Tipvogne med rust

af Claus Nielsen, torsdag 26. marts, 2020, 08:48 (5 dage siden)

Med det fine forårsvejr hev jeg Nystrup Grus' nypatinerede tipvogne ud i solen. Vognene har jeg tidligere patineret med en hammer, så de fik fine buler. Farvemæssigt er de først malet rustrøde, derpå dækket med Vallejo 'chipping medium' og derefter med dækfarven gråsort. Når dækfarvene er tør, kan man med en fugtig pensel forsigtigt fjerne dækfarven hist og her som man lyster - med lidt øvelse og behændighed. 'Chipping medium' gør at dækfarven let løsner sig. Når man er færdig med at fjerne dækfarve, står overfladen tilbage med det, der skal forestille afskallet maling med rust nedenunder. Det hele sikres med et lag klar matlak.
[image]
Tipvogne 4 og 27 poserer bag det lille Lister-lokomotiv.


Det er første gang jeg benytter metoden og jeg er ikke helt sikker på at den kan stå alene. Jeg skal nok se på resultatet lidt længere inden jeg gentager den. Undervejs-billeder, mere info og flere billeder af de færdige vogne kan ses på Nystrup-bloggen.

Mvh Claus N

Tipvogne med rust

af Ole, torsdag 26. marts, 2020, 10:09 (5 dage siden) @ Claus Nielsen

Det er altså virkelig et sjovt projekt du har gang i Claus.

En fornøjelse at følge med i.

Mvh. Ole

Tipvogne med rust

af race @, torsdag 26. marts, 2020, 11:18 (5 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej Claus

Det ser rigtig flot ud.

Jeg har en gang fået det tip, at bruge et stykke tape i stedet for den våde pensel.
Dup med tapen inden dækfarven er helt tør, så trækker man 'skaller' af, og for ujævne kanter.

De bedste hilsner
Arne

Tipvogne med rust

af Jan-Eddie @, søndag 29. marts, 2020, 10:48 (2 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej Claus
Det er meget spændende at følge udviklingen i Nystrup Grus, for du opnår fantastiske resultater.
Der er mange idéer til, hvordan man efterligner rust. Dette synes jeg er én af de bedre: Märklin of Sweden.
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen