Relevant i disse tider?

af 87-Gruppen, søndag 22. marts, 2020, 11:52 (115 dage siden)

For nogen tid siden trak jeg trawl gennem Jernbanemuseets billet og tegningsdatabase, og fandt denne interessante tegning til Sygevogne litra S 10! En usædvanlig detaljeret tegning af en HP tegning at være. Vognen er tilsyneladende et forslag til ombygning af målevogn S 9, som den deler forskellige kendetegn med (bogier, hovedmål etc)
Jeg er gået igang med at bygge den i Ho, det er et morsomt projekt - I disse uhyggelige tider.
Mvh Vagn[image]

Relevant i disse tider?

af Skott, søndag 22. marts, 2020, 17:15 (115 dage siden) @ 87-Gruppen

Ser da spændende ud. Altid interessant med unikaer :)

Må vi ikke se billeder undervejs i byggefasen?

Relevant i disse tider?

af 87-Gruppen, søndag 22. marts, 2020, 20:53 (114 dage siden) @ Skott

Gerne, foreløbig er det blevet til døre og gavle fra en Heljan Cp, derudover er der lavet fræsedata til vognsidene, bogierne er fra Tikøb. mere følger.
Mvh Vagn
[image]

Relevant i disse tider?

af Skott, mandag 23. marts, 2020, 08:02 (114 dage siden) @ 87-Gruppen

Så en CP-donor?

Ser lovende ud. Glæder mig til at følge processen :)

Relevant i disse tider?

af Henrik B @, mandag 23. marts, 2020, 09:56 (114 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej Vagn.
Det ser ud til at være et rigtig spændende projekt.
Lyder interessant at du selv kan fræse bla. vogn siderne.
Glæder mig også til at følge med.
Venlig hilsen Henrik B.

Relevant i disse tider?

af Bent Larsen, mandag 23. marts, 2020, 10:22 (114 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej
Spændende, men om der er en fra herreværelset med de store aktiver, der har noget mere om tankerne bag dette projekt.
Vh
Bent Larsen

Relevant i disse tider?

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 23. marts, 2020, 13:05 (114 dage siden) @ 87-Gruppen

For nogen tid siden trak jeg trawl gennem Jernbanemuseets billet og tegningsdatabase, og fandt denne interessante tegning til Sygevogne litra S 10! En usædvanlig detaljeret tegning af en HP tegning at være. Vognen er tilsyneladende et forslag til ombygning af målevogn S 9, som den deler forskellige kendetegn med (bogier, hovedmål etc)
Jeg er gået igang med at bygge den i Ho, det er et morsomt projekt - I disse uhyggelige tider.
Mvh Vagn[image]

Hej Vagn,

Et spændende og sjældent set projekt, både i 1:87 og 1:1. Mon ikke indretningen i 1934 var kommet til at afspejle indretningen i samtidige vogne herunder lazaretvognene fra 1945. Du skal i gang med at lave små køjesenge m.m., for et interiør MÅ sådan en model da skulle have.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Relevant i disse tider?

af RJK @, mandag 23. marts, 2020, 18:47 (114 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

her et billed af sygevogn formentlig cp 2810 nr svært at tyde hængekøjerne ses tydeligt og stadig med vacum billed fotoservice på cvk ca 1943-49[image]

Relevant i disse tider?

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 23. marts, 2020, 19:01 (114 dage siden) @ RJK
redigeret af Morten Flindt Larsen, mandag 23. marts, 2020, 19:36

her et billed af sygevogn formentlig cp 2810 nr svært at tyde hængekøjerne ses tydeligt og stadig med vacum billed fotoservice på cvk ca 1943-49[image]

Hejsa,

Det er DSB CP 2849 omdannet til lazaretvogn og billedet er taget på Københavns Frihavnsstation i 1. kvartal 1945.

Her er interiørfotos af vognen med bemeldte "hængekøjer", som var køjesenge. Man lægger ikke syge eller sårede mennesker i en hængekøje.
[image]
[image]

Og her er en søstervogn (DSB CP 2917, 2918 eller 2919), ligeledes på Frihavnsstationen.
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Relevant i disse tider?

af Steff @, tirsdag 24. marts, 2020, 10:21 (113 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´formiddag

Selvom jeg har forstørret tegningen, kan jeg slet ikke "tyde" hvad den nævnte vogn skulle bruges til, tjenestekupe/kontor, to kupeer med håndvask og så endelig et større rum med adgang gennem side skydedør.

Man kan jo spekulere på alt, men KUNNE det være - i mangel af mere viden - en operationsvogn (det store rum med sideskydedør) eller er det "bare" en simpel "ledsagevogn" med lægedepot?

Jeg tror ikke at det er en afløsning for de ellers så kendte "Ambulance-vogne".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Relevant i disse tider?

af 87-Gruppen, tirsdag 24. marts, 2020, 14:42 (113 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Ja, det må blive ved spekulationer, men jeg forestiller mig at en båre med en patient bliver bragt ind gennem en af skydedørene (læg mærke til at der er indvedige foldedøre indenfor skydedøren) når så patienten er indedørs kan man åbne fløjdøre ind til hvad jeg opfatter som undersøgelserummet og trille patienten derind, hvor lægen har sin magelige stol og et lille bord ud for det eneste store vindue i vognen. Læg mærke til at "lægen" har eget toilet, men ingen håndvask !?
Hvad de tre kupeer med håndvask er tænkt til er uvist, måske til lægekolleger eller andet sygepasser personale, den gang, som nu var det vigtigt at vaske hænder!
Den efterfølgende tjeneste kupé giver sig selv, da der også skulle passes fyr.

Med mindre der gemmer sig en forklarende tekst i arkiverne så er tankerne bag nok tabt for eftertiden ligesom brugen af korte skruekoblinger.

Gode hilsener fra Vagn

Relevant i disse tider?

af UTJ, tirsdag 24. marts, 2020, 18:05 (113 dage siden) @ 87-Gruppen
redigeret af UTJ, tirsdag 24. marts, 2020, 18:08

Projektet havde nok svensk forbillede, fx
[image]
https://digitaltmuseum.se/021018173470/sjukvagn-statens-jarnvagar-sj-bo10-1620

Den projekterede sygevogn var formentlig tænkt opbygget på en af Cs 12-19, ikke målevognen.

--
ئۇلغىك

Relevant i disse tider?

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 24. marts, 2020, 15:15 (113 dage siden) @ Steff
redigeret af Morten Flindt Larsen, tirsdag 24. marts, 2020, 15:24

Go´formiddag

Selvom jeg har forstørret tegningen, kan jeg slet ikke "tyde" hvad den nævnte vogn skulle bruges til, tjenestekupe/kontor, to kupeer med håndvask og så endelig et større rum med adgang gennem side skydedør.

Man kan jo spekulere på alt, men KUNNE det være - i mangel af mere viden - en operationsvogn (det store rum med sideskydedør) eller er det "bare" en simpel "ledsagevogn" med lægedepot?

Jeg tror ikke at det er en afløsning for de ellers så kendte "Ambulance-vogne".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hejsa Steff,

Som det står anført på tegningen her (du kan zoome ind ved at dreje på hjulet på musen), så er det en sygevogn, en afart af salonvogne, som velhavende og betydningsfulde mennesker kunne leje til at hente deres syge pårørende hjem. Vognen har da også "salonvognslitra" S. Tidligere riggede man af og til en 1. klasses kupé til, hvis der skulle udføres sådan sygetransport. Vognen på tegningen har klosetrum med håndvask, tjenestekupé, bårekupe, tre kupeer for ledsagere en sygekupé med en seng og med stol til den vågende samt særskilt kloset uden håndvask, og ved skydedørene et rejsegodsrum til bagagen, som dengang kunne være omfangsrig. Så nej, det er ikke en afløsning for ambulancevognene.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Relevant i disse tider?

af Steff @, tirsdag 24. marts, 2020, 17:32 (113 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

God eftermiddag/aften min gode Herr. MFL:-)

DEN havde jeg slet ikke set og fået fat i, slet ikke sat = med at vognen var en syge salonvogn! Måske naivt tænkte jeg ikke "S" som Salon, men "S" som i Syg. Der kan man bare se, og heldigvis bliver man klogere og får mere at vide hele tiden, TAK!!

Bedste hilsener

Steff

Relevant i disse tider?

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 24. marts, 2020, 17:58 (113 dage siden) @ Steff

God eftermiddag/aften min gode Herr. MFL:-)

DEN havde jeg slet ikke set og fået fat i, slet ikke sat = med at vognen var en syge salonvogn! Måske naivt tænkte jeg ikke "S" som Salon, men "S" som i Syg. Der kan man bare se, og heldigvis bliver man klogere og får mere at vide hele tiden, TAK!!

Bedste hilsener

Steff

Njamen, njamen dog, "S" som i Syg. Og det kommer fra en Gud, Konge og Fædrelands-mand som dig. Gælder det så også for S 1? :-P;-) :-P

Det er rigtigt nok, at S 9 blev omdannet til målevogn i 1941 og beholdt sit litra, men det er vist den eneste undtagelse. Og på ombygningstidspunktet var de øvrige salonvogn undtagen S 1 ikke længere salonvogne. Jeg har altid betragtet S 9's litra som lidt af en spøg fra Maskinafdelingens side af, men der er nu nok en fornuftig forklaring på, at vognen fik S-litra og ikke blev til "Specialvogn", måske at den - ligesom S 10 - skulle kunne indrangeres i ordinære persontog?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Relevant i disse tider?

af 87-Gruppen, tirsdag 24. marts, 2020, 22:19 (112 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Det er en interesant betragtning, for på et tidspunkt var der faktisk to vogne med litra S 9: den omtalte målevogn men også følgevognen til den gamle kongevogn S 8 som hed S 9, senere Az 371, den har jeg interesseret mig en del for fordi den senere blev brugt, som alm personvogn og var planlagt ombygget til en Ar vogn. Der findes tilsyneladende kun en indretningstegning af den planlagte ombygning, men det var nok tll at jeg kunne konstruere dens forventede udseende og bygge en model, jeg kalder den Ar 119, da dette nummer ikke var brugt.
[image]

Ved at ombygge og om nummerere S 9 (målevogn) til S 10 syge-salonvogn kom der orden i tingene.

Hej Ulrik
Hvis du ser nøjere på tegningen vil du se at der ikke kan være tvivl om at S 10 sygevogn er en ombygning af S 9 målevognen.

Mvh Vagn

Relevant i disse tider?

af UTJ, tirsdag 24. marts, 2020, 23:30 (112 dage siden) @ 87-Gruppen

Hvis du ser nøjere på tegningen vil du se at der ikke kan være tvivl om at S 10 sygevogn er en ombygning af S 9 målevognen.

S 9 havde samme undervogn og bogier som CS 12-19, hvoraf tre blev til COM. Resten var planlagt til ombygning, men blev det ikke.

--
ئۇلغىك

Relevant i disse tider?

af 87-Gruppen, torsdag 26. marts, 2020, 09:51 (111 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik

Det tror jeg du har ret i, jeg var ikke opmærksom på at disse CS havde identisk undervogn.

Mvh Vagn

Relevant i disse tider?

af Niels ⌂, fredag 27. marts, 2020, 13:24 (110 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go' Fredag,
Mht. udstyrelsen af "lægens" lille privét, tror jeg faktisk, at der er indtænkt en smal håndvask - over klosettet. Måske endda til at klappe op, hvilket er set før. Det ville undre mig meget, hvis der ikke skulle være en sådan detalje til stede.
Venligst
Niels

Relevant i disse tider?

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 27. marts, 2020, 13:51 (110 dage siden) @ Niels

Go' Fredag,
Mht. udstyrelsen af "lægens" lille privét, tror jeg faktisk, at der er indtænkt en smal håndvask - over klosettet. Måske endda til at klappe op, hvilket er set før. Det ville undre mig meget, hvis der ikke skulle være en sådan detalje til stede.
Venligst
Niels

Tak og i lige måde,

Det tror jeg, du har helt ret i. Det havde jeg overset, men det er jo heller ikke lige dér, at håndvaske er anbragt normalt. Det ville have været en pragtfuld vogn at have på Jernbanemuseet ..... nårh nej, den blev jo aldrig bygget. :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen