Priser på gammelt og hvem er størst eller mest kendt

af Nordexpress, 10/1 2021, 12:50 (1174 dage siden)

Det er jo ganske interessant, at Märklin som begreb for modeltog er så udbredt blandt menigmand stadigvæk. Men værdien på historisk Märklin faldt jo ganske meget, da de kom i overlevelseskrise, mærkets øjeblikkelige styrke smittede af på den antikvariske værdi.

Hvem er pt. størst? Så kom jeg lige til at google på omsætning per år, da Modellbahn GmbH/Roco hvert år meddeler til pressen, at de er den næststørste i modeltogsbranchen og den førende på to-skinne.

Märklin gruppen havde i 2018/2019 en årsomsætning på 112 Mio. Euro og har haft et dårligere 2020 end forventet især pga. 2 måneders Corona-lukning af en fabrik i Györ/Ungarn. Man havde stræbt efter 117 mio. euro, men nåede det ikke. De var efter krisen blevet overtaget af og hører under Simba i Fürth. De skarpsindige har set, at Rocos fhv. Produkt Manager er skiftet til Trix for at sætte mere liv i 2-skinne H0 hos Mätrix. (Jeg kan ikke stave hans navn rigtigt (MM), så jeg kan ikke lige google det).

Piko er et privatejet firma i Sonneberg, hvis årlige omsætning i økonomipressen skønnes til 85 mio. euro. Piko har egen fabrik i Kina og udvikling og produktion i Sonneberg. Jeg forestiller mig, at Rene Wilfer har hyret nogle af branchens bedste folk og fået dem til Thüringen. Som de skriver på de tyske fora, giver Piko den fuld gas for tiden på både digital, epoke 3 og 6, og Centraleuropa-modeller.

Modellbahn Holding/Roco meddeler, at de har haft et fint 2020 med en stigning i omsætningen på omkring 10 pct., fra 40,5 til 45 mio. Euro. Roco producerer i Gloggnitz, Arad/Rumænien, Banská Bystrica/Slovakiet og Ho Chi Min City/Vietnam.

Der er jo ganske mange om markedet 2-skinne. Er nogen stødt på en samlet oversigt over firmaernes størrelse?

PS

af Nordexpress, 10/1 2021, 17:58 (1174 dage siden) @ Nordexpress

PS
1) nævnte produkt manager, der er skiftet fra Roco/Fleischmann til Trix, er Reinhard Reindl.
2) jeg burde have nævnt, at Piko også giver fuld gas på schweiziske modeller i nært samarbejde med den schweiziske importør og på østrigske modeller.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak