Kong Frederik IX sidste rejse

af Christian Møller @, 22/8 2011, 06:22 (4184 dage siden)

-er der nogen der kender til, hvor man kan se oprangeringen til det damptog der "befordrede" liget af kong Frederik den niende fra København til Roskilde? 1972? Lokomotiv Litra Nr samt Vogne.
(kan jo ikke bare smide kisten ind i rejsegodsrummet på min Mo)
mvh
Chr

Kong Frederik IX sidste rejse

af UTJ, 22/8 2011, 09:32 (4184 dage siden) @ Christian Møller

-er der nogen der kender til, hvor man kan se oprangeringen til det damptog der "befordrede" liget af kong Frederik den niende fra København til Roskilde? 1972? Lokomotiv Litra Nr samt Vogne.
(kan jo ikke bare smide kisten ind i rejsegodsrummet på min Mo)

Det kan du prøve, men oprangeringen var vistnok

E 978+E 994+(4xA-vogn)+S 001+ECO 6280+B-vogn

Du kan næsten købe hele toget, men det bliver nok noget af en udskrivning.

Kong Frederik IX sidste rejse

af bl, 22/8 2011, 10:38 (4184 dage siden) @ UTJ

I Signalposten nr. 1 fra 1989 er der på side 15 et par billeder af den ombyggede EC/ECO 6280. På billederne ses tydeligt, at den ene skydedør er blevet væsentligt bredere end oprindeligt, for som der står på jernbanen.dk, "Fra 1941 indrettet til transport af lig med brede skydedøre."(!), ligesom den anden skydedør nu kører "den modsatte vej". Så hvis man vil have vognen i model, skal der en del ombygning til, hvis man bruger hobby trades model.

Bjarne

Kong Frederik IX sidste rejse

af Christian Møller @, 22/8 2011, 11:11 (4184 dage siden) @ bl

takker venligst! :-)

Kong Frederik IX sidste rejse

af UTJ, 22/8 2011, 11:53 (4184 dage siden) @ bl

I Signalposten nr. 1 fra 1989 er der på side 15 et par billeder af den ombyggede EC/ECO 6280. På billederne ses tydeligt, at den ene skydedør er blevet væsentligt bredere end oprindeligt, for som der står på jernbanen.dk, "Fra 1941 indrettet til transport af lig med brede skydedøre."(!), ligesom den anden skydedør nu kører "den modsatte vej". Så hvis man vil have vognen i model, skal der en del ombygning til, hvis man bruger hobby trades model.

Det gør jo ikke så meget, for ECO-vognen skal alligeven have tilføjet ca. 2 mm nederst på vognsiderne og når man allerede er i gang kan skydedørene jo også lige få en omgang :-D

Kong Frederik IX sidste rejse

af Erik V. Pedersen ⌂ @, 23/8 2011, 01:28 (4183 dage siden) @ UTJ

Med fare for, at få at vide, at jeg / vi kommer udenfor emnet, prøver jeg alligevel:

Under gennemgangen af fotos til Fællessiden: Nordbanen, dukkede dette foto op:

[image]
ECO 6280, Hillerød, 24. marts 1963.

Dansk Model Jernbane Klub havde arrangeret en 25-års jubilæumstur med et Mb-lyntog: København H. - Hillerød - Helsingør - København H. Undervejs var der arrangeret muligheder for fotografering af/på Hillerød station, såvel DSB-arealerne som GDS-arealerne.

I dagens anledning var Eco 6280 trukket ud af remisen. Bemærk dog: Det var andre tider dengang. Vognen var aflåst med fire almindelige DSB-vognlåse, . . .

[image]
Almindelig DSB-vognlås ved alle fire skydedøre.

. . . af den slags, som vi lærte om på Jernbaneskolen og fik at vide, at enhver tyveknægt med respekt for sig selv, havde en nøgle til (hundredvis af samme lås og samme nøgle, som var tilstede på samtlige DSB-stationer, og sikkert også de største privatbanestationer), så den kunne låses over hele landet og låses op over hele landet).

Nå, --det var som nævnt "et sidespor", så vi må hellere se at komme på rette spor igen.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---hillerod

Kong Frederik IX sidste rejse

af Christian Møller, 22/8 2011, 11:14 (4184 dage siden) @ UTJ

takker venligst! :-)

Kong Frederik IX sidste rejse

af h087 ⌂, bagsværd, 22/8 2011, 12:30 (4184 dage siden) @ Christian Møller

Hej

foto blev bragt på forsiden af DJK Jernbanen nr 1.1972
og er taget af Frank Stenvall

Toget nr 8051
oprang E 978 + E 994 + A 18-84 013,014,011,008,009 + S 89-51 001 + ECO 6280 + B 20-84 024 og så luntede der en MY eller MX bagved i tilfælde af ....
[image]

mvh henning h087

Kong Frederik IX sidste rejse

af Svend B J, 22/8 2011, 13:27 (4184 dage siden) @ h087


Toget nr 8051
oprang E 978 + E 994 + A 18-84 013,014,011,008,009 + S 89-51 001 + ECO 6280 + B 20-84 024 og så luntede der en MY eller MX bagved i tilfælde af ....
[image]

... og vejret var absolut ikke godt .....

[image]
24.01.1972 Begravelsestoget i Roskilde ©SBJ

--
Svend
[image]

Kong Frederik IX sidste rejse

af Christian Møller, 22/8 2011, 18:28 (4184 dage siden) @ Svend B J

- også mange tak til Svend!:-)

Kong Frederik IX sidste rejse

af Christian Møller, 22/8 2011, 18:25 (4184 dage siden) @ h087

-også tusind tak til dig, Henning:-)

Kong Frederik IX sidste rejse

af Winther, 22/8 2011, 20:39 (4184 dage siden) @ Christian Møller

Hej
Eco stod i Randers til åben hus år
og den så køreklar ud.
Mvh
Bent

Kong Frederik IX sidste rejse

af Steff, 25/8 2011, 22:58 (4180 dage siden) @ Christian Møller

Go´aften Christian!

Hermed et forhåbetlig brugbart foto af bårevognen, der nu er i DSB museumstog varetægt og som angivet andetsteds, står i Randers. Bemærk at venstre dør er meget bredere end højre dør.
[image]

Som et kuriosum skal nævnes, at forreste E (togmaskinen)var så dårlig, at den kun kørte med smøredamp, altså lige nok til at holde det tekniske igang og "se ud ad noget". Det var altså forspandsmaskinen (den der umiddelbart trækker stammen) der trak toget så at sige. Men med det adstadige tempo var der overhovedet ingen problemer overhovedet rent trækkemæssigt.
R 963 var opfyret og klar, men en MY listede stille og roligt efter toget HVIS NU.

Og som en anden bemærkede var det KOLDT og oplevelsen af at være med var aldeles begrænset til kun at tænke på, at holde sig varm på hænder og fødder så diskret som muligt.

Kong Frederik IX sidste rejse

af Christian Møller, 25/8 2011, 23:04 (4180 dage siden) @ Steff

-det er en smuk vogn. Selv har jeg hobbytrades ECO, men nænner (og evner) ikke at bygge den om - jeg husker bare fra den gang, at jeg så "ligtoget"(?) i TV og at min mor græd - det er først af debatten her på siden at jeg fandt ud af at der var hele 2 damptog spændt for...
Tak for billedet.... var selv på Odense Jernbanemuseum denne sommer - men så ikke vognen..
:-)
Christian

Kong Frederik IX sidste rejse

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/8 2011, 13:57 (4180 dage siden) @ Steff

Som et kuriosum skal nævnes, at forreste E (togmaskinen)var så dårlig, at den kun kørte med smøredamp, altså lige nok til at holde det tekniske igang og "se ud ad noget". Det var altså forspandsmaskinen (den der umiddelbart trækker stammen) der trak toget så at sige.

Jeg havde ellers det indtryk at normal praksis er at forreste maskine er forspandsmaskine og bageste er togmaskine. Det giver god mening mht. mindst besvær ved op- og nedformering. Er der nogen som kan uddybe?

Kong Frederik IX sidste rejse

af Flemming, 26/8 2011, 14:28 (4180 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg havde ellers det indtryk at normal praksis er at forreste maskine er forspandsmaskine og bageste er togmaskine. Det giver god mening mht. mindst besvær ved op- og nedformering. Er der nogen som kan uddybe?

Hej Erik

Begge maskiner er togmaskiner (de fremfører et tog) Foreste maskine er benævnt 1F og den næste 2F - så ved man i hvilken rækkefølge maskinerne skal kobles, ved damplokomotiver var det normalen at mindste / svageste maskine gik forest.

Venlig hilsen

Flemming

Kong Frederik IX sidste rejse

af Steff, 26/8 2011, 14:45 (4180 dage siden) @ Flemming

Gopdeftermiddag til alle.

Se generelt dette link vedr. forspand:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=18045#p18048

Bl.a. heri fremgår det (vi taler DAMP) jf. Lkf. lommebog, at forreste maskine normalt er det oprindeligt beregnede lokomotiv for toget og det lokomotiv der går direkte op til stammen er forspandslokomotivet. Og så der der en masse regler vedr. beregning af togvægte og størrelser på lokomotiver. Men tråden giver en god forklaring.

Steff

Kong Frederik IX sidste rejse

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 26/8 2011, 15:31 (4180 dage siden) @ Steff

Se generelt dette link vedr. forspand:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=18045#p18048

Bl.a. heri fremgår det (vi taler DAMP) jf. Lkf. lommebog, at forreste maskine normalt er det oprindeligt beregnede lokomotiv for toget og det lokomotiv der går direkte op til stammen er forspandslokomotivet. Og så der der en masse regler vedr. beregning af togvægte og størrelser på lokomotiver. Men tråden giver en god forklaring.

Den tråd du linker til, giver nu ikke noget helt entydigt svar bortset fra at de fleste mener at kraftigste maskinen går bagest. Det nærmeste konkrete er

Holger Sørensen, Hedehusens, skriver:
Togets ordinære trækkraft skulle være forreste maskine.

hvilket så altså kun gælder med forbehold.

Tak for svaret, Steff.

Jeg har muligvis forvekslet dette med engelske forhold hvor "the pilot engine" er forreste og "the train engine" er bageste maskine.

Kong Frederik IX sidste rejse

af Thomas Jespersen @, 26/8 2011, 16:31 (4180 dage siden) @ Steff

Historien går at damprøret åpå 978 gik et par dage før turen. Man lavede i al hast en reparation, men da man passerede tietgensbroen på hovedbanen, fløj lappen op igennem skorstenen. 978 kunne derfor ikke lave andet end at se pæn ud og overlade til 994 at trække toget. 978 skulle i forvejen have været en af de teknisk ringeste E maskiner.

mvh
Thomas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak