MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 14/8 2020, 17:58 (1344 dage siden)

Så har Mck's nye MZ IV fundet vej til maskindepotet i Knarbjerg.
En beskrivelse af de første indtryk af maskinen sammenlignet med den gamle MZ IV fra Hobbytrade kan læses her:
[image]

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af jan bøgedal slundt @, 14/8 2020, 21:25 (1343 dage siden) @ Knarbjerg

Ja det er en lækker maskine McK har lavet, jeg mangler at sammenligne trækkraften, men mon ikke McK har en fordel her p.g.a. den højere vægt :-) de er vist allerede ved at være udsolgt de fleste steder..
mvh.
Jan

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Bent Larsen, 15/8 2020, 17:23 (1343 dage siden) @ Knarbjerg

Hej
Er McK begyndt at gå på kompromis med nøjagtigheden i forhold til 1:1, MZ 1449 har kun fået fjernet slutterne, der er ikke ændret på sidevinduerne i førerummet, som jeg ser det på billederne, er det rigtigt.
Vh
Bent Larsen

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af FlemmingM @, Næstved, 15/8 2020, 21:49 (1342 dage siden) @ Bent Larsen

Der er billeder på nettet, hvor man kan se alle tre sideruder, har dog kun fundet dem på Facebook

MZ1449

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Poul Andersen, 16/8 2020, 07:24 (1342 dage siden) @ FlemmingM

For dem der ikke er på FB.

[image]

MZ 1449 i Lemvig den 9. juli, 2020.

I.f.m. den store renovering, er der monteret en ny type sideruder.

mvh.
Poul.

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Jimmy @, Viby J., 16/8 2020, 13:10 (1342 dage siden) @ Poul Andersen

Det var dog fantastisk at skulle se en MZ i Lemvig,troede ikke deres skinner kunne klare så tung loko,jeg flyttede derfra for 28 år siden;-)

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af jan bøgedal slundt @, 16/8 2020, 13:44 (1342 dage siden) @ Jimmy

Hej er der nogen som har prøvet at trækteste McK MZ IV..?
mvh.
Jan

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Poul Andersen, 16/8 2020, 18:39 (1342 dage siden) @ Jimmy

Det var dog fantastisk at skulle se en MZ i Lemvig,troede ikke deres skinner kunne klare så tung loko,jeg flyttede derfra for 28 år siden;-)

DB Cargo kører godstog to gange om ugen til og fra Rønland med MZ.

Mvh.
Poul.

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Bent Larsen, 30/8 2020, 22:37 (1327 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Jeg har her i aften set og hørt en McK MZ 4, på en lokkontroller bliver der udlæst at lyden er fra en SD 40 og en EMD 077, det er nok tomgangen der er SD 40 og kørelyden lyder godtnok som min Class 66. Når kompressoren starter i tomgang lyder det som en der sidder og banker med en smedehammer på karrossen. Tomgangslyden er da ok, men som også andre skriver så er lyden høj og skrigende når den kører, ellers fin og velkørende lok.
Vh
Bent Larsen

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Bent Larsen, 31/8 2020, 09:13 (1327 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Lige en tillæg, den har været afprøvet med et 6 M godstog på en ikke helt flad strækning uden problemer, kunne sætte igang igen på stigningen efter stop.
Vh
Bent Larsen

Avatar

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Futfar, Kajerød, 31/8 2020, 15:32 (1327 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Jeg har her i aften set og hørt en McK MZ 4, på en lokkontroller bliver der udlæst at lyden er fra en SD 40 og en EMD 077, det er nok tomgangen der er SD 40 og kørelyden lyder godtnok som min Class 66. Når kompressoren starter i tomgang lyder det som en der sidder og banker med en smedehammer på karrossen. Tomgangslyden er da ok, men som også andre skriver så er lyden høj og skrigende når den kører, ellers fin og velkørende lok.
Vh
Bent Larsen

Hej Bent..
Af ren og skær uvidenhed, kan en 'lokkontroller' virkelig skelne mellem - og tilmed typebetegne de forskellige lyde fra individuelle loks ? Og som du angiver, skelne mellem SD 40/EMD 077, og en Class 66 ? Så vidt jeg ved, er de to/tre loks - i 1:1 - med ret forskellige motorer/lyddæmpende foranstaltninger, og da det er - desværre hedengangne Danske Loksounds - der har leveret lyden eksklusivt til McK, har jeg svært ved at tro at det skulle være 'forkerte' lyd/lyde. Men det er aldrig for sent at lære noget nyt, så det ser jeg frem til.:-P .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Bent Larsen, 31/8 2020, 17:45 (1327 dage siden) @ Futfar

Hej
Ja, jeg ved lige så meget som dig, men efterfølgende midt besøg hos min togven fik jeg en SMS hvor han skriver “ Når jeg indlæser decoderen står der at det er SD 40 og EMD 077”Class 66 og 77 er i den sammenhæng samme lok. EMD 12 745 motor.
Vh
Bent Larsen

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Bent Larsen, 31/8 2020, 18:15 (1327 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Det er en EMD 12 710 motor der er i Class 66/77.
Vh
Bent Larsen

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 31/8 2020, 18:01 (1327 dage siden) @ Futfar

Med hensyn til Danske Loksounds, så er det ifølge folderen fra McK, som følger med lokomotivet, ikke dem, der har stået bag lyden til deres MZ IV men derimod ESU.
(Ved godt der står noget andet på McK’s hjemmeside men, produkt databladet må vel være det der gælder)

Om DLS så alligevel har en “aktie” med i lyden, ved jeg ikke men, det fremgår ihvertfald ikke af materialet, som følger maskinen, når man får den

Med hensyn til lyden, så består den af et antal forskellige datafiler, der er navngivet fra producenten af lyden. Så når man åbner lydfilerne i ESU’s Lokprogrammer, kan man se navnene på de lydfiler, der er anvendt.
I følge et opslag et andet sted skulle tomgangslyden være den rigtige fra MZ IV mens resten skulle være fra et US lok

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af FlemmingM @, Næstved, 3/9 2020, 16:58 (1324 dage siden) @ Knarbjerg

Man kan så ikke helt regne med hvad der står i lydene, ment på den måde, at ESU omdøber alle lyde til engelsk.

Jeg talte på et tidspunkt med Rene fra DLS. Han havde lige afleveret ME projektet til ESU, og da han fik dekoderne retur, så var alt oversat.

Så i realiteten kan det sagtens være nye lyde - ved bare ikke hvordan man kan konstatere det 100%

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Georg Schmidt, 16/8 2020, 15:30 (1342 dage siden) @ Knarbjerg

MZ 1448 var i Århus i august 1977 til vistnok eftermontering af et eller andet på værkstedet. Jeg fik taget et par billeder da 1448 skulle hjem til Sjælland den 24/8-77 i det man vel kan kalde original versionen. Et par udsnit kan måske vise nogle enkeltheder.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
M v h
Georg

MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Bent Larsen, 16/8 2020, 16:14 (1342 dage siden) @ Knarbjerg

Hej
Når jeg sammenligner billederne af både 1:1 og model fra ny, er der en holder til ? På lygtehuset, på billederne af MZ 1449 1:1 og model er det en håndbøjle, som lige skal males hvid på MZ 1449.
Vh
Bent Larsen

update: MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 23/8 2020, 13:20 (1335 dage siden) @ Knarbjerg

Jeg har nu haft mulighed for at udfordre lokomotivet lidt.
Toget jeg testede med var ca 4 meter langt og bestod af 18 vogne med tilsammen 54 aksler.
Toget blev uden problemer (næsten) trukket op gennem en helix med en radius på 60 cm og en stigning på 2,6%
På flad bane trak maskinen bare toget af sted uden problemer og, der kunne uden tvivl være koblet et anseeligt antal vogne yderligere på. Den begynder dog at "snakke" en del, når den belastes.
Det blev helt tydeligt i helixen og, jeg synes ikke der var nogen grund til at belaste den yderligere, da den aldrig kommer til at køre med så store tog på Knarbjerg banen.

En lille kort video fra testen kan ses her:
https://www.youtube.com/watch?v=v9jLDIBQv3s

update: MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Klaus Mikkelsen, 23/8 2020, 20:51 (1334 dage siden) @ Knarbjerg

Well, for mange år siden fik jeg mig en ny Roco BR 212
Den fik 21 fireakslede og en enkelt seksakslet vogn på slæb
Vores helix var dengang med 2,5-3% stigning. Den havde ingen problemer med helix eller andre steder.
https://youtu.be/AqHzO4WgMNY
Analog Roco 212 169-7 fra 2004, som jeg købte brugt i 2010.

Klaus

update: MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af modeljernbane, 24/8 2020, 08:43 (1334 dage siden) @ Knarbjerg

Hvor meget bør en lokomotiv kunne trække? Som du selv skriver , så mange vogne får den aldrig brug for at køre med, hvorfor så afprøve det, med risiko for at noget ødelægges i lok'et, jeg forstår godt de mange sprængte tandhjul.

update: MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 24/8 2020, 18:31 (1334 dage siden) @ modeljernbane

På Knarbjerg Banen og tilsvarende små hjemme anlæg er der ikke plads til 4 meter tog.
Men jeg tror da de fleste klub anlæg og en række større hjemme anlæg sagtens kan komme op på den toglængde.
Det svarer jo kun til lige knap 350 meter i virkelighedens verden.

Så jeg synes nu det er meget relevant at teste med et tog af den størrelse:)

update: MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af FlemmingM @, Næstved, 26/8 2020, 17:51 (1332 dage siden) @ Knarbjerg

I Næstved Modeljernbaneklub har vi et max på 2,60 meter for en stamme, or ikke at lave rod i blokafsnittene.

En køretur med MZ1449 & øltoget på denne længde giver slet ikke nogen problemer.

update: MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Klaus Mikkelsen, 26/8 2020, 23:32 (1331 dage siden) @ modeljernbane

Et lokomotiv bør kunne trække rigeligt og bør lave hjulspin, inden motoren staller, ellers er det forkert konstrueret.

Hvorfor kommet et MZ lokomotiv ikke til at trække 4 meter togstamme?
For 9 år siden flyttede vi rundt på spor hos Modelbane Europa, så vi havde plads til længere godstog - 3,5 meter.

Jeg optog en video af et af de tog der er af den længde, det kan du se her:
https://www.youtube.com/watch?v=xUN9GtbEFaE
Lokomotivet er en Roco BR 140 og den har indtil sidst på foråret kørt med 3,5 meter godstog på strækningen.
Det har kørt cirka 1800 meter hver åbningsdag.
Dem er der cirka 120 af om året, så det er blevet til 1800x120x8,5 = 1,8 km kørsel med 3,5 meter togstamme.

Lokomotivet blev taget ud til renovering sidst på foråret. Strømoptagene er stort set væk og motoren trænger til hovedeftersyn (nye kul).

Hvis et moderne kraftigt lokomotiv går i stykker af 4 meter togstamme, så er det da netop lige efter køb man skal prøve det af. For så kan man se om det er noget materiel man skal satse på efterfølgende. Og så er det også nu der er reklamationsret på lokomotivet.

Og til sidst - "de mange sprængte tandhjul" er ikke noget vi ser.
Et tandhjul sprænges ikke blot fordi det belastes. Det sprænges hvis det er lavet forkert, eller hullet i midten er for lille, så der er spændinger i det.


Klaus

update: MZ IV fra Mck vs den gamle fra Hobbytrade

af Josax1978, 27/8 2020, 12:21 (1331 dage siden) @ Klaus Mikkelsen

Klaus det bliver en hel del mere en
1800 meter = 1,8 Km på de 8,5 år!

1,8 km per dag
120 åbningsdage
8,5 år.
=1836 Km

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak