M/F HANNÆS.

af Erik .V. Pedersen ⌂ @, 28/4 2020, 23:50 (1458 dage siden)

I disse Corona-tider.

Det er tid for modelbyggerier ! i det mindste for "os" pensionister !

Ja, --jeg ved det godt --jeg har også et par andre småfærge-projekter igang. Dem arbejdes der også lidt på - sideløbende. "Fidusen" skulle være, at det der "læres" ved bygningen af den første model, måske kan udnyttes ved bygningen af den næste.

[image]
Underdelen af den lille færge HANNÆS -dækket- med begyndelsen til skibssiderne. -- 28. april 2020.

Samtidig har jeg det problem, at jeg ikke har egentlige tegninger af færgerne, men evt. kan/må udnytte det, at værftet -Søren Larsen & Sønners Skibsværft, Nykøbing Mors- byggede 12 næsten ens færger over en årrække.

[image]
Flere af dem synes så ens, at jeg kan tillade mig at tage "hovedmålene" fra en af de få tegninger jeg har, og benytte målene på den næste færge, med kraftig skelen til billleder af den aktuelle færge. Begyndelsen til tegningsskitse. -- 28. april 2020.

Virkelighedens HANNÆS er nu husbåd og ligger i Københavns havn.

---

Lad os se nogle fotos af andre hjemmebyggerier (som også andre allerede har foreslået) i disse for vort land så svære tider ! ! !

- :-) -

.

M/F HANNÆS.

af Bent Larsen, 29/4 2020, 12:01 (1457 dage siden) @ Erik .V. Pedersen

Hej
Ja, jeg har selv projekter nok, men har sagt ja til at bygge en undervogn til en Privatbane IC/2 efter samme koncept som min egen, min er af Roco dele, men her har jeg en fin motorvogn fra Brekina, som jeg bare kan save i, det er hvad jeg har gang i pt.
Vh
Bent Larsen
[image]

M/F HANNÆS.

af ventrikel, 29/4 2020, 15:56 (1457 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Ja, jeg har selv projekter nok, men har sagt ja til at bygge en undervogn til en Privatbane IC/2 efter samme koncept som min egen, min er af Roco dele, men her har jeg en fin motorvogn fra Brekina, som jeg bare kan save i, det er hvad jeg har gang i pt.
Vh
Bent Larsen
[image]

Hej Bent
Noget du kan - selvfølgelig mod betaling - lokkes til at gøre 1x mere ?

Mvh

Torben

M/F HANNÆS.

af Bent Larsen, 29/4 2020, 16:59 (1457 dage siden) @ ventrikel

Hej
Som jeg skriver har jeg mange bolde i luften, så nej det er kun for han kan få en IC/2 selv til at køre med på div. udstillinger, hvor min har været med på flere udstillinger.
Vh
Bent Larsen

M/F HANNÆS.

af ventrikel, 29/4 2020, 19:24 (1457 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Som jeg skriver har jeg mange bolde i luften, så nej det er kun for han kan få en IC/2 selv til at køre med på div. udstillinger, hvor min har været med på flere udstillinger.
Vh
Bent Larsen


Fair nok.
Men kan se at du har resin skaller.
Noget du kan lave et sæt mere af?
Så kan jeg formentlig lave den færdig selv.
Mvh
Torben

M/F HANNÆS.

af Bent Larsen, 29/4 2020, 20:29 (1457 dage siden) @ ventrikel

Hej
Formene er slidt op og jeg støber ikke mere, det her er de 2 sidste brugbar skaller som blev fundet frem, fordi de der skulle have være brugt, er gået til i en gang flytterod. Men for noget tid siden var der en der søgte efter tegninger af IC/2 til et 3D projekt. Jeg har ikke hørt eller set mere til det, men de kommer måske en dag.
Vh
Bent Larsen

M/F HANNÆS.

af Bent Larsen, 9/5 2020, 22:31 (1447 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Så er min del af projekt privatbane IC/2 slut, nu må andre fortsætte. Når den er færdig vil den kunne ses på Slæbeskoens modulanlæg på div udstillinger hvor de er med.
Vh
Bent Larsen

[image]

M/F HANNÆS.

af Jan Andersen, 29/4 2020, 20:47 (1457 dage siden) @ Erik .V. Pedersen
redigeret af Jan Andersen, 29/4 2020, 20:59

Har ombygget denne "souvenirkutter"
[image]
Til denne her:
[image]

Det gule palæ:160

af El Capitan, 1/5 2020, 21:41 (1455 dage siden) @ Erik .V. Pedersen

Måske en lidt mere moderne variant af modelbyggeri, men for et par år siden lavede jeg i skala 1:160 en 3D model af Det gule Palæ og fik den printet. Det virkelige liv trådte så i forgrunden, men nu er der blevet tid til bemaling og samling samt et besøg af glarmesteren.

[image]

[image]

Det gule palæ:160

af Erik ,V. Pedersen ⌂ @, 1/5 2020, 23:10 (1455 dage siden) @ El Capitan

(...)

[image]

[image]

.
-----------------------
.

I 1963-64 var jeg jævnligt Ankomstvagt i lokalet bag den lille "udsigtskarnap" og de to vinduer på hver side af den. Der var vagt hele døgnet, men nattevagterne (kl. 23-07) var nok tidspunktet, hvor der var mest at lave -- når alle nattens godstog ankom i "Ankomstristen", og skulle rangeres videre over "Bjerget" (rangerbjerget) ned mod ristene på hver side af Dybbølsbro. Andre træk der nede fra kom op til "Afgangsristen" for at afgå i nattens løb - når deres tid var inde.

En aften i vintersæsonen havde jeg aftenvagt (kl. 15-23) sammen med en ældre trafikkontrollør. Det var en alvorlig/seriøs arbejdsplads, meeeeennnn - lidt sjov skulle der også være plads til. Tre hold a to mand, hvert døgn samt yderligere et par mand til afløsning under sygdom og fridage/ferier. Det blev til nogle stykker ialt, og der var altid nogle, der havde et "godt øje" til nogle af de andre.

Denne aften skulle trafikkontrolløren og jeg afløses af en anden kontrollør og hans medhjælp (trafikassistent). De to kontrollører var kendt for altid at lave lidt "grin" med hinanden - og denne nat var ingen undtagelse.

Ca. et kvarter før afløsningen kl. 23 skruede afgående kontrollør ekstra meget op for petroleummen til den store kakkelovn lige bag kontrollørens plads (første skorsten på det lave tag, set fra "Tårnet"), og gjorde i øvrigt klar til overlevering.

Klokken blev 23 og det nye hold indfandt sig. Overlevering: Hvad var under rangering, hvad holdt i de forskellige spor i ankomstristen / afgangsristen. Særlige forhold, hvis der var sådanne de pågældende nat, blev oplyst, og man kunne ønske "God nat".

Idet fratrædende kontrollør ønskede "God nat" og sagde "Farvel", lagde han lige et af datidens "små" røde viskelædere op på toppen af den efterhånden MEGET varme kakkelovnstop, og lukkede yderdøren bag sig ! ! !

Erik V.
www.evp.dk

.

Det gule palæ:160

af El Capitan, 1/5 2020, 23:29 (1455 dage siden) @ Erik ,V. Pedersen

Herligt med en virkelig historie fra stedet :-)

Jeg pusler stadig med "vinduesglasset" til karnapperne, men vinduerne i øvrigt er lavet i laserskåret acryl, med sprosserne lavet som lasergraveringer. Det er jo noget småt noget i 1:160, så med lidt hvidt pulver eller lignende i graveringen vil det se fint ud.

Mvh
Jens

[image]

Det gule palæ:160

af Erik ,V. Pedersen ⌂ @, 2/5 2020, 01:02 (1455 dage siden) @ El Capitan

Herligt med en virkelig historie fra stedet :-)

Jeg pusler stadig med "vinduesglasset" til karnapperne, men vinduerne i øvrigt er lavet i laserskåret acryl, med sprosserne lavet som lasergraveringer. Det er jo noget småt noget i 1:160, så med lidt hvidt pulver eller lignende i graveringen vil det se fint ud.

Mvh
Jens

[image]

.
------------------------
.

Hej igen.

Ja, --det er flotte sager Du/I kan lave i vore dage -- næsten for flot :-)
Hvis Du spørger mig, kunne Du godt lave "korset" i Dannebrogs-vinduerne en smule bredere - det synes næsten at være for fine/smalle. Men flot er det helt sikkert, og vækker mange minder for en tidligere tjenestegørende.

----------

De to nævnte kontrollører havde -som nævnt- et godt øje til hinanden. En "dagvagt" havde samme kontrollør fundet eller fået indleveret en gammel slidt / fedtet jernbanekasket, der var fundet på arealet udenfor. Den skulle "bruges" til noget.

Vi havde et antal metalskabe (garderobeskabe) stående i lokalet (langs væggen længst væk fra "Tårnet". Metalskabe vel ca 40-45x40/45 cm. "Loftet" i disse metalskabe var en skrå metalplade, højst imde ved væggen, skrånende ned mod skabets forside. Vinkelen for faldet nedad, kender jeg ikke, men den var således, at man netop kunne få et plast-drikkeglas fyldt med vand til at blive stående på skråningen. Da vagtskiftet nærmede sig, stillede fratrædende kontrollør (en yngre mand) et sådant plase-drikkeglas -fyldt til randen med vand- op på skabsloftet, "bad" en stille bøn -- at det måtte blive stående, og lagde -meget forsigtigt- den gamle fedtede kasket ned over glasset.

Ved vagtskiftet kom "Lassefar", som den ældre kontrollør benævntes. "Hvad Satan er det", og tog fat i kasketten. Man skal ikke være ret kvik, for at kunne regne resultatet ud. "Satans -- det er også ham XX" (ingen nævnt - ingen glemt).

Held og lykke med projektet ! ! !

Det gule palæ:160

af Børge Sundahl, 2/5 2020, 09:45 (1454 dage siden) @ El Capitan

Ja det er svært i den lille størrelse
Jeg forsøgte for nogle år siden med Palæet.
Det var så i karton.
[image]

Børge

Det gule palæ:160

af El Capitan, 2/5 2020, 10:48 (1454 dage siden) @ Børge Sundahl
redigeret af El Capitan, 2/5 2020, 10:58

@Erik, jeg er helt enig i dine betragtninger om sprossernes størrelse, og som det ses på Børges model, så ser de bredere sprosser i dannebrogsvinduerne langt mere naturlige ud, så jeg tænker lidt på at male dem forsigtigt op. Dog undtaget de store udsigtsruder i tårnet, hvor sprosserne er ret tynde.

Og @Børge, det er knageme flot. Det ville jeg ikke kunne skabe i karton, og jeg er til stadighed forbløffet over hvad modelbyggere har kunnet skabe gennem tiderne ;-)

Det var i øvrigt en sjov opgave at lave 3D modellen. På originaltegningen er målene angivet til f.eks. 1'17", og der skulle jeg lige hitte ud af, hvad der mentes. Normalt går tommerne i et mål jo kun til 11, men det var så alen, hvor tommerne går til 23, da en alen jo bare er ... to fod.

Mvh
Jens

D/F Glyngøre

af Erik ,V. Pedersen ⌂ @, 5/5 2020, 02:01 (1452 dage siden) @ Lassefar2009

Hej "Lassefar".

Tak for synet -- som vanligt flotte arbejder.

Held og lykke med disse (og de fremtidige).

Erik V.
[image]
VENØSUND II (forrest), NÆSSUND og HANNÆS (bagest). Alle fra Limfjordens nordvestlige "hjørne".

D/F Glyngøre

af Lassefar2009, 5/5 2020, 07:11 (1451 dage siden) @ Erik ,V. Pedersen

Jeg er godt nok også imponeret over dine færger og særligt din brug af genbrugsmaterialer.

lasse

D/F Glyngøre

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/5 2020, 23:50 (1451 dage siden) @ Lassefar2009

Jeg er godt nok også imponeret over dine færger og særligt din brug af genbrugsmaterialer.

lasse

Hejsa,

Ganske enig. Genbrugsmaterialer har Erik altid været fænomenal til at bruge i sit byggeri. Her er et råstof til en eventuel model af D/F GLYNGØRE. Indholdet kan forud for byggeriet nydes på WASA-knækbrød (så bliver vi i det maritime). Husk at vaske konservesdåseblikket inden brugen til modelbyggeriet.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

D/F Glyngøre

af Krabsen, 6/5 2020, 09:04 (1450 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

... Her er et råstof til en eventuel model af D/F GLYNGØRE. Indholdet kan forud for byggeriet nydes på WASA-knækbrød (så bliver vi i det maritime). Husk at vaske konservesdåseblikket inden brugen til modelbyggeriet.

Hvorfor dog det? Til en model af en limfjordsfærge hører der da lidt til lugtesansen også. :-P :-P

D/F Glyngøre

af Svend B J, 7/5 2020, 00:09 (1450 dage siden) @ Lassefar2009

Er den afsejlet i retning mod Græsted (er der i det hele taget en havn der)?

--
Svend
[image]

D/F Glyngøre

af h087 ⌂, bagsværd, 7/5 2020, 01:49 (1450 dage siden) @ Svend B J

hej
jeps - i folkemunde her lokalt er der noget der omtales som græsted havn, beliggende ved centervejen overfor fakta og netto

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Det gule palæ:160

af BananaTie, 25/4 2022, 04:23 (732 dage siden) @ El Capitan

Hej El Capitan

Ville du være villig til at dele printfilen med os andre?

Med venlig hilsen
Thomas

M/F HANNÆS.

af Erik ,V. Pedersen ⌂ @, 14/5 2020, 14:30 (1442 dage siden) @ Erik .V. Pedersen

> I disse Corona-tider.


Det er tid for modelbyggerier ! i det mindste for "os" pensionister !

Ja, --jeg ved det godt --jeg har også et par andre småfærge-projekter igang. Dem arbejdes der også lidt på - sideløbende. "Fidusen" skulle være, at det der "læres" ved bygningen af den første model, måske kan udnyttes ved bygningen af den næste.

(...)

Virkelighedens HANNÆS er nu husbåd og ligger i Københavns havn.

---

Lad os se nogle fotos af andre hjemmebyggerier (som også andre allerede har foreslået) i disse for vort land så svære tider ! ! !

- :-) -

.
. . . . . . . . . . . . . .
.

"Status" 13. maj 2020:

[image]
M/F HANNÆS som "samlesæt". ---^

[image]
Skibssidernes indersider. Der er ikke mange, og der skal ikke være mange af sejltidens forskellige effekter, stående på dækket eller hængende på siderne. Færgen er tænkt bygget som "udrangeret" (oplagt), kun afventende en køber, der kan bruge den som husbåd. ^---v
[image]
.
[image]
Virkelighedens "HANNÆS" er endt som husbåd i Københavns Havn.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=prove (Hvor der -under 13-20. april er fotos af virkelighedens HANNÆS, endnu uombygget i Fur havn og som husbåd i Københavns havn.

.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak