ASM 194 Lilliput

af cm @, onsdag 21. oktober, 2020, 09:16 (33 dage siden)

[image]

Jeg har modtaget en brugt ASM 194 fra Lilliput som gave. Jeg er på det rene med, at der er tale om en "tysker" der er tilpasset det danske marked. Vognen har jeg sporet gennem DRM I / Driftsmateriel 1941 (med tilføjelser) ISBN 87 88632 20-2 (Jens Bruun-Petersen m.fl.) og Danske Personvogne ISBN 978-87-91434-34-1(Jens Bruun-Petersen og Ulrik Tarp Jensen) samt DSB personvogne 1945-1969 ISBN 978-87-999-181-2-6 (Torben Andersen).

Fra sidstnævnte fremgår max hastigheden for ASM 194 til 100 km/t. Dette dog efter ombygning af vognen i 1952. Om 100 km/t også var den maximale hastighed før ombygningen har jeg ikke kunne finde ud af.

Jeg har heller ikke kunne bestemme til hvilket distrikt (I eller II) vognen har været tilknyttet. Mine tilgængelige lister rækker kun tilbage til 1958

Originalæsken fulgte ikke med - så jeg kender ikke Lilliputs produktnummer.

Kan nogen her hjælpe mig med:
1: vognens fastsatte max hastighed i perioden 1941-1952
2: Distriktet vognen er tilknyttet i perioden 1941-1952
3: Lilliputs produktnummer

med venlig hilsen

Chr.

--
[image]

ASM 194 Lilliput

af Josax1978, onsdag 21. oktober, 2020, 10:16 (33 dage siden) @ cm
redigeret af Josax1978, onsdag 21. oktober, 2020, 10:32

Har du kikket på www.jernbanen.dk?

https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=ASM&typenr=1
Der står så ikke noget om hastighed, men at vogntypen, blev bygget under et andet navn i 1912!!
AT 1912-1937
BNM 1937-1941
ATM 1941-1968.

Som AT kørte den i følge jernbanen på Gedserlinien. Så det må jo så være Sjælland den hørte under. Senere står der ikke mere om hvor den var brugt!
Men ASM 191-192 blev ophugget i Fasterholt/Randers!!
De billeder der er på jernbanen, af ASM er alle taget på stationer i Jylland.

Nå katalog nummer:
29560
http://www.danskmodel.dk/boeger/DIM/DIM-1996.pdf

ASM 194 Lilliput

af Steff @, onsdag 21. oktober, 2020, 10:40 (33 dage siden) @ Josax1978

Kære Josax++

De informationer der står på "jernbanen" er jo de rene oplysninger direkte fra DRM I + Tillæg til DRM I. Det jeg/vi mangler er en værkstedsoversigt (København eller Århus) samt selvfølgelig den tilladte fremføringshastighed. Og disse kan jeg i hvert tilfælde ikke finde i ovennævnte.
Det eneste jeg kan se er at søstervognen 193 er omdannet i Århus jf. Tillæg H III af JAN 1941. Men det siger jo ikke noget om at de sidste 3 også havde Vk omr. Ar.
Det med tyske slutsignalholdere i begyndelsen siger jo kun at vognene var godkendt til at køre syd for grænsen (Gedser eller Vamdrup/Padborg?).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

ASM 194 Lilliput

af cm @, onsdag 21. oktober, 2020, 11:07 (33 dage siden) @ Josax1978

Har du kikket på www.jernbanen.dk?

https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=ASM&typenr=1
Der står så ikke noget om hastighed, men at vogntypen, blev bygget under et andet navn i 1912!!
AT 1912-1937
BNM 1937-1941
ATM 1941-1968.

Som AT kørte den i følge jernbanen på Gedserlinien. Så det må jo så være Sjælland den hørte under. Senere står der ikke mere om hvor den var brugt!
Men ASM 191-192 blev ophugget i Fasterholt/Randers!!
De billeder der er på jernbanen, af ASM er alle taget på stationer i Jylland.

Nå katalog nummer:
29560
http://www.danskmodel.dk/boeger/DIM/DIM-1996.pdf

Tank for links og info.

Jernbanen.dk var det første sted jeg kiggede - inden jeg dykkede ned i litteraturen. Så litra-historikken er jeg bekendt med - derfor søgte jeg snarest videre i "Danske Personvogne" også under tidligere litra. M.h.t. gedserlinien - ja så var vognen godkendt i sin "ungdom" til indsættelse i preussiske tog - så der er jo nok tale om en vogn der i sin tid har været anvendt i internationale tog. Derfor er det vel sansynligt - om end for mig endnu ej dokumenteret; at vognen måtte køre 100 km/t - også før 1952. I 1952 var vognen allerede af ældre dato - og preussen eksisterede ikke som stat mere - hvorfor jeg forestiller mig, at vognen (endnu med tagrytter) har været forvist til distrikt II - som al andet ragelse af ældre dato - i perioden mellem 1941 (måske før) og til 1952. Men som det fremgår: Jeg ved det ikke.

Imidlertid ser jeg ved søgning på nettet at Lilliput-nummeret også kan være 28060 hos ihvertfald en forhandler SE HER. Jeg hælder nok mest til Torben Zieglers liste nummer 29560 som du så venligt henviser til.

mvh
Chr

--
[image]

ASM 194 Lilliput

af Ole M. Nielsen ⌂, onsdag 21. oktober, 2020, 11:43 (33 dage siden) @ cm

Kan nogen her hjælpe mig med:
1: vognens fastsatte max hastighed i perioden 1941-1952
2: Distriktet vognen er tilknyttet i perioden 1941-1952
3: Lilliputs produktnummer

med venlig hilsen

Chr.

BNM 264 / ASM 194 hører under værkstedsområde Århus (2.distrikt) fra 1937 til udrangering.

Liliputs katalognummer er 295 60. Liliput 280 60 er deres "DSB AV 241" .

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

ASM 194 Lilliput

af cm @, onsdag 21. oktober, 2020, 11:51 (33 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Kan nogen her hjælpe mig med:
1: vognens fastsatte max hastighed i perioden 1941-1952
2: Distriktet vognen er tilknyttet i perioden 1941-1952
3: Lilliputs produktnummer

med venlig hilsen

Chr.


BNM 264 / ASM 194 hører under værkstedsområde Århus (2.distrikt) fra 1937 til udrangering.

Liliputs katalognummer er 295 60. Liliput 280 60 er deres "DSB AV 241" .

Hej Ole!
Tak for info! Så kom jeg det hele noget nærmere.
Fortsat god dag!
mvh
Chr

--
[image]

ASM 194 Lilliput

af Jens, fredag 23. oktober, 2020, 18:33 (31 dage siden) @ cm

Frit fra hukommelsen, har tommelfingerreglen som udgangspunkt været at bogievogne på glidelejer (med reference i CL på 2,5 træbogier med glidelejer) har måttet løbe 100, mens vogne med rullelejer har måttet løbe 120 (CR havde ganske vidst ofte rullelejer, men de måtte kun løbe 100!).
Der har dog været visse undtagelser, blandt andet beskriver mindst een ordresamling (muligvis Serie P?), at vogne med 2,5 meter træbogier på glidelejer har måttet løbe 110 Kh-Kø, men jeg er ikke i nærheden af mit arkiv og derfor forhindret i at kontrollere sandheden af denne påstand.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen