingen planer om at købe de nævnte vogne!

--
Henrik

Avatar

DSB BCM

af Futfar, Kajerød, 12/2 2021, 13:41 (1162 dage siden) @ jhcn

Ville det ikke være mere overraskende hvis Märklin tilbød et sæt Bcm vogne i korrekt længde?

Mvh.

Jan


Jo, det kunne godt overraske!
Faktisk vil jeg gerne udstille mig selv som værende tæt på dobbeltmoralsk mht til fx Märklins produkter. For på den ene side er det rart med noget som fungerer - lige ud af æsken og nogle gange til netop en fornuftig pris.
Men nogle af deres produkter (ikke alle!) er så langt fra virkeligheden at jeg ikke synes det giver mening. Min dobbeltmoral dukker så op når en mere realistisk vogn eller et lokomotiv så bliver meget dyr, men faktisk ikke fungerer særlig godt. Min Heljan E-maskine som eksempel...
Jeg synes faktisk det er svært, for jeg vil gerne både have noget som ligner virkeligheden, men det skal også fungere.... Og gerne uden at pengekassen bliver tømt helt....

Med andre ord - jeg er svær at stille tilfreds, og måske kan et firma som Märklin derfor blive ved med at sælge ting som kun opfylder en del af mine ønsker?
Jeg har dog ingen planer om at købe de nævnte vogne!

Jo, det ville overraske Jan, men da Märklin jo efter ganske mange år fik taget sig sammen til at fremstille en MY i korrekt længde kunne det jo være...

Og til dit indlæg JHCN, så er det næsten ordret min mening du beskriver :-P.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB BCM

af Bent Larsen, 12/2 2021, 09:52 (1162 dage siden) @ Futfar

Hej
Ja, Märklin rammer ikke altid inden for skiven (1:87) og har lidt flere kompromisser end andre fabrikanter, men køreegenskaberne er måske bedre ind de fabrikanter der går efter det kosmetiske rigtige, som så kan give problemer på nogle anlæg. Ja og så kommer der flere indlæg nu, det er kun på Märkling R 36.
Vh
Bent Larsen

DSB BCM

af Steff, 12/2 2021, 13:27 (1162 dage siden) @ Bent Larsen

Kære alle

Dette er ikke et forsvarsskrift for Märklin (M). Men M har siden begyndelsen af deres tid fremstillet lokomotiver og vogne beregnet for M systemet (som Trix Express med deres system) med deres vekselstrøm 3-skinne og i mange, mange år også skinne radier. Som andre firmaer var målestoksforholdet 1:87 (H0) en rettesnor nok mest med sporvidden på de 16,5 mm. Det var ikke noget problem at holde en næsten korrekt længde på korte lokomotiver og vogne, men da man begyndte at fremstille metalblik vogne efter tysk D-togs forbillede af før- og efterkrigstyperne måtte man konstatere, at man ikke kunne køre med ”korrekt længde” vogne på metalskinnerne, altså forkorte vognene til de ”berømte” 24 cm. Og dette gjorde så også 2-skinnefabrikanterne som Fleischmann, Trix, Riverossi og Jouef m.v. Det vil sige at vognmateriellet havde en størrelse i længden og for at tilpasse udseende en anden størrelse i højden, f.eks. 1:90 for slet ikke at tale om forskellige hjulflanger og koblinger.

Først i begyndelsen af 1960´erne begyndte både brugerne og fabrikanterne at udvikle større sporradier og dertil hørende vognmateriel, nu fremstillet i kunststof, plastik af forskellige typer.

Det tyske MJ blad MIBA (ikke MOROP, de interesserede sig kun for ens standarder) kørte benhårdt på at få så korrekte modeller længdemæssigt som muligt og dertil hørende bl.a. flex skinner, der dog kun passede til alt enden end M. Man opbyggede den såkaldte ”REPA-bahn” hvor MJ-entusiasten Rolf Ertmer viste vejen frem.

Efterkrigstidens nu længere UIC passagervognsmateriel klasse X (26,4 meter vogne) og Y (24,5 meter vogne, f.eks. DSB B-vognstyper) gjorde, at med det tilrådighedværende skinnemateriel, kunne en målestokskorrekt vogn slet fremstilles (anvendes på) og igen gik man på kompromis med at størrelsen blev 1:100 fremstillet ligeledes optisk korrekt. Men flere og flere fabrikanter begyndte nu at fremstille målkorrekte modeller i 1:87 samtidig med at skinneradierne kunne bygges større og større. MEN AF HENSYN TIL EGNE KUNDERS MULIGHEDER på M egne skinner uanset R, forblev størrelsesforholdet på de længste modeller (1:1) at være afkortede fra 1:100 til 1:93,5.

Det er ingen hemmelighed, det står anført i katalogerne hvilken størrelse, hvis ikke lige 1:87!! Så som i alle andre køb har køberen også en hér en forpligtigelse til selv at undersøge størrelsesforholdet, især ved samkørsel med andre fabrikanters modeltog.

Men man skal jo lige vide det!;-)

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

DSB BCM

af Futfar, Kajerød, 12/2 2021, 13:59 (1161 dage siden) @ Steff
redigeret af Futfar, 12/2 2021, 14:14

Du har - som vanligt - helt ret Steff...
Men i disse tider hvor alt jo helst skal være grønt, var mit håb det således også. I hvert fald lysegrønt :-D.
Og jeg skal så heller ikke ha' flere af dem, jeg har 6 stk. af dem fra Roco, hvoraf den ene er en Bcm-o.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB BCM

af Bent Larsen, 13/2 2021, 09:13 (1161 dage siden) @ Futfar

Hej
Ja, så mangler der kun 4 WLABr til et komplet nattog
Vh
Bent Larsen

Avatar

DSB BCM

af Futfar, Kajerød, 15/2 2021, 16:37 (1158 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Ja, så mangler der kun 4 WLABr til et komplet nattog
Vh
Bent Larsen

Ja, men dem har jeg så ikke lige haft mulighed for at lægge min klamme hånd på...
Men andre oprangeringer med Bcm og Bcm-o, kan jo fint lade sig gøre. MR/MRD + Bcm-o er jo et fint eksempel på en lidt særlig oprangering Struer - Fredericia, og derpå videre til Kh.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB BCM

af bygger01, Herning, 12/2 2021, 20:31 (1161 dage siden) @ Futfar

Märklin 3-vognsæt af DSB BCM liggevogne, til en ikke angivet favorabel pris

Futfar / Hva' mon det betyder.


Og her på J&B bliver alle lange vogne solgt .....

Vi kan bedre lide dem, der er kortere på trods af ikke disse små radier ikke hos os på de lange stræk ......

Men på industri afdelingerne er der ned til 295 mm radius, men sådan er der så meget på disse baner .....

--
Jørgen Steffensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak