Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2021, 21:06 (1166 dage siden)

Hejsa,

Fra tid til anden kan man have brug for på en skånsom måde at fjerne påtryk fra nyere industrimodeller uden at beskadige modellens grundfarve unødigt, fx hvis man vil omnummerere en model. For de engelskkyndige er her en metode, der ser ud til at være brugbar.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Flemming, 8/2 2021, 21:11 (1166 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten
Det link du har lavet vil min G-mail ikke åbne?
Allersombedstehilsner
Flemming

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2021, 21:17 (1166 dage siden) @ Flemming

Hej Morten
Det link du har lavet vil min G-mail ikke åbne?
Allersombedstehilsner
Flemming

HOVSA! Ja, det kan jeg se. Jeg glemte at sætte den op til visning på YouTube. Beklager!

Her er linket: https://www.youtube.com/watch?v=YjXzspgRkz0&feature=emb_logo

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2021, 21:20 (1166 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten
Det link du har lavet vil min G-mail ikke åbne?
Allersombedstehilsner
Flemming


HOVSA! Ja, det kan jeg se. Jeg glemte at sætte den op til visning på YouTube. Beklager!

Her er linket: https://www.youtube.com/watch?v=YjXzspgRkz0&feature=emb_logo

Og her er en alternativ fremgangsmåde: https://www.youtube.com/watch?v=6Gf7xqIHGMQ

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Søren Johannessen, Århus, 9/2 2021, 18:13 (1165 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

Så vidt jeg forstår videoen gælder det specifikt for påskrifter, der er udført som (våd-)transfers (hedder det vist i vore dage, - vel det, der i min barndom hed overføringsbilleder ?), d v s påskrifter, der er trykt på en bærefilm.
Bærefilmen opløser/-bløder du så med det "vidunder-opløsningsmiddel", de i US fremstiller under navnet Micro-Sol.
(Og Walthers opløsningsmiddel Solvaset, skulle efter kommentarerne til videoen på YouTube også fungere).

Nu har jeg ikke så meget erfaring med overføringsbilleder, men afhænger virkemåden ikke også af, om påskrifterne er overlakeret med en klar matlak, hvilket vist er meget almindeligt at gøre, a h t styrke og udseende ?

Og metoden virker vel ikke hvis påskrifterne er udført som silketryk, som jeg gætter på måske er den mest udbredte måde at udføre påskrifter på, på fabriksfremstillet materiel ?

Mange spørgsmål fra en begynder, som jeg ikke synes videoen besvarer.
Er der nogen der vil kaste sig ud i gæt, eller har egne erfaringer ?

Mvh
Søren

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Steff, 9/2 2021, 20:14 (1165 dage siden) @ Søren Johannessen

Kære Søren ++++

Jeg har om nogen i sin tid fortvivlet prøvet at fjerne påskrifter på modeller, noget gik godt andet rigtigt skidt med en deform model.

Men det er jo vigtigt at anvende det lige det rigtige til lige den bestemte type bogstaver/tal.

Til de vandbaserede overføringsbilleder (decaler/decals) anvendtes i sin tid lunkent vand og vatpinde, gnide, gnide, gnide. Senere Isopropanol (PAS PÅ BRANDFARLIGT som ind i h......). Det virkede også på "gnubbe bogstaver og tal" mv. Åbne vinduer og sluk smøgen!!

Min erfaring med Microscales Micro set og Micro sol virker - efter min mening - kun på decals af vådtypen, hvor Micro Set blødgøre decalen så den kan "komme rundt om hjørner og ind i sprækker og evt. også fjerner.

Med silketryk har jeg ikke prøvet nogen af de ovennævnte, men sleb ganske simpelt det hele væk med det fineste vandslibepapir jeg kunne opdrive. Modellen skulle alligevel grundes, have ny farve og decaler. Det er iøvrigt altid en god ide at slibe og grunde!!

For modeller der har fået en gang tynd lak bagefter, bliver jeg svar skyldig, terpentin/rensebenzin????

Håber det gav bare lidt. Men pas på med kemikalier (smager fælt, heller vodka eller gin), noget opløser faktisk plastikken og DET er jo ikke meningen.

Nedenfor to industrimodeller (Märklin), den to akslede oprindelig blå tank med gul påskrift, bogievognen oprindelig grå tank og sort/hvide påskrifter, begge silketryk. Her er anvendt vandslibemetoden med grunding før hhv. den grønne og gule tankfarve. Størrelse H0+++++

[image]
[image]

Bemærk iøvrigt tydeligt på BP vognens tankende, at på decalen (forsigtig rangering) kan klæbefilmen ses, dum fejl. Emnet hvorpå decalen skal sidde på skal være BLANK. Kan så senere gøres mat NÅR decalen er kommet på!!

Med venlig hilsen
Steff

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af cslundsten, 9/2 2021, 23:11 (1165 dage siden) @ Søren Johannessen

Og metoden virker vel ikke hvis påskrifterne er udført som silketryk, som jeg gætter på måske er den mest udbredte måde at udføre påskrifter på, på fabriksfremstillet materiel ?

Jeg skal ikke kunne sige om det virker på alle industrimodeller (det gør det vel næppe..), men videoen er jo netop udført på en industrimodel.

Videoen med den alternative metode er udgivet af en fabrikant, Athearn, og udføres på en af deres industrimodeller.

Jeg selv plejer bare at bruge en vatpind med sprit, men så får man også lidt fat i malingen nedenunder. Hvilket ikke gør så meget hvis man, som jeg, alligevel patinerer til et "slidt" udseende. Men den viste metode skal da prøves når jeg engang finder modelhobbyen frem igen.

Mvh
Carsten

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/2 2021, 06:53 (1164 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej

Så vidt jeg forstår videoen gælder det specifikt for påskrifter, der er udført som (våd-)transfers (hedder det vist i vore dage, - vel det, der i min barndom hed overføringsbilleder ?), d v s påskrifter, der er trykt på en bærefilm.

Hej Søren,

Der påsættes i filmen vådtransfers (decals), men først efter at fabrikspåskrifterne er fjernet. Fabrikspåskrifterne er udført i silketryk, de er ikke udført som decals. Det er længe siden, at man brugte decals i storserieproduktion. Der kan muligvis være forskel på, hvilke malingtyper producenterne bruger til silketrykket, hvorved det bliver sværere eller lettere at fjerne påtrykket. Hvad siger fagfolk?

Nu har jeg ikke så meget erfaring med overføringsbilleder, men afhænger virkemåden ikke også af, om påskrifterne er overlakeret med en klar matlak, hvilket vist er meget almindeligt at gøre, a h t styrke og udseende ?

Jeg tror nok, at Heljan (?) for mange år tilbage havde problemer med påtryk, der forsvandt ved fingerkontakt, men det skyldtes den malingtype, der var anvendt til påtrykket.

Og metoden virker vel ikke hvis påskrifterne er udført som silketryk, som jeg gætter på måske er den mest udbredte måde at udføre påskrifter på, på fabriksfremstillet materiel ?

Jo, det er så det, den gør.

Har man selv givet en model en gang lak, virker metoden dog næppe.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Søren Johannessen, Århus, 11/2 2021, 20:18 (1163 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej

Tak for alle gode råd, erfaringer og tips!
Det bliver spændende at prøve.

Mvh
Søren

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Svend B J, 10/2 2021, 00:43 (1165 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Fra tid til anden kan man have brug for på en skånsom måde at fjerne påtryk fra nyere industrimodeller uden at beskadige modellens grundfarve unødigt, fx hvis man vil omnummerere en model. For de engelskkyndige er her en metode, der ser ud til at være brugbar.

LUX DLE-90

[image]

https://www.lux-modellbau.de/cms/front_content.php?idcat=247

--
Svend
[image]

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af Lasse S, 10/2 2021, 11:49 (1164 dage siden) @ Svend B J

Jeg anvender også selv LUX produktet til at fjerne litrering og tryk m.m.
MEN det skal altså siges, at den er alt andet end skånsom. Den er meget kraftig og skal bruges nænsomt.

Det er fint, at anvende LUX DLE 90 (som på billederne fra Svend), når modellen ikke er malet og f.eks er støbt i hvid plast, hvor der så er påført tampon tryk eller lignende. Hvis modellen er støbt i f.eks hvid plast og så malet i en anden farve fra producentens side, så vil jeg absolut ikke bruge LUX til at fjerne tryk/litra m.m. Så er det stort set umuligt ikke at få fjernet noget af farven også.

Men som sagt, jeg anvender selv med stor glæde det her LUX DLE 90 produkt. Men vær som sagt meget påpasselig.

Skal man bare fjerne litrering og andre tampontryk i den størrelse, så vil jeg helt klart istedet anbefale "Micro set" fra producenten Microscale. Det er en væske der normalt er beregnet til brug, når man skal påsætte dekaler og lignende. Men den er også god til at fjerne f.eks. litrering fra et lokomotiv, uden at det ødelægger/ætser selve modellen. Micro set kan blandt andet købes hos Kystbanen.

Fjernelse af påtryk på industrimodeller

af MO 568, 13/2 2021, 22:59 (1161 dage siden) @ Lasse S
redigeret af MO 568, 13/2 2021, 23:02

Den ideelle metode til at fjerne gamle decaler eller silketrykte påskrifter har alle dage været genstand for debat blandt modelbyggere i alle skalaer, alle har søgt efter den ideelle metode. Fabrikanternes udvalg af hjælpemidler har været meget begrænset. Jeg har set granvoksne modelbanebyggere græde efter at de har forsøgt nænsomt at fjerne en påskrift med LUX DLE 90 på en malet model.

Slibning syntes at være en bedre metode, fordi det er lettere styre processen ved at vælge/skifte mellem en passende korstørrelse på slibemidlet. Mine er erfaringer er begrænsede første gang jeg forsøgte mig brugte jeg dette slibepulver fra en tysk forhandler som har FREMO folket som målgruppe:
[image]
fra: http://www.h0fine.com/Shop2/product_info.php?products_id=77
Resultatet var blandet, personlig syntes jeg at overfladen blev for blank, men det er der sikkert flere meninger om.

Ved et tilfælde støtte jeg på disse Micro-Mesh abrasive, Schliefpads på en engelsk hjemmeside. De er beregnet til at fjerne ridser på ekstremt blanke overfalde, f.eks. på musikinstrumenter som guitar og lignende. Slibepads kan købes i kornstørrelser fra 1500 til 12000. Levering fra UK er jo blevet no go, men jeg har fundet dem på tyske eBay, og endda til rimelige priser:

[image]

Når jeg nænsomt har slebet den oprindelige påskrift væk, (start med korn 3600-4000 og slut med 6000-12000), lakerer jeg området, hvor den nye decal skal sidde med blank klarlak f.eks. Testors som tørrer hurtigt. Når den nye decal er monteret og helt tør lakerer jeg hele decalen og området langs kanten med matlak, f.eks. Testor Dull Coat, som jeg syntes fantastisk, fordi den tørrer så hurtigt at der ingen fare er for at modellens grundbemaling angribes.

For at begrænse det område som man sliber på (så indgrebet bliver så nænsomt som muligt) kan man med fordel skære slibepads op i smalle strimler og lime en strimmel en pind eller lign.. Slipepads har endvidere den fordel at man slipper for at få sin model patineret med hvidt slibepulver.

//Thomas Albøg Olsen //

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak