MTB drev

af Skott, 10/1 2021, 23:28 (1196 dage siden)

Jeg har ellers sværget til servodrev til styring af mine sporskifter men må tilstå, at jeg bruger en del tid på finetuning af især transversaler. Derfor er jeg begyndt at overveje MTB's MP5 drev, da jeg både har brug for kontaktsæt til polarisering af hjertestykket samt led'er i sportavlen.

Så jeg er nysgerrig efter at høre, hvad erfaringer der er med disse drev?

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af bygger01, Herning, 11/1 2021, 00:06 (1195 dage siden) @ Skott

Som du så på J&B Rail fungerer de hos os.

De erstatter visse K drev og fungerer godt med vores CS3 ....

Men da vores impuls er en 16,5 V AC, så er kommet et bistabilt relæ imellem + en bro.

Da jeg ikke kun finde ud af, at få MTB`erne til at skifte blot med en impuls fra CS3 & dekoderne, er relæ`et valgt.

Jeg bruger et stykke krydsfiner, som drevet er skruet fast på, da det er lettere, da det er små skruer, der skal holde drevet fast til pladen under sporskiftet.

--
Jørgen Steffensen

MTB drev

af Skott, 11/1 2021, 07:33 (1195 dage siden) @ bygger01

Hej Jørgen
Ja, det var et hyggeligt besøg hos jer :-)
Jeg fik vist ikke med, I også bruger MTB drevene. Men skal de impulsstyres, bør MP6 da være løsningen: https://banetjenesten.dk/mtb-motordrev.html

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af PerseusDK, 11/1 2021, 06:38 (1195 dage siden) @ Skott
redigeret af PerseusDK, 11/1 2021, 06:44

Hej Skott

I FdMJK har vi valgt at bruge MP5 drevene fra MTB som erstatning fir vores aldrende Fulgurex og Lemarco drev. På min egen bane hjemme er MTB’erne også blevet installeret i stor stil, da de er nemme at have med at gøre.

Fordelen ved drevene er, at de kan bruges til mange skalaer, lige fra N og op til de større skalaer som H0 og 0. Alt efter hvordan du ønsker st styre dem, kan der være forskel på hvilken af modellerne du med fordel kan vælge.

Styringen kan være impulsstyret, konstant spænding eller polvending, alt efter hvilken model der vælges, ligesom man får op til 2 indbyggede relæer til eksempelvis polarisering af hjertestykker eller tilbagemeldinger.

Alt efter placeringen af drevet, så kan et nyt drev monteres på ca 10 min, hvis de 10 tommelfingre ellers er samarbejdsvillige. Det er en fed ting, at tilslutningen af kabler kan klares med et stik fremfor at skulle lodde, hvilket gør det noget nemmere at have med at gøre under anlægget.

Tag eventuelt et kig på https://fb.watch/2XDNrwPNWG/, hvor jeg viser lidt om drevet (og de 10 tommelfingre).

Mvh
Lars

MTB drev

af Skott, 11/1 2021, 07:40 (1195 dage siden) @ PerseusDK

Hej Lars

Jeg har prøvet at montere 2 stk. på en transversal, for lige at se hvordan, det gik. Intet problem der. Men det var også erfaringer over tid, jeg er nysgerrig på.

Dit link giver desværre blot alverdens Facebook videoklip. Ikke dit specifikke :-(

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af bygger01, Herning, 11/1 2021, 09:23 (1195 dage siden) @ Skott

Ved installationen bruger jeg længere stykker fjederstål, som i første omgang holdes fast af gevinddele fra en klemrække.

Det er så meget lettere at skubbe drevet opad det lodrette stykke stål og få drevet skruet fast + også ikke hårdt omkring fjeder stålet.

Nu er det let at skubbe stålet ned i den rigtige højde, og så klippe til nedenunder.

--
Jørgen Steffensen

MTB drev

af PerseusDK, 11/1 2021, 10:00 (1195 dage siden) @ Skott

Vi har kørt med dem på en enkelt station et par år og ikke oplevet problemer med dem endnu. I efteråret monterede jeg en 12-14 drev, men dem mangler vi desværre at få testet ordentligt igennem pga nedlukning (Corona, som du sikkert har hørt om et eller andet sted).

Undrer mig at linket ikke virker. Må lige se om jeg kan finde et direkte link så

MTB drev

af Skott, 11/1 2021, 11:25 (1195 dage siden) @ PerseusDK

Vi har kørt med dem på en enkelt station et par år og ikke oplevet problemer med dem endnu. I efteråret monterede jeg en 12-14 drev, men dem mangler vi desværre at få testet ordentligt igennem pga nedlukning (Corona, som du sikkert har hørt om et eller andet sted).

Hvilken type anvender I?
Corona? Er det ikke en øl? :-D


Undrer mig at linket ikke virker. Må lige se om jeg kan finde et direkte link så

Det kunne være super :-)

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af PerseusDK, 11/1 2021, 12:11 (1195 dage siden) @ Skott

Vi har kørt med dem på en enkelt station et par år og ikke oplevet problemer med dem endnu. I efteråret monterede jeg en 12-14 drev, men dem mangler vi desværre at få testet ordentligt igennem pga nedlukning (Corona, som du sikkert har hørt om et eller andet sted).


Hvilken type anvender I?

MP5

Corona? Er det ikke en øl? :-D

Jeps :-D


Undrer mig at linket ikke virker. Må lige se om jeg kan finde et direkte link så


Det kunne være super :-)

Prøvhttps://youtu.be/3QaAqNmVPgE i stedet for

Lars

MTB drev

af Skott, 11/1 2021, 12:46 (1195 dage siden) @ PerseusDK

Se, det var jo meget bedre!

Fin og informativ video - Også godt, virkeligheden er med :)

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af lustrup, 11/1 2021, 11:29 (1195 dage siden) @ Skott

Hej
Jeg har brugt MTB 6, som er beregnet for impulsstyring. Indtil videre placeret uden 2 stk. Peco krydsningssporskifter (4 drev.) De fungerer fint med blot et tryk fra kontrolpulten (16V)
En fordel med justerbar skifteafstand plus polarisering og tilbagemelding til pult. Se evt. Spor&Baner Nr. 43 - februar 2019.
Lige et link til MTB web-site. Jeg købte mine drev hos Elriwa i Tyskland til en rimelig pris. God fornøjelse.

https://www.mtb-model.com/pages/prestavniky.php?lang=de

MTB drev

af Skott, 11/1 2021, 13:55 (1195 dage siden) @ lustrup

Hej
Jeg har brugt MTB 6, som er beregnet for impulsstyring. Indtil videre placeret uden 2 stk. Peco krydsningssporskifter (4 drev.) De fungerer fint med blot et tryk fra kontrolpulten (16V)
En fordel med justerbar skifteafstand plus polarisering og tilbagemelding til pult. Se evt. Spor&Baner Nr. 43 - februar 2019.
Lige et link til MTB web-site. Jeg købte mine drev hos Elriwa i Tyskland til en rimelig pris. God fornøjelse.

https://www.mtb-model.com/pages/prestavniky.php?lang=de

Ja finjusteringen, samt muligheden for de 4 forskellige vandringer, er bestemt fikst udtænkt og en af de løsninger, jeg føler er tiltagende ved denne løsning.
Jeg prøver at kigge i SoB

Ja, dem var jeg også inde og kigge på. Fornuftige priser. Ærgerligt, man ikke kan være med i nærheden af disse i DK.

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af Hans Peter Balle, 11/1 2021, 18:09 (1195 dage siden) @ Skott

Hej

MTB drevene har fungeret problemfrit hos mig og jeg har også købt mine hos Elriwa.

Jeg benytter Peco Code 75 Electrofrog skiftespor og jeg skifter til den korteste vandring på 3 mm der lige netop er nok. Ændringen er ganske let men det skal gøres inden monteringen. Jeg benytter den kraftigere tråd der følger med. Da min underbygning er 15 mm krydsfiner plus 5 mm kork har jeg indtil videre ikke gidet at afkorte tråden nedenunder. Muligheden for den nemme finjustering er meget rar og nok også nødvendig for de fleste med mindre der arbejdes ekstremt nøjagtigt

Om du vælger MP5 eller MP6 afhænger af forholdene. Jeg benytter MP5. Ved elektronisk styring benytter jeg Rocos 10836 hvor jeg programerer output til konstant spænding fremfor impuls. Ved manuel styring er det blot en vippeomskifter der så viser den aktuelle position uden LED. Indtil videre benytter jeg en 12 V DC strømforsyning. Det fungerer fint men jeg tror at jeg snart skal have fat i en strømforsyning med lidt flere Amp (den nuværende giver kun 1,5 A og bruges også til andre ting).

mvh
Hans Peter

MTB drev

af Skott, 11/1 2021, 23:10 (1195 dage siden) @ Hans Peter Balle

Hej

MTB drevene har fungeret problemfrit hos mig og jeg har også købt mine hos Elriwa.

Det lydet da måske som stedet, man bør handle drev så?


Jeg benytter Peco Code 75 Electrofrog skiftespor og jeg skifter til den korteste vandring på 3 mm der lige netop er nok. Ændringen er ganske let men det skal gøres inden monteringen. Jeg benytter den kraftigere tråd der følger med. Da min underbygning er 15 mm krydsfiner plus 5 mm kork har jeg indtil videre ikke gidet at afkorte tråden nedenunder. Muligheden for den nemme finjustering er meget rar og nok også nødvendig for de fleste med mindre der arbejdes ekstremt nøjagtigt

Jeg anvender samme type sporskifter som dig med 12 mm krydsfiner og 5mm sporunderlag imellem.

Om du vælger MP5 eller MP6 afhænger af forholdene. Jeg benytter MP5. Ved elektronisk styring benytter jeg Rocos 10836 hvor jeg programerer output til konstant spænding fremfor impuls. Ved manuel styring er det blot en vippeomskifter der så viser den aktuelle position uden LED. Indtil videre benytter jeg en 12 V DC strømforsyning. Det fungerer fint men jeg tror at jeg snart skal have fat i en strømforsyning med lidt flere Amp (den nuværende giver kun 1,5 A og bruges også til andre ting).

Jeg har monteret 2stk MP1 - bare for at teste. De er monteret ved en transversal, men da det ene skifte er et kurvet, måtte jeg her forøge vandringen. Jeg har ved disse 2 valgt den tynde pianotråd, da de gerne skal styres simultant.

Jeg vil bestemt anbefale dig at benytte en separat strømforsyning. Ikke fordi strømtrækket er stort fra drevene. Det er jo maks et par, der kører af gangen, men af fejlsøgningshensyn. Derudover er det altid godt med for-sikringer. Hellere lade sikringen brænde end elektronikken bag ;-)

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af Skott, 8/1 2023, 23:21 (468 dage siden) @ Skott
redigeret af Skott, 8/1 2023, 23:25

Nu har jeg fået monteret en ordentlig flok MBT drev. De fungerer fint. Jeg har dog nogle, der skal skifte samtidigt, da de sidder i en transversal. Her kører drevene frem og tilbage i op til 1 minut inden, de falder til ro i den ønskede stilling. Det undrer mig, da det jo blot er en simpel kontakt, der bliver påvirket, når motoren når endepositionen. Men i stedet for at slukke for motoren, kører de blot videre og skiftet når tilbage til udgangspositionen. Og så starter bevægelsen forfra. Dette fortsætter så et antal gange.

Har andre oplevet noget lignende?

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af PerseusDK, 9/1 2023, 09:27 (467 dage siden) @ Skott

Hej Skott

Vi hat set det på enkelte drev, at det bare kan blive ved og ved med at køre i den ene retning. Det kan skyldes en dårlig kontakt eller at kontaktprintet ikke ligger rigtigt.

Prøv at skille drevet ad og juster kontaktprintet en smule. Jeg skal selv kigge på et drev i morgen aften.

Mvh
Lars

MTB drev

af Skott, 9/1 2023, 10:32 (467 dage siden) @ PerseusDK

Hej Lars
Det vil jeg prøve, tak :-)

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af bygger01, Herning, 10/1 2023, 20:05 (466 dage siden) @ Skott

Sjovt nok i min updatering af banen, har jeg også et udfald, hvor en MTB box blev ved at køre .....

Så den er pillet ned - skilt ad - samlet igen - og så virker den igen ( men den er lagt nederst i stablen ).

--
Jørgen Steffensen

MTB drev

af Skott, 11/1 2023, 08:02 (465 dage siden) @ bygger01

Der må være lidt med de mikroswitche, der sidder i drevet :)

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af bygger01, Herning, 11/1 2023, 09:17 (465 dage siden) @ Skott

Som jeg skrev - nedtagning - af med låget - op & ned med knastakslen - på med låget - og så fungerer den - men den er kommet nederst i bunken ......

--
Jørgen Steffensen

MTB drev

af Skott, 3/4 2023, 22:47 (383 dage siden) @ bygger01

Nu har jeg endelig haft lidt tid til at rodde med drevene.

Som sagt, så er der transversaler, hvor hhv 2 og 3 drev bliver påvirket af een omskifter. Jeg har haft de problematiske drev pillet af, haft låget af og sikret mig, at knastakslen sidder helt i bund. Er der kun eet drev tilkoblet, kører dette uproblematisk frem og tilbage, men så snart, jeg sætter stikket i til nr. 2, begynder begge drev at køre frem og tilbage adskillige gange inden, de stopper op - op til flere minutter efter.

Ikke just holbart, desværre.

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af ptmadsen, Haderslev, 6/4 2023, 00:58 (380 dage siden) @ Skott

Hej!
Positionen af din knastaksel stemmer ikke overens med med kontakt rækken. Prøv at løfte din kontaktrække under stikket en smule i forhold til bunden, eventuelt montere et mellemlæg bestående af en plast strip af passende tykkelse = eks. 0,5 - 1.0 mm imellem bunden af huset og kontakt rækken.
Hvis der udøves for meget vold ved montage af stikket på MTB 5 kan kontaktrækken komme ud af justering i forhold til knastakslen.
Venlig hilsen
Peter Madsen

MTB drev

af Skott, 6/4 2023, 12:28 (380 dage siden) @ ptmadsen

Hej Peter

Tak for fif - Det vil jeg da prøve :)

Det virker dog lidt som om, at hvis der kun er eet drev forbundet i transversalen, så skifter drevet, som det skal - Men sætter jeg to drev til parallelt, kan de godt begynde at køre frem og tilbage igen.

Min tese er, at hvis de ikke slutter på samme tid - og dermed får afbrudt strømmen til motoren korrekt - Ja så kører maskineriet afsted igen...

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af ptmadsen, Haderslev, 6/4 2023, 20:36 (380 dage siden) @ Skott
redigeret af ptmadsen, 6/4 2023, 20:44

Hej!
Hvilken sporskifte dekoder bruger du og hvilken spænding tilføres dekoderen, hvad er pulsetiden, eks. et antal tiendele sekunder hvor der er spænding på udgangen fra dekoderen til MTB drevet?
Du skriver om 2 drev i parallel på en transversal, hvad mener du her. Har du 2 drev på samme udgang på dekoderen?
MTB 5 er forsynet med ende afbrydelse = end abshaltung på tysk, lige som et almindeligt sporskiftedrev som ved hjælp af en indbygget kontakt afbryder spændingen til magnetspolen når yder positionen nås og derefter er det kun muligt at skifte til modsat retning. Den samme funktion opnås i MTB drev ved hjælp af kontakterne som aktiveres af kamakslen. så hvis drevet kører frem og tilbage flere gange er det jo fordi at ende kontakten ikke afbryder.
Som nævnt tidligere lav en strip / mellem læg som lægges imellem huset og stikket på drevet, evt i første omgang blot løfte op i stikket for at se om det bringer kontakterne nærmere på knasterne.
Venlig hilsen
Peter Madsen

MTB drev

af Skott, 8/4 2023, 00:51 (378 dage siden) @ ptmadsen

Hej Peter

Jeg bruger omskifterkontakter i sportavlen, så ingen dekodere her :-)
Ren 12V på midtterminalen.

Det jeg mener med dobbeltdrev er, at 2 drev påvirkes samtidigt, så de begge skifter, når kontakten påvirkes. Giver det mening?

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af ptmadsen, Haderslev, 8/4 2023, 20:46 (378 dage siden) @ Skott

Hej!
For god ordens skyld når du ønsker hjælp, bedes du venligst give så fyldestgørende oplysninger vedrørende din opkobling som muligt så jeg ikke skal trække alle oplysninger ud af dig.
Du forsyner dine drev med 12V, ??? Hvad er det for nogle Volt, AC eller DC. Og hvilken spændings forsyning.
Som tidligere foreslået, har du prøvet at løfte op i stikket eller eventuelt at montere et mellemlæg imellem hus og kontakt række så knaster på kamaksel kommer tættere på kontakter???.
Jeg vil foreslå dig at checke / afprøve hver enkelt af dine drev på bordet inden du monterer dem, så du ved at de virker efter hensigten inden montage. Hvis drevene virker efter hensigten enkeltvis på bordet bør du jo nok checke opkoblingen på din omskifter. Måske bruge en 2polet omskifter.
Venlig hilsen
Peter Madsen

MTB drev

af Skott, 9/4 2023, 09:43 (377 dage siden) @ ptmadsen

Hej Peter

For god ordens skyld når du ønsker hjælp, bedes du venligst give så fyldestgørende oplysninger vedrørende din opkobling som muligt så jeg ikke skal trække alle oplysninger ud af dig.
Du forsyner dine drev med 12V, ??? Hvad er det for nogle Volt, AC eller DC. Og hvilken spændings forsyning.

Det følte jeg nu også, jeg gjorde? Jeg skrev, jeg anvender en ren 12V DC. Jeg har altså en separat 12V spændingsforsyning til tilbehør. Den kan levere 100W, så der skulle være strøm nok ;-)

Som tidligere foreslået, har du prøvet at løfte op i stikket eller eventuelt at montere et mellemlæg imellem hus og kontakt række så knaster på kamaksel kommer tættere på kontakter???.

Det er jeg desværre ikke nået til at prøve af, da jeg arbejdsmæssigt har et akut projekt, jeg lige skal være færdig med :-|

Jeg vil foreslå dig at checke / afprøve hver enkelt af dine drev på bordet inden du monterer dem, så du ved at de virker efter hensigten inden montage. Hvis drevene virker efter hensigten enkeltvis på bordet bør du jo nok checke opkoblingen på din omskifter. Måske bruge en 2polet omskifter.

Alle drev er prøvet af inden montage og er afprøvet, under monteringen, da de skulle justeres, så jeg ved, de alle fungerer individuelt. Men kobler jeg dem, sker problemet, som jeg omtalte desværre.
Det er selvfølgelig gjort sådan for at begrænse antallet af omskiftere i sportavlen og mindske antallet af ledninger, der skal trækkes. Jeg har tidligere anvendt servodrev, men blev træt af at skulle justere dem. Så jeg ville prøve disse drev i stedet.

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af ptmadsen, Haderslev, 10/4 2023, 13:46 (376 dage siden) @ Skott

Hej Skott!
Jeg har nu været i eksperimentariet og prøvet forskellige opkoblinger / ledningsforbindelser med 16volt AC og DC.
Forbundet med 3 ledninger til com, pos1 og pos2 som man jo tilslutter et almindelig sporskifte med endeafbrydelse.
Når 1 drev er tilsluttet virker det efter hensigten ved både AC og DC, men når 2 drev tilsluttes samme kontakt eller udgang på en dekoder går det galt og drevene begynder at køre frem og tilbage.
På printet hvor kontakterne er loddet på er der også monteret noget elektronik, mon ikke det er det der driller os.
Har derfor prøvet at forbinde som DC med 2 leder tilslutning til com og M2 og i stedet for en omskifter monteres en polvender og så virker skidtet.
En polvender kan fremstilles af en mindre 2polet omskifter.
God arbejdslyst.

Venlig hilsen
Peter Madsen

MTB drev

af Skott, 10/4 2023, 20:28 (376 dage siden) @ ptmadsen

Hej Peter

Tusind tak for eksperimentet - Så er det ikke bare mig, der oplever tosserier i elektronerne :)

Jeg arbejder selv med ideen på noget lignende - Vender tilbage :)

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af Rasmus Rohde, 9/4 2023, 05:01 (377 dage siden) @ Skott

Ved de rigtige jernbaner kører drevene et af gangen når de er koblede, dog samtidig på de nyeste elektroniske anlæg.
Prøv kun at tilslutte drev 1 til vippeomskifteren, og tilslut så drev 2 til tilbagemeldingskontakten på drev 1. Så er drevene adskilt fra vippeomskifteren.

Mvh
Rasmus

MTB drev

af Skott, 9/4 2023, 09:33 (377 dage siden) @ Rasmus Rohde

Hej Rasmus
Jeps, det gør de. Grunden til, de er opsat som koblede, når der er transversaler er jo selvfølgelig for at reducere sportavlens størrelse :-)
Jeg anvender så sporskifter med ledende hjertestykke, så jeg har brug for et omskifterpar til polarisering af hjertestykket og et til sportavlen. Så der er desværre ikke et i overskud. Ellers havde det også været tanken.

Men tak for forslaget :-)

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af Hans Peter Balle, 10/4 2023, 14:16 (376 dage siden) @ Skott

Mon ikke det forslag Rasmus gav dig godt kan bruges. Hvis du benytter to MTB 5 drev, kan du på det første sporskifte bruge et omskifterpar til det ledende hjertestykke og det andet til at styre sporskifte nummer to. På sporskifte nummber to kan du så bruge et omskifterpar til det ledende hjertestykke og så bruge omskifterpar nummer to til din sportavle.

Selv bruger jeg en lidt anden løsning men samme grund ide. Sporskifte nummer et skiftes af en MTB 5 mens sporskifte nummer to er den mere simple (og billigere) MTB 1. Mine sportavle lamper kommer som en del af omskifteren, der er denne her fra DCC Concepts: https://www.dccconcepts.com/product/dcp-cbsgr/

Hvis du vælger at gå den vej (som giver færre ledninger), så skal din strømforsyning levere 12V DC (+/-/0) via tre ledninger.

mvh
Hans Peter

MTB drev

af Skott, 10/4 2023, 20:30 (376 dage siden) @ Hans Peter Balle

Hej Hans Peter

Tak for input. Jeg arbejder med en lignende løsning, men er lidt hængt op lige for tiden arbejdsmæssigt, så når der kommer lidt luft igen håber jeg, der bliver lidt mere fokus på drevene :)

--
Med venlig hilsen

Skott

MTB drev

af bygger01, Herning, 13/4 2023, 21:36 (373 dage siden) @ Skott

Først vil jeg skrive, at jeg ikke kender dit styringssystem....

Men når du nu vil skifte en transversal i et klik, hvorfor overvejer du ikke et bistabilt relæ, der åbner for den fornødne strøm til begge sporskifter.

Det kan da ikke gå galt med den indbyggede afbryder på drevene .....

Måske er det forslået undervejs, men er det ikke en løsning ?

--
Jørgen Steffensen


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak