Avatar

farvekoden fra LIFECOLOR

af budservice, Odense, 20/6 2020, 19:26 (1377 dage siden)

hej
Jeg skal bruge farvekoden fra LIFECOLOR til de her farver
Grå/Umbra
Brunsort
Vinrød
Stålblå
Skifergrå
Blågrå i MOTIP
MOTIP Industrial Coating

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig
Og hvad bruger man som normalt som grunder farver

Og jeg går ud fra at man bruger en klar lak eller er jeg forkert på den

farvekoden fra LIFECOLOR

af Steff, 20/6 2020, 23:12 (1376 dage siden) @ budservice

Godaften
Jeg skal ikke gøre mig klog på LIFECOLOR overhovedet, har ingen viden om hverken farverne eller deres farvekoder.
Lidt naivt går jeg ud fra, at både S1 og WRm blev malede i så godt som det nu kunne lade sig gøre DSB standard farveskema, tilpasset RAL og sikkert og muligvis også en nyere farvekodeanvendelse.
Så mit forslag er, at finde de farver vi kender i DSB farvekoder i henhold til RAL og se om de kan transskriberes over i LIFECOLUR farvekode. Der findes yderligere farver på internettet.
Herunder et uddrag af DSB farvekoder fra et DSB farvekort med enten direkte RAL farvekode eller en tilnærmelsesvis. Og JA, jeg ved godt at farvegengivelsen er elendig, man skal have fat i en RAL farvevifte, hvis IKKE man kan finde farverne beskrevet andetsteds. Husk på, at du IKKE kan stole på billeder overhovedet, men skal have den beskrevne opgivne farvekode.
Og så er det mit håb, at det derved kan lykkes at få fat i den tilnærmelsesvise LIFECOLOR farvekode.
Hvordan din model skal grundes bruger jeg altid en grå halvmat grunder der så slibes igen og igen før en ”ydermaling” påføres i flere små lag, husk at den skal være BLANK, hvis man senere skal sætte litreringer på af vådtransfer type. Og når dette er gjort bruger igen en blank lak til at fastholde og slidsikre dekalerne.
Vedhæftet yderligere af køretøjerne hvor både litrering og farver tydeligt skulle fremgå.

[image]
[image][image][image][image]

God fornøjelse.

Steffen Dresler

Avatar

farvekoden fra LIFECOLOR

af budservice, Odense, 20/6 2020, 23:45 (1376 dage siden) @ Steff

hej Steff
Jamen det er da et forsøg værd tak for info jeg vil prøve at lede videre men ihvertfald tak for hjælpen

farvekoden fra LIFECOLOR

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/6 2020, 00:02 (1376 dage siden) @ Steff

Hejsa,

For et syns skyld, så dur en scanning af farvekort og fotos ikke til at finde farver ud fra, da resultatet afhænger af både kameraets farvegengivelse og scannerens og skærmens kalibrering. Steff's farvekort giver kun et fingerpeg om, hvilke RAL-numre der svarer til hvilke af DSB's farvebetegnelser. På et tidspunkt har "nogen" lavet denne oversigt, som måske kan være en hjælp.


Kender man et givet RAL-nummer, kan man finde frem til den ønskede maling i de forskellige malingproducenters sortiment fx i denne oversigt. Vær opmærksom på, at ældre danske farvebetegnelser ikke nødvendigvis optræder i moderne internationale farvelister. Her er bogen "Farver i farver" (Politikens Forlag, fås kun antikvarisk) en udmærket hjælp til "oversættelse" af farvebetegnelser.

Endelig skal man være opmærksom på, at en given RAL-farve sagtens kan se "forkert" ud i indendørs kunstlys, og så er man jo lige vidt. Dette kan dog snildt løses ved, at man belyser sin modeljerbane og -arbejdsplads med lyststofrør med naturlig farvetone, dvs. rør på 5.000 Kelvin. Gør man ikke det, så er der ikke rigtig nogen fidus i overhovedet at beskæftige sig med, at få farvenuancer rigtige.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Avatar

farvekoden fra LIFECOLOR

af budservice, Odense, 21/6 2020, 00:20 (1376 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

hej Morten F
Tak for det det har hjulpet lidt mere

farvekoden fra LIFECOLOR

af Kim Hansen ⌂, København, 21/6 2020, 00:25 (1376 dage siden) @ budservice

Og som en lille sidebemærkning...

Lifecolor er svært at airbrushe - Du må KUN bruge deres egen thinner til dette, ellers går det galt !!

Ovenstående er selvfølgelig kun gældende hvis du skal påføre med airbrush.... :-)

Avatar

farvekoden fra LIFECOLOR

af budservice, Odense, 21/6 2020, 10:41 (1376 dage siden) @ Kim Hansen

hej Kim
Okay det vidste jeg ikke
men hvad for nogle mærker vil du anbefale

farvekoden fra LIFECOLOR

af Kim Hansen ⌂, København, 21/6 2020, 12:21 (1376 dage siden) @ budservice

Jeg bruger lifecolor til patinering, da jeg syntes, de har de helt rigtige nuancer til dette.

I en airbrush har de dog en voldsom tendens til at tilstoppe - Jeg kæmpede massivt, og prøvede alle mulige forskellige løsninger.

Som altid, var løsningen selvfølgelig den mest åbenbare (Og den sidste man prøver..) - Brug den thinner Lifecolor selv producerer til formålet :-)

Det afhjalp, men der skal stadig eksperimenteres lidt med blandingsforholdet, og tryk på airbrush.

Jeg landede på 30% thinner / 70% maling og 1 bar tryk på airbrushen - Så fungerede det for mig.

Det er muligvis afhængigt af hvilken airbrush du benytter - Måske er du heldig, og kan bare køre på uden problemer.

Jeg bruger en Iwata Neo.

Du kan købe deres thinner her:

http://www.godstoget-hobby.dk/shop/299-pensler-primer-thinner-og-thickener/2207-lifecol...

farvekoden fra LIFECOLOR

af LBC, 21/6 2020, 16:16 (1376 dage siden) @ budservice

www.airbrushes.com er der vist mange af Lifecolors farver.
Selv bruger jeg Vallejos farver og thinner i airbrushen. Problemet er jo at ramme den farve der ser rigtig ud på modellen. Min OHJ godsvognsrød er blandet af 5 Vallejo-farver for at få det udseende jeg vil have.
Jeg har nogle Lifecolor fra den lokale forhandler. Nogle af dem har dog stået så længe i hans reol at pigmenterne var klumpet sammen og farven dermed så godt som ubrugelig, også med pensel.

farvekoden fra LIFECOLOR

af Gammelgaard, 25/6 2020, 19:28 (1372 dage siden) @ budservice

Jeg har et Lifecolor farvekort, du kan få.

Avatar

farvekoden fra LIFECOLOR

af budservice, Odense, 25/6 2020, 21:39 (1371 dage siden) @ Gammelgaard

Fedt hvordan gør vi er det På en mail eller hvordan jeg har også messenger

--
MVH Claus Stabell

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak