Dansk sovevogn

af carolus rex, 25/10 2020, 13:13 (1250 dage siden)

[image] Hej er nogen der ved noget om denne vogn, man ser tit denne vogn omtalt som DSB sovevogn TEN, men jeg har aldrig set denne type på Danske skinner som en DSB vogn, men derfor kan den jo godt være rigtig, den TEN vogn som jeg har set og som var ejet af DSB, var en helt anden type T2 mener jeg den hed,,,,,så er denne vogn en fantasi vogn eller havde DSB denne type os

Dansk sovevogn

af Steff, 25/10 2020, 14:43 (1250 dage siden) @ carolus rex

God eftermiddag

Jeg kan ikke se nummeret på din model, men det er en ex. CIWL type U-Hansa som af en eller anden årsag ikke er vist på de omtalte sider. Nok mest fordi de normalt ikke kørte i Danmark.

For at kunne opfylde antallet af vogne DSB skulle stille til TEN-pool samarbejdet, måtte man indleje et antal sovevogne i Europa, bl.a. ovennævnte vogne i alt i et antal 8 stk., der dog ikke på samme tid var indlejede med DSB TEN-pool nummer.

Du kan selvfølgelig finde mere om vognenes historie her på disse sider:

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=143

Du skal lede efter vogne i CIWL nummerserien 4581, 84, 91, 95, 02, 05, 08 og 015.

Det skal bemærkes, at vogne næsten magen til, men oprindeligt ex. DSG er vist på den første henviste liste, WLABM (II) og WLABmh.

Bliver du helt bidt af sove- og spisevogne henvises til bogen ”De blå tog” fra BB 2014, ISBN 978-87-91434-41-9.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Dansk sovevogn

af carolus rex, 25/10 2020, 16:01 (1250 dage siden) @ Steff

super mange tak for svar

Dansk sovevogn

af carolus rex, 26/10 2020, 03:18 (1250 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Tak for jeres oplysninger nu begynder det at give mening, så tak for det

Jernbanebøger

Internationale tog via Jylland

Internationale tog via Jylland
Pris 242 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak