EEP Eisenbahn-Simulation

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, lørdag 02. maj, 2020, 14:50 (175 dage siden)

Jeg tillader mig at trække en del-tråd fra Jernbanehistorisk forum herover til en snak om 3D-modeljernbane.

[image]

Jeg har prøvet at Google mig til et overblik over mulighederne i EEP Eisenbahn-Simulation uden held.
https://eepshopping.de/?lang=2
https://www.facebook.com/EEP.Eisenbahnsimulation/
https://steamcommunity.com/app/451950

Jeg har prøvet både Microsoft Train Simulator, Trainz og Train Simulator 2020. Er EEP i stil med disse? Kan man køre et tog selv? Kan man være stationsbestyrer og styre signaler og sporskifter? Er det et pc-spil eller multi-player?

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

EEP Eisenbahn-Simulation

af TransEuropa, lørdag 02. maj, 2020, 20:07 (175 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy og andre,

Det er mit billede du har hevet over, og nu responderer jeg på din mail-invitation, om at komme herind og sige et par ord om det.

Og lad mig sige fra start af - det bliver ikke en altoverskyggende rosende anbefaling.

Det kræver 2½ ting at synes at EEP er fantastisk. Den ene er, at man skal gøre sig klart, at EEP ikke er et togsimulationsspil, men et modeltogsimulation. Man skal være ulig glad for at bygge en modeljernbane i kælderen eller i klubben, og nyde at stå og se sine kreationer, løbe foran øjnene på én. Dét er spillets primære funktion. Den anden ting er, at det er rasende godt hvis man er tysker - men lige så lidt godt hvis ikke man er det. Idet alt hvad der laves, sælges og fokuseres på er tysk togdrift. Spilejernes manglende respekt og forståelse for at folk fra andre lande, skal have blot NOGLE muligheder for at komme i gang med (for vores vedkommende) danske modeller, er nærmest ikke eksisterende. Den sidste (halve) årsag til at blive ved med at spille EEP, er mest af alt stædighed.

Billedet som Tommy fremviser, bærer dog tydeligt præg af masse danske tog og bygninger - hvordan det? Man kan selv (ligesom i de tre andre spil Tommy nævner) arbejde i 3D-modelprogrammer, og overføre sine 3D kreationer til spillet. Når man kan se så mange danske modeller, skyldes det min stædighed.

Hvis man skal have en mulighed for at forstå mig og min stædighed ifm EEP, så må jeg lige erklære et par småting omkring mig selv. Jeg er helt klart en Born&Bread gamer, der lige siden første version af Wolfenstein, har nydt at slippe hjernen løs i diverse spil. Til daglig var/er jeg musikkomponist og producer (i dag er jeg underviser i musikalsk komposition og kreativitet). Så det at jeg kan komme hjem, og tømme hjernen for kreative snørklerier og de andre ting et liv i musikbranchen medfører, er noget jeg har dyrket hele mit voksne liv. Jeg har mest kørt Formel1-simulationer og givet den én over nakken i GTA. Ellers har jeg nydt fantasier som Skyrim eller siddet og puslet med en række strategiske spil. Jeg har en anden side, der er ekstremt historie-interesseret og elsker alle fremstillinger i miniature. Jeg kunne som barn stå i timevis inde foran modelbanen på HB eller stået og kigget på den sparsomme fremstilling foran Københavns Bymuseum.

Jeg kan umiddelbart godt lide tanken om at styre et tog, men vil helt ærligt hellere have mere smæk for skillingen i biler der kører i alle mulige retninger og kører meget hurtigt. Og så synes jeg endnu ikke reelle togsimulatorer har knækket koden for hvordan man kan styre toget, uden at skulle hive musen rundt på en - for mig - unaturlig måde. Jeg har også prøvet forskellige simulationer, hvor man skulle bygge toglinier, og få dem til at køre sikkert og rentabelt. Jeg elskede at lave banerne, men snød altid med pengene, så jeg underminerede spillets game-quest.

Jo ældre jeg blev, desmindre syntes jeg at det var/er tilfredstillende at drøne rundt og køre og skyde alt omkring mig. Faktisk syntes jeg ofte det var sjovere, ret hurtigt at finde spillets mod-grupper, og se om man kunne dreje de enkelte spil i retninger som jeg synes var sjovere. Så jeg har siddet og moddet en lang række spil, dog med ret begrænsede evner ift rigtigt hardcore Mod'ere.

EEP er blottet for game quests. Man kan sagtens styre sine tog, og resultatet minder om følelsen af at køre i andre, men er langt simplere at køre. Fart op, fart ned, stop, skift spor eller åbne et lukket signal. Det er styringsmulighederne. Men det primære formål er at lave banerne, se dem køre, og evt dele sine kreationer på billeder og film med andre.

Der er noget ved den puritet der tiltaler mig. For jeg er jo ikke en rigtig togelsker. Jeg er historie og miniatureelsker, med en specielt stor interesse i industrialiseringen. Og man skal være blind og døv med den interesse, hvis man ikke interesserer sig for togene. Så jeg valgte hurtigt at gøre det modsatte. Jeg har "sat mig ind et konstant kørende tog" og lader nærmest togverdenen styre mig rundt i min historiske interesse.

Det gør mig også lidt sær i EEP-verdenen. Mange af mine tyske EEP brødre og søstre har en kæmpe glæde ved at se en Taurus trække en stamme af gods eller dobbelstocks gennem en lækkert lavet station. Jeg interesserer mig mere for historierne bag og landskaberne de kører i. Og lader dem føre mig rundt i Wiki-sider og på Youtube. Og det er alt fra arkitektur, kulturforskelle etc etc der appelerer til mig.

Et godt eksempel er, da jeg for godt et år siden blev opmærksom på 150 året for Transcontinental Railroad. Først lod jeg selve banehistorien opsluge mig. Men da jeg altid har syntes at amerikansk historie var lidt for revolvertosset og hillbilly agtig, var det først ifm TCR, at jeg lod mig ordentligt indføre i fascinationen i tiden omkring det vilde vesten. Og i dag er der så ekstremt mange ting jeg forstår bedre om USA, end jeg gjorde før.

(Fortsættes herunder...)

EEP Eisenbahn-Simulation

af TransEuropa, lørdag 02. maj, 2020, 20:07 (175 dage siden) @ TransEuropa

(Forsat fra indlæg herover)

Er der så overhovedet nogle med jeres offset herinde der kunne falde for EEP? I princippet ja. Fordi EEP er skabt af fuldblods togfans, med togfans og til togfans. Måden de arbejder med sporlægning, tog og regelsæt bærer tydeligt præg af en meget høj grad af nørderi. Man kan bygge en bane i TS eller TF meget hurtigere end i EEP. Men detaljegraden og kærligheden til ægte små togdetaljer er meget højere. De kan snakke i timevis om hvordan en kurve skal lægges. Hvilken type mast der er bedst at bruge på en viadukt. Og lignende. Det vil samtidig være en fordel, hvis man ikke er ikke er bange for at åbne et 3D-program og lige lære lidt basic skills. For så kan man - med min hjælp - pludselig komme relativt langt med at skabe danske (og andre) scenarier.

Jeg har med fuld overlæg ikke kun beskrevet Danmark i EEP, men har taget de tyske togtosser rundt i hele verden. Jeg har bygget en stor lufthavn baseret på Karup & Skrydstrup. Jeg har lavet baner i Sverige, Norge, USA, Iraq, Israel og Sydøstasien samt hygget mig med at beskrive København i 1019. Og til jul introducerede jeg tyskerne for det relativt danske fænomen "julekalenderen", da jeg lavede en bane, der tog dem rundt fra Gammelby, til Vinterbyøster, ned omkring Julerup Færgeby og tilbage igen.

Jeg elsker at bruge min baggrund i musik og multimedia, til at lave videoer på en helt anden måde end de har været vant til. I er velkommen til at kigge på min Youtube-kanal, så I kan se mine tumlerier.

https://www.youtube.com/channel/UC4GzyUSOY9CCcC7XSfuIBPw

Men der er et aber-dabei.

Grunden til at jeg har holdt mig lidt tilbage for at udbrede mine ting, er fordi jeg er lidt kreativ nærtagende. Én ting jeg altid har hadet intenst gennem hele mit kreative liv, er mennesker der oplever og reagerer på det man har lavet med: "Det ser godt ud men..." og så en lang smøre der blot bærer præg af fejlfinding.

Kreativitet trives bedst ved udveksling af inspiration. Når det går over i "Find fem fejl" så dræber det kreativitet. Jeg er dybt bevidst om at ALT jeg laver i EEP er smækfyldt med fejl. Men mange års arbejde med kernen i kreativitet, har lært mig, at fejlsøgerne sjældent udvikler sig særligt meget. Det er inspirationssøgerne, der rider ud over stepperne og udvikler sig hurtigst og mest interessant. Så bær over med mig, hvis jeg ikke svarer på kritik jeg ikke har efterspurgt. Jeg har aldrig været god til at tackle fejlsøgere, men elsker at hygge mig med inspirationssøgere.

Derudover er I meget velkomne til at spørge løs om EEP. Jeg skal nok prøve at holde øje med siden, så jeg kan bistå med svar. Jeg tror desværre ikke EEP er et spil for de fleste herinde, men omvendt er der måske nogle få, der kan få samme fantastiske oplevelse med det som mig.

Kjærligst
Dennis aka TransEuropa

EEP Eisenbahn-Simulation

af Steff @, søndag 03. maj, 2020, 11:02 (175 dage siden) @ TransEuropa

Kære Dennis

Tak fordi du beskrev hvad dette EEP er og hvordan DU bruger dette. Og anvendelsen er jo lige netop dér, hvor der kan komme konflikter/meningsforskelle, fordi vores perceptioner er/kan være forskellige. For nogle er det KØRSELN, for andre togenes udseende (f.eks. et anvendt tysk motorvognssæt i KORSBÆK), oprangeringer og korrekthed i forhold til forbilledet, der har prioritet og for andre er det landskabet og muligvis også det historisk korrekte og det uden at kørsel, altså uden noget SIM agtigt spiller ind. Vi bruger (ser på) alle EEP forskelligt.

Personligt spiller jeg overhovedet ikke (også kort og brædtspil) og en simulator er for mig udelukkende et redskab/middel til at indlære nogle færdigheder og rutiner. Og hvis ikke DET er så tæt på virkeligheden er det ikke noget der fanger mig, selvom det nok burde i visse situationer; der skal i så fald abstraheres og det er blevet gjort, da indlæringen og rutinerne var afgørende. Men det var noget helt andet professionelt.

I tilfældet KORSBÆK var det ikke for at finde de berømte ”5 fejl”, men at få rettet/tilpasset det JEG syntes, skulle have en så stor historisk korrekthed som muligt, selvom en virtuel og ikke eksisterende by. Også fordi jeg synes det var morsomt at komme med ideer til KORSBÆK. Altså et tilstræbt sjællandsk stationsbymiljø fra før den anden verdenskrig i 1930´erne. Det vil sige at fremmede ting med det samme springer i øjnene, f.eks. alle de tysk inspirerede bygninger, vandtårne, kraner, skibe og fabriksbygninger mv., hvor forbilledet er lidt for tysk tilpasset dansk. Det kan gå i en Sønderjysk købstad S for Kongeåen. Men det er jo igen HVAD der skal prioriteres, hvad er formålet med spillet, for hvem o.s.v. Og nok ikke mindst hvilke muligheder har jeg!

Personligt kan jeg blive sur, når man f.eks. i en stor og meget dyr dansk film som ”Flammen og Citronen” tager til Babelsberg ved Berlin og indspiller alle by- og gade scener i kulisserne dernede, det STINKER af udenlandsk og IKKE København på nogen måde og ødelægger oplevelsen (for mig) lidt; ”hvor fan… er vi nu henne”?
Heldigvis har jeg da haft lidt indflydelse og i en ældre film fik jeg sat skik på uniformer og det soldatermæssige. Faktisk troede mange ældre at det var scener fra tyske ugerevyer. SÅ er det jo lykkedes. I det modsatte hjørne af "Flammen og Citronen", hvor der er lavet animerede scener er ”Hvidstensgruppen” hvor en nedkastning fra et Halifax fly er fremragende visuelt og lydmæssigt, lige efter bogen. Men generelt har filmproducenter haft en vis forkærlighed for at anvende standardlyden i alt. F.eks. er der ikke den film hvor lyden af en kampvogn er en RR Meteor motor og alle fly en RR Merlin motor og alle fly hyler når de dykker.

Når det så er bemærket, forstår jeg fuldstændigt det du har skrevet og din indstilling til det du fremstiller og ikke mindst de begrænsninger du må leve med, bl.a. a.h.t. udenlandske partnere.

Men jeg GLÆDER mig til at se KORSBÆK i fremtiden og hvad du ellers laver. Det ER flot og sætter fantasien i gang. Tak for det!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

EEP Eisenbahn-Simulation

af TransEuropa, søndag 03. maj, 2020, 13:21 (174 dage siden) @ Steff
redigeret af TransEuropa, søndag 03. maj, 2020, 13:25

Tak for den forståelse du tydeligt udviser i din besvarelse Steff.

Havde EEP været udviklet af folk som dig, og ikke snævertsynede tyskere, så ville Korsbæk se meget anderledes ud. Jeg kunne sagtens pakke min spil-anbefaling ind i en række positiver, der evt kunne lokke danske brugere ind i miljøet. Evt danske brugere med 3D-model kapaciteter.

Men jeg ville hellere være komplet ærlig, således at man kan få en snert af forståelse af, hvorfor jeg sidder i den suppedas jeg gør. Og ikke lokke folk ind i et miljø, som de siden ville fortryde.

Det sidste element jeg ikke har berørt, men som har gjort at jeg er forblevet i EEP, er jo samtidig de mange gode relationer man opbygger i miljøet over tid derinde. Adskillige gode venskaber er opstået, og jeg kan tydeligt føle, at tyskerne sætter uhyre stor pris på mine indsatser - simpelthen fordi jeg er den eneste, der trækker deres jernbanesyn væk fra Tyskland, og giver dem oplevelser fra andre steder i verden. I de sidste måneder er medvinden blevet så stor, at jeg kan mærke at de ellers urokkelige bagmænd bag spillet, nu sidder og kigger meget nysgerrigt med på hvad jeg laver, og en række af dem slås med de gamle, for at få åbnet spillet mod internationale brugere. Så både de fantastiske relationer jeg har opbygget, samt følelsen af at være på "en mission", og nok de stærkeste motivationskræfter, der binder mig til EEP.

Lige nu er mit "trick" at mange af deres brugere og konstruktører ved, at mit næste store projekt bliver OlsenBanden. Stort set ingen af dem kender Matador. Men 70% kender og elsker Egon&Co.

Dvs at hvis jeg spiller mine kort korrekt, så vil der komme ægte danske lokomotiver, vogne, signaler osv, så jeg kan cherrypicke 4-5 scener fra forskellige OB-film, og have en workforce af villige dygtige konstruktører til at bygge modellerne til dem.

VH
Dennis

EEP Eisenbahn-Simulation

af Steff @, søndag 03. maj, 2020, 13:42 (174 dage siden) @ TransEuropa

Hej Dennis

Super fint, lige til at forstå.
M.h.t. OB kan jeg kun ønske dig god vind i håb om du bliver skånet for "skidesprællere, socialdemokrater, hundehoveder" og andet utøj:-)

"Skide godt Dennis", gi´ den en på "bøffen"!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

EEP Eisenbahn-Simulation

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, søndag 03. maj, 2020, 21:02 (174 dage siden) @ TransEuropa

Tak for et meget grundigt svar. ;-)
Det var som jeg regnede med - nemlig et stand-alone spil med fokus på detaljer og at bygge. Det har jeg som nævnt prøvet i de førnævnte programmer, men det endte med at blive for kedeligt bare at sidde og lege med sig selv...
Det jeg savner er et online spil, hvor et antal stationsbestyrere og et antal lokoførere sammen gennemfører en køreplan - på samme måde som vi gør i Mjk H0: http://www.mjk-h0.dk/koereplanskoersel/
Det gør vi så ikke pt. - så man er ved at få køreplansabstinenser....
Den tyske StellwerkSim https://www.stellwerksim.de/ har lidt af det, selvom der udelukkende er fokuseret på stationsbestyrerens opgaver.
Jeg springer nok EEP over; det ser godt ud men jeg vil også gerne kunne bruge det til noget.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

EEP Eisenbahn-Simulation

af TransEuropa, mandag 04. maj, 2020, 00:31 (174 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det kan jeg så rasende godt forstå Tommy. Man skal vist være mere end bare normalt sær, for at blive hængende som mig ;-)

Glad for at kunne bistå med en forklaring
Dennis

EEP Eisenbahn-Simulation

af bl @, mandag 04. maj, 2020, 01:08 (174 dage siden) @ Tommy Nilsson

Med Open Rails Train Simulator kan man da køre flere sammen https://open-rails.readthedocs.io/en/latest/multiplayer.html

--
Bjarne Larsen
Moderator

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen