Hvem dyrker trafikspillet på deres modeljernbane?

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 9/8 2020, 17:11 (1348 dage siden)

Modelbane hobbyen er utrolig alsidig og rummer et utal af muligheder for at fordybe sig i det, der interesserer og giver den enkelte mest glæde ved hobbyen.
For nogen er det landskabsbygning, for andre er det det historiske, mens andre igen bygger med henblik på at få togene til at køre automatisk - og jeg kunne blive ved og ved.

Min modeljernbane er bygget med det formål at kunne dyrke "Trafikspillet", d.v.s det er trafikken på sporene, som er det væsentlige. Der skal være et formål med banen og den trafik, som kører på den og, godsvognene skal have konkrete transportopgaver at løse, så det ikke er tilfældigt, hvilke vogne, der kører med i togene.
For mig gør trafikspillet legen med toget meget sjovere og giver liv til min modeljernbane.

Men når jeg kigger rundt i diverse fora på nettet og i grupperne på facebook, virker det ikke som om, der er ret mange, som dyrker denne "niche" af hobbyen ud over FREMO-folket.

Kan det virkelig være rigtigt???;-)

Derfor har jeg oprettet en gruppe på facebook (ja endnu een;o) med det mundrette navn "Modeljernbaner med drift, køreplan og godsvognsstyring" for dem, der gerne vil nørde lidt i emnet "Trafikspil".

Håbet er at tiltrække andre, som dyrker trafikspillet eller gerne vil i gang med det, så vi kan udveksle erfaringer ideer og inspirere hinanden. For ligesom alt andet ved modelbane hobbyen, så kan trafikspillet sikkert dyrkes på et utal af måder:-)

Hvem dyrker trafikspillet på deres modeljernbane?

af carolus rex, 9/8 2020, 17:46 (1348 dage siden) @ Knarbjerg

rigtig go ide, selv kør jeg med min egen køreplan type, og i flere forskelige epoker ( er Tysk køre.. DB ) men ikke på en gang, starter i 50erne og slutter i nutid, det gode ved vores hobby er at man kan gøre som man vil og hvad der passer en bedst, og der er mange muligheder for hvordan man gør det

Hvem dyrker trafikspillet på deres modeljernbane?

af henho, Ringkøbing, 9/8 2020, 18:02 (1348 dage siden) @ Knarbjerg

Det lyder som en rigtig god ide' :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Hvem dyrker trafikspillet på deres modeljernbane?

af Skott, 10/8 2020, 06:42 (1348 dage siden) @ Knarbjerg

Hej Knarbjerg

Den modeljernbane, jeg er i gang med at bygge, er netop anlagt med driften som fokusområde, og jeg har derfor forsøgt at anlægge en række industrier, der retfærdiggør de vogne, jeg har.

Super ide med gruppen. Den tilslutter jeg mig.

--
Med venlig hilsen

Skott

Hvem dyrker trafikspillet på deres modeljernbane?

af PerseusDK, 10/8 2020, 18:18 (1347 dage siden) @ Knarbjerg

Hos FdMJK (Fredensborg) kører vi også reelle køreplansaftner, aftner med fokus på godskørsel med vognkort eller en kombination af begge dele. Det giver ofte sved på panden hos de enkelte stationsforstandere og rangister.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak