Tipvogne med rust

af Claus Nielsen, 26/3 2020, 08:48 (1491 dage siden)

Med det fine forårsvejr hev jeg Nystrup Grus' nypatinerede tipvogne ud i solen. Vognene har jeg tidligere patineret med en hammer, så de fik fine buler. Farvemæssigt er de først malet rustrøde, derpå dækket med Vallejo 'chipping medium' og derefter med dækfarven gråsort. Når dækfarvene er tør, kan man med en fugtig pensel forsigtigt fjerne dækfarven hist og her som man lyster - med lidt øvelse og behændighed. 'Chipping medium' gør at dækfarven let løsner sig. Når man er færdig med at fjerne dækfarve, står overfladen tilbage med det, der skal forestille afskallet maling med rust nedenunder. Det hele sikres med et lag klar matlak.
[image]
Tipvogne 4 og 27 poserer bag det lille Lister-lokomotiv.


Det er første gang jeg benytter metoden og jeg er ikke helt sikker på at den kan stå alene. Jeg skal nok se på resultatet lidt længere inden jeg gentager den. Undervejs-billeder, mere info og flere billeder af de færdige vogne kan ses på Nystrup-bloggen.

Mvh Claus N

Tipvogne med rust

af Ole, 26/3 2020, 10:09 (1491 dage siden) @ Claus Nielsen

Det er altså virkelig et sjovt projekt du har gang i Claus.

En fornøjelse at følge med i.

Mvh. Ole

Tipvogne med rust

af race, 26/3 2020, 11:18 (1491 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej Claus

Det ser rigtig flot ud.

Jeg har en gang fået det tip, at bruge et stykke tape i stedet for den våde pensel.
Dup med tapen inden dækfarven er helt tør, så trækker man 'skaller' af, og for ujævne kanter.

De bedste hilsner
Arne

Tipvogne med rust

af Jan-Eddie, 29/3 2020, 10:48 (1488 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej Claus
Det er meget spændende at følge udviklingen i Nystrup Grus, for du opnår fantastiske resultater.
Der er mange idéer til, hvordan man efterligner rust. Dette synes jeg er én af de bedre: Märklin of Sweden.
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Tipvogne med rust

af Claus Nielsen, 1/4 2020, 14:12 (1485 dage siden) @ Jan-Eddie

Tak Jan-Eddie, Ole og Arne for gode råd og feedback.
Det er rart at høre jeres ideer, selvom min skala er lidt usædvanlig her til lands. Jeg har fundet diverse 'grums' jeg kan duppe på min våde rustfarve. Dels farvepulver og knuste rustskaller i flere nuancer.

I de seneste dage har jeg moret mig med at eksperimentere med træskinner, som man på industribaner har brugt ved fx markspor og i tørvemoser. Med batteridrift er det ikke noget problem at have lokomotivdrift på træskinner, så længe lokomotivet bare er let nok. Jeg har lagt billede og et lille filmklip på Nystrup-bloggen.

Håber I får tid til jeres modelprojekter i påsken!

Mvh
Claus N

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak