IC3 til Märklin H0 analog?

af jachav, 12/9 2020, 10:33 (1294 dage siden)

Hej -

Findes der en H0-model af IC3-toget som kan køre på Märklin analog?

Det ønsker min søn sig inderligt.

Tak
Jacob

IC3 til Märklin H0 analog?

af bygger01, Herning, 12/9 2020, 12:32 (1293 dage siden) @ jachav

Har der ikke været et udgaver fra Heljan, og den sidste fra 2019/20 har ikke fået så mange roser.

Så McK har en på bedding til næste år ...

--
Jørgen Steffensen

IC3 til Märklin H0 analog?

af jachav, 12/9 2020, 14:07 (1293 dage siden) @ bygger01

Tak for svaret.

Kan Heljans digitale AC-modeller køre analogt på en Märklin bane? Det kan jeg ikke rigtigt blive klog på.

Märklins egne digitale lokomotiver kan jo godt køre analogt, men hvordan ligger det med Heljans?

Og hvad med McK - har de modeller, der kan køre AC analogt?

Jacob

IC3 til Märklin H0 analog?

af peterw, 12/9 2020, 16:05 (1293 dage siden) @ jachav

Kan Heljans digitale AC-modeller køre analogt på en Märklin bane? Det kan jeg ikke rigtigt blive klog på.

Ja. Digital-dekoderen registrerer selv at der er tale om analog AC og fungerer herefter som "perfektomskifter".

Märklins egne digitale lokomotiver kan jo godt køre analogt, men hvordan ligger det med Heljans?

Helt samme situation.

Og hvad med McK - har de modeller, der kan køre AC analogt?

Det har de, igen bruges de digitale modeller bare på det analoge anlæg og dekoderen skifter retningen.

Vær dog opmærksom på at McK typisk ikke understøtter "de små skinneradier", dvs. man skal køre med større radier end R1 (R1 er hhv. 5100 i M skinner, 24120 i C skinner, 2221 i K skinner, man skal op i mindst R2).

Mvh
Peter

IC3 til Märklin H0 analog?

af Togsøn, 12/9 2020, 17:05 (1293 dage siden) @ peterw
redigeret af Togsøn, 12/9 2020, 17:13

Hej Peter.

Pas på hvad du påstår.

Heljan Mak lokomotivet har en ESU Lokpilot Micro dekoder som ikke tåler AC.

Dekoderen brænder af hvis den skiftes med AC.

Den skal skiftes til en anden dekoder der tåler AC eller som jeg har gjort til Elektronisk Perfektomskifter.

Så Man skal vide precis hvilken dekoder som det er i toget, ikke alle dekodere tåler AC.

Dekodere tåler kun Skiftespænding med de Grå Elektroniske Transformatorer fra Märklin, de gamle blå fra Märklin kan give op til 42 volt i overspænding, det dræber dekoderen !

Så mit råd er kør aldrig Analog AC på dekoder.

Heljans første og anden serie IC3 togsæt havde 8 polet stik og dette fås den elektroniske perfektomskifter fra Märklin / Uhlenbrock med, så det tager 5 minutter at få den til at køre Analog.

Hilsen Erling.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak