Feedback ønskes på sportavle

af Skott, 27/6 2020, 18:09 (1392 dage siden)

Hejsa

Jeg har begået en sportavle til den station, jeg er i gang med at bygge. Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, om placering af signaler m.v. er placeret fornuftigt?

Andre konstruktive bemærkninger er bestemt også velkomne.[image]

Feedback ønskes på sportavle

af Skott, 28/6 2020, 14:47 (1391 dage siden) @ Skott

I mellemtiden har jeg så lige begået endnu en sportavle :)[image]

Feedback ønskes på sportavle

af jaer, 28/6 2020, 15:07 (1391 dage siden) @ Skott

Hvis (!) det skal være efter forbilledet, så har man normalt signal- og togvejsknapper ("nøgler") placeret i sporsignaturen, hvilket gør det mere præcist, hvilket spor, man "betjener".

Så er der englænderne. Her skal man være opmærksom på, at det r den "fjerneste" ende, som faktisk er omstillingen (ude i virkeligheden, det kan være forskelligt i modelverdenen). Se hvordan det er markeret for spsk 108a/b (108b/110 er englænder/krydsningssporskifte).

[image]
(Udklippet er fra en station, der er meget tæt på at være Vojens)

Jeg kan ikke helt gennemskue funktionaliteten af knapperne ved signalerne, men det kan tyde på, du har en "Kør" og en "Stop"-knap.

/Jan

Feedback ønskes på sportavle

af Skott, 28/6 2020, 15:56 (1391 dage siden) @ jaer

Hej Jan

Hvis (!) det skal være efter forbilledet, så har man normalt signal- og togvejsknapper ("nøgler") placeret i sporsignaturen, hvilket gør det mere præcist, hvilket spor, man "betjener".

Bestemt - Jeg laver dog ikke stilbare togveje, selvom det ville være mest korrekt, da bare det, at få trukket ledninger er temmelig tidskrævende - Derudover at programmere togveje vil gøre, jeg går i stå (Selvom jeg godt kan programmere) - Signalerne kommer der dog lidt programmering ind over.


Så er der englænderne. Her skal man være opmærksom på, at det r den "fjerneste" ende, som faktisk er omstillingen (ude i virkeligheden, det kan være forskelligt i modelverdenen). Se hvordan det er markeret for spsk 108a/b (108b/110 er englænder/krydsningssporskifte).

Korrekt - Og det skal man jo selvfølgelig også tage højde for, når hjertestykkerne polariseres.

Jeg kan ikke helt gennemskue funktionaliteten af knapperne ved signalerne, men det kan tyde på, du har en "Kør" og en "Stop"-knap.

Der sidder en hvid trykknap, der styrer dværgdelen og en grøn knap, der aktiverer udkørsel (og slukker dværgen) - Den omtalte programmering.

Feedback ønskes på sportavle

af Peter S @, Vejle, 7/7 2020, 14:09 (1382 dage siden) @ Skott

Hej Skott

Roder selv med sportavler for tiden, og har lige modtaget en pakke i dag, med 2 sportavler til min nye station.
Jeg er ikke inde i detaljer omkring det korrekte udseende, nummerering osv. og har selv kigget lidt på andre sportavler for at, for blive inspireret.

Har tegnet sportavlerne i PowerPoint med rasterfunktionen, det er let og tilgængeligt, og sendt det til print hos foliekniven.dk i 3 mm. alu. sandwich

https://www.foliekniven.dk/plade-print.php?id=2

De er nemt, giver et rigtig flot resultat, og det er billigt, kan anbefales....
Mht. til togveje, laver jeg en 2 trins løsning med 2 stillings signalrelæer som kan skiftets med impulser til hvert sporskifte, og siden hen kan der så påbygges togvejsstyring, i form af en computer.
Kræver blot at, styringen kan give signalrelæerne konstant spænding i den ønskede position, indtil togvejen skal opløses.

Mvh Peter S

[image][/img][image]

Feedback ønskes på sportavle

af Skott, 8/7 2020, 08:54 (1382 dage siden) @ Peter S

Hej Peter
Ser super godt ud. Min er tegnet i et program, der er beregnet til at udlægge pcb (eagle), som jeg er ret fortrolig med.
Jeg bestilte print hos print.dk: https://www.print.dk/folieprint og vil så lime det på en primet krydsfinerplade. Men din løsning er da smartere må jeg sige. Jeg ved ikke, om du har lavet relæstyringen endnu? Ellers kunne bipolare relæer måske være en løsning også? De skal blot have en spændingspuls for at skifte, så holder de tilstanden til ny puls på den anden spole skifter det.

Skiven i hjørnet, hvad er det for en og får den så separat styring?

Feedback ønskes på sportavle

af Peter S @, Vejle, 8/7 2020, 22:52 (1381 dage siden) @ Skott

Hej Skott

Printet er loddet, og baseret på bistabile signalrelæer som skifter med et impuls, så mon ikke vi, taler om den samme løsning. :-)

https://www.reichelt.de/signalrelais-bistabil-2-wechsler-2a-hfd2-l-12v-p101943.html

Som fortalt, bruger jeg et relæ for hvert sporskifte, eller diagonal, det giver mulighed for at, skifte til lokal sportavle i rangerområdet, eller fra begge sportavler, parallelt,
Jeg har en modul opbygget station, med betjening fra hoved sportavlen på P-siden, og en lokal sportavle på G risten, s å det er en meget fleksibel løsning.
Næste trin, er så at, lave en togvejs styring, ( senere ) som kræver at, der kan sættes konstant spænding til relæerne, har kig på forskellige muligheder.


Tænker drejeskiven bliver fra Roco.

Mvh Peter

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak