Model bane i lukket garage (kan det holde til det?)

af Andreas DK, 7/6 2020, 15:47 (1390 dage siden)

Hej!:-)
Jeg er ny her inde, og det her er mit første indlæg. Beklager hvis emnet har været diskuteret før, men kunne umiddelbart ikke finde noget i søgefunktionen.

Jeg har efter mange års fascination endelig hoppet med på modeltogsvognen. Samler H0 DC. Mine modeller har ligget i deres æsker og i vitrineskab indtil nu, men vil gerne tage skridtet videre og bygge et lille anlæg (1,5 x 2,5 - 3 meter).

Sagen er den, at jeg kun kan få plads i garagen. Kan en modelbane holde til det? Tænker med alt det elektronik, skinner osv. Den er ikke vildt godt isuleret, dog bliver der aldrig frost-grader om vinteren. I sommeren varierer temperaturen på mellem 13-20 grader.
Modellerne vil som oftest komme med indenfor i vitrineskab, når de ikke kører på anlægget.

Jeg håber at I kan gøre mig klogere! Det er nu engang sjovere med et lille anlæg end blot at beundre dem som vitrinemodeller, når du de godt kan køre. Laughing out loud

Med venlig hilsen Andreas

Model bane i lukket garage (kan det holde til det?)

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/6 2020, 16:41 (1390 dage siden) @ Andreas DK
redigeret af Morten Flindt Larsen, 7/6 2020, 16:45

Hej!:-)
Jeg er ny her inde, og det her er mit første indlæg. Beklager hvis emnet har været diskuteret før, men kunne umiddelbart ikke finde noget i søgefunktionen.

Jeg har efter mange års fascination endelig hoppet med på modeltogsvognen. Samler H0 DC. Mine modeller har ligget i deres æsker og i vitrineskab indtil nu, men vil gerne tage skridtet videre og bygge et lille anlæg (1,5 x 2,5 - 3 meter).

Sagen er den, at jeg kun kan få plads i garagen. Kan en modelbane holde til det? Tænker med alt det elektronik, skinner osv. Den er ikke vildt godt isuleret, dog bliver der aldrig frost-grader om vinteren. I sommeren varierer temperaturen på mellem 13-20 grader.
Modellerne vil som oftest komme med indenfor i vitrineskab, når de ikke kører på anlægget.

Jeg håber at I kan gøre mig klogere! Det er nu engang sjovere med et lille anlæg end blot at beundre dem som vitrinemodeller, når du de godt kan køre. Laughing out loud

Med venlig hilsen Andreas

Hejsa,

Høj luftfugtighed og store temperaturudsving er sammen med støv modeljernbanens værste fjender. Modeljernbaner trives bedst i et ensartet "stueklima", hvor træet i banens bordkonstruktion ikke skiftevis udvider sig og trækker sig sammen, hvilket forplanter sig videre til sporet, og hvor luften normalt ikke er særlig fugtig, så elektronikken kan overleve. Kan et sådant stabilt indeklima opnås, så er en lukket garage lige så glimrende et sted at have en modeljernbane som en kælder, et loft eller fx et aflagt børneværelse. De temperaturudsving på 1-20 grader, som du har (måske mere under hedebølger?), synes jeg personligt lyder lidt vel voldsomme, men det må kunne med en bedre isolering af loft, vægge, port og gulv. Det skal jo helst heller ikke være for fodkoldt at opholde sig i rummet om vinteren, som typisk er det tidspunkt, hvor man bygger modeljernbane. At bygge modeltog med bælgvanter på er heller ikke morsomt, mens shorts og t-shirt nok lige kan lige gå an om sommeren.

En temperatur- og fugtmåler må kunne give dig et mere præcist billede af de faktiske forhold i garagen over tid.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Model bane i lukket garage (kan det holde til det?)

af re20000, 7/6 2020, 22:26 (1390 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det du nok skal holde allermest øje med er luftfugtighed og især kondensering ved temperaturfald. Overvej en affugter. Er luften tør betyder temperaturen ikke så meget for elektronik og metal og deres funktion. Jern ruster fx ikke under 40% relativ fugtighed. Vær også meget opmærksom på om der kommer støv ind hvis der er træk, udluftning skal gerne ske gennem et støvfilter.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak