Rengøring af anløbne vognhjul

af Skott, 31/10 2020, 13:17 (1266 dage siden)

Hejsa
Som emnet omtaler, så har jeg nogle anløbne vognhjul, jeg gerne vil have renset og blanke igen.
Hvad brugwr man til lettest at gøre dette?

--
Med venlig hilsen

Skott

Avatar

Rengøring af anløbne vognhjul

af Futfar, Kajerød, 31/10 2020, 14:56 (1266 dage siden) @ Skott

Afmonter akslerne og læg dem i et bad med renset benzin, så er de hurtigt som nye :-D.
Husk at det er stærkt brandfarligt:-| :-|

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Rengøring af anløbne vognhjul

af Skott, 31/10 2020, 15:03 (1266 dage siden) @ Futfar

Spændende. Det prøvér jeg!

--
Med venlig hilsen

Skott

Rengøring af anløbne vognhjul

af UTJ, 4/11 2020, 16:05 (1262 dage siden) @ Skott

Jeg vil ikke anbefale at bruge rensebenzin eller lignende til isolerede hjulsæt, usnset om isolerbøsningen synes at tåle det eller ej - hjulene skal helst ikke miste styrke eller deformeres i nogensomhelst grad.

--
ئۇلغىك

Rengøring af anløbne vognhjul

af Skott, 4/11 2020, 16:27 (1262 dage siden) @ UTJ

Har du et alternativt forslag?

--
Med venlig hilsen

Skott

Rengøring af anløbne vognhjul

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/11 2020, 17:35 (1262 dage siden) @ Skott

Har du et alternativt forslag?

Øjensynligt har en Roto Wheel Cleaner fra Woodland Scenics en god effekt, men den koster naturligvis penge. Den fingernemme kan dog sikkert bygge en selv af noget appelsinkassetræ, konservesdåseblik og en rest køkkensvamp, et interessant og nyttigt stykke hobbyarbejde. Messingbørster, som nogle anvender, skal man helt sikkert holde sig fra.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Rengøring af anløbne vognhjul

af UTJ, 4/11 2020, 20:41 (1262 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

:-) Genialt. Med forskellige størrelser kan indretningen både bruges som skopudsemaskine og modelhjulrensemaskine.

--
ئۇلغىك

Rengøring af anløbne vognhjul

af Skott, 6/11 2020, 07:43 (1260 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ser fornuftigt ud - Den manuelle version ligner den, Per også sælger - en afart måske?

--
Med venlig hilsen

Skott

Rengøring af anløbne vognhjul

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/11 2020, 12:05 (1260 dage siden) @ Skott

Ser fornuftigt ud - Den manuelle version ligner den, Per også sælger - en afart måske?

Hej Skott,

Ja, jeg tillod mig at gå ud fra, at det ikke var hele hjulet, du vil rengøre, men kun kørefladerne. Jeg kan ikke svare på, om det er en afart, Per sælger, men arbejdsprincippet ser overkommeligt ud, og der er ikke tale om "vådrens". Woodland Scenics' udgave har været på markedet i mange år, så der burde være en vis sikkerhed for, at udskiftnings-strimmelpuderne (eller hvad de nu hedder) også kan leveres i fremtiden).

Her er lidt inspiration til "modelrigtige" hjul. De løber sjovt nok også an i virkeligheden. ;-)

[image]
(Sven Rodevang, Nyborg, formentlig 1958)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Rengøring af anløbne vognhjul

af ptmadsen, Haderslev, 4/11 2020, 20:41 (1262 dage siden) @ UTJ

Jeg vil ikke anbefale at bruge rensebenzin eller lignende til isolerede hjulsæt, usnset om isolerbøsningen synes at tåle det eller ej - hjulene skal helst ikke miste styrke eller deformeres i nogensomhelst grad.

Hej Ulrik.
Venligst oplys, hvilke remedier bruger du selv når du renser hjul???.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Avatar

Rengøring af anløbne vognhjul

af Futfar, Kajerød, 7/11 2020, 16:42 (1259 dage siden) @ Futfar

Hrmm, nu har jeg så nøje - med stor moro - gennemlæst de mange 'gode' forslag til rensning af hjul. men lad os holde os til "KISS" Keep It Simpelt Stupid...

Jeg har, i omegnen af 80 stk. trækkraft og ca. 500 vogne, så jeg er ikke helt uden erfaring hvad angår vedligeholdelse af hjul. Jeg kører med slæbesko materiel. Erfaring med rense benzin er helt klart at anbefale, hvorimod brug af feks. acetone, stærkt frarådes.

Igen, KISS....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Rengøring af anløbne vognhjul

af Løgposens kommunalt anviste ledsager., 31/10 2020, 20:22 (1266 dage siden) @ Skott

En ny aksel koster 1! øvro, og omtrent det halve pr. hjul...

Avatar

Rengøring af anløbne vognhjul

af Futfar, Kajerød, 7/11 2020, 16:58 (1259 dage siden) @ Løgposens kommunalt anviste ledsager.
redigeret af Futfar, 7/11 2020, 17:06

En ny aksel koster 1! øvro, og omtrent det halve pr. hjul...

Hrmm, en noget alternativ afsender af et indlæg, samt indhold af samme... Kunne du have lyst til nærmere at definere hvad du mener med prisen på det enkelte hjul, og dermed de - normalt 2 hjul + aksel,?
Hjulstørrelse og type, er jo ikke uvæsentlige parametre for prisen, som du angiver værende 1€ ???

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Rengøring af anløbne vognhjul

af Krabsen, 4/11 2020, 17:36 (1262 dage siden) @ Skott

Hejsa
Som emnet omtaler, så har jeg nogle anløbne vognhjul, jeg gerne vil have renset og blanke igen.
Hvad bruger man til lettest at gøre dette?

Måske natron og fugtige fingre?

Det er ikke så skørt som det kan lyde: Møntsamlere anvender natron til at rense gamle mønter, hvor at almindeligt pudsemiddel vil være for skrapt.

Rengøring af anløbne vognhjul

af Skott, 5/11 2020, 06:41 (1261 dage siden) @ Krabsen

Ifølge " Britt-Marie var her" kan natron bruges til alt, så hvorfor ikke :-D

--
Med venlig hilsen

Skott

Rengøring af anløbne vognhjul

af Krabsen, 5/11 2020, 16:22 (1261 dage siden) @ Skott

Ifølge " Britt-Marie var her" kan natron bruges til alt, så hvorfor ikke :-D

Kender ikke konen, men har selv prøvet det med mønterne. :-)

Rengøring af anløbne vognhjul

af Skott, 5/11 2020, 18:56 (1261 dage siden) @ Krabsen

--
Med venlig hilsen

Skott

Avatar

Rengøring af anløbne vognhjul

af Futfar, Kajerød, 14/11 2020, 16:01 (1252 dage siden) @ Skott

Ifølge " Britt-Marie var her" kan natron bruges til alt, så hvorfor ikke :-D

Tjahh, selv mod 'sure opstød', siges natron at være et godt middel. Jeg ved det ikke, da jeg ikke lider af sådanne :-P .
Det er med fuldt overlæg, at jeg først nu vender tilbage til denne tråd, for jeg ville lige være sikker på 'at få det hele' med.
Underholdningsværdien i visse indlæg, skal ikke underkendes, så derfor:
I de mange fine - underholdende - tråde, overser man anvendeligheden ved kørsel med slæbesko, og ikke mindst, brugen af trækkraft med hæfteringe... Jeg ser ikke at de beskrevne 'løsninger' indeholder - de ellers mange gode - forslag vedrørende kørsel med hæfteringe, men det er måske ikke med i det oprindelige spørgsmål?
De trækaksler jeg har, som er monteret med hæfteringe, får nye hæfteringe når behov opstår.....

Som nævnt i starten af tråden: Rensebenzin er navnet på legen!!! Det skader ikke isolerede hjulpar, af de fabrikater jeg har kendskab til.

Og her skal vi måske lige skele til årsagen til at hjul bliver 'anløbne', og ad den skinne/vej finde hvilket rengøringsmiddel der er bedst egnet til rengøring af sit materiel....:-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Rengøring af anløbne vognhjul

af peras, 14/11 2020, 19:03 (1252 dage siden) @ Futfar

Hvis det udelukkende drejer sig om rengøring af kørefladen på vognhjul, har jeg en ny og ubrugt Lux skinnerenser, med ekstra rense meder til salg for kr. 1000.- Hilsen Poul Erik

Rengøring af anløbne vognhjul

af Skott, 16/11 2020, 07:32 (1250 dage siden) @ peras

Hej Poul-Erik

Tak for tilbuddet. Ja, det er primært kørefladerne, men hjulene trængte også. De er pænere nu :)

--
Med venlig hilsen

Skott

Rengøring af anløbne vognhjul

af Skott, 16/11 2020, 07:34 (1250 dage siden) @ Futfar

Ifølge " Britt-Marie var her" kan natron bruges til alt, så hvorfor ikke :-D


Tjahh, selv mod 'sure opstød', siges natron at være et godt middel. Jeg ved det ikke, da jeg ikke lider af sådanne :-P .
Det er med fuldt overlæg, at jeg først nu vender tilbage til denne tråd, for jeg ville lige være sikker på 'at få det hele' med.
Underholdningsværdien i visse indlæg, skal ikke underkendes, så derfor:
I de mange fine - underholdende - tråde, overser man anvendeligheden ved kørsel med slæbesko, og ikke mindst, brugen af trækkraft med hæfteringe... Jeg ser ikke at de beskrevne 'løsninger' indeholder - de ellers mange gode - forslag vedrørende kørsel med hæfteringe, men det er måske ikke med i det oprindelige spørgsmål?
De trækaksler jeg har, som er monteret med hæfteringe, får nye hæfteringe når behov opstår.....

Som nævnt i starten af tråden: Rensebenzin er navnet på legen!!! Det skader ikke isolerede hjulpar, af de fabrikater jeg har kendskab til.

Og her skal vi måske lige skele til årsagen til at hjul bliver 'anløbne', og ad den skinne/vej finde hvilket rengøringsmiddel der er bedst egnet til rengøring af sit materiel....:-D

Hej Futfar

Det var primært tænkt på vognaksler. På trækkraft anvender jeg en glasbørste til rengøring af kontaktflader.

--
Med venlig hilsen

Skott

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak