De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 17/3 2020, 20:45 (1472 dage siden)

Hej er der nogen som er blevet de lykkelige ejere af Heljan's nye IC/3 modeller og tilsvarende dummy's. Kan det lade sig gøre at køre 2 sæt sammen uden problemer..?
Er der nogen som vil anmelde de nye sæt..?
mvh.
Jan

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af ML, 19/3 2020, 18:26 (1470 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Slet ikke nogen der har modtaget de nye IC3 togsæt fra Heljan, og evt. vil fortælle (via billeder) hvordan de har samlet vognene, herunder gemt ledninger mv.

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af ventrikel, 19/3 2020, 20:07 (1470 dage siden) @ ML

Slet ikke nogen der har modtaget de nye IC3 togsæt fra Heljan, og evt. vil fortælle (via billeder) hvordan de har samlet vognene, herunder gemt ledninger mv.

Har idag modtaget dels den tøde udgave i AC og en alm. som dummy.

Relativ enkel at samle men ledninger fra midterste motorvogn og ud tl de 2 andre kan drille lidt.

Kulisse til kobling drillede mere. Svært at se hvordan den skal gøre fast. Men en lille skrue som dem man benytter til sporskiftedrev ved C-skinner virker.

Største udfordring er at det ikke kan køre. Da jeg fortsat er tro mod de gamle dyder (analog) kan problemet være dekoder.

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/3 2020, 21:15 (1470 dage siden) @ ventrikel

Hvordan med sammenkobling til sæt nr. 2, virker det..?
mvh.
Jan

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af ventrikel, 20/3 2020, 09:20 (1469 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hvordan med sammenkobling til sæt nr. 2, virker det..?
mvh.
Jan

Hej Jan
Ja. Med det forbehold at jeg jo ikke har afprøvet det i en reel kørsel.
Men umiddelbart ser det fint ud.
Største ulempe er at afstanden mellem de 2 vognsæt er lidt for stor.

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 20/3 2020, 13:45 (1469 dage siden) @ ventrikel

Hvilken koblingstype bruges der mellem 2 sæt..?
mvh.
Jan

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af ventrikel, 20/3 2020, 14:13 (1469 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hvilken koblingstype bruges der mellem 2 sæt..?
mvh.
Jan

Der medfølger alene en koblingskulisse.
Type af kobling kan man så selv bestemme.

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 20/3 2020, 21:53 (1469 dage siden) @ ventrikel

Men det er vel muligt at kortkoble de 2 sæt, så det ser fornuftigt ud, eller hva' - og vil det kunne trække en dummy..?

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af kylle, 19/3 2020, 22:50 (1470 dage siden) @ ventrikel

nemt nok , af med toppen i motordelen , midterste , ud med dekoderen , 8 bens og i med et blindstik , så er du kørende

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af Bent Larsen, 20/3 2020, 08:19 (1469 dage siden) @ kylle

Hej
Ja, hvis man kører 2 skinne DC, men os der kører på legetøjsspor med støttepædagog o.s.v. AC, vi skal have en omskifter i.
Vh
Bent Larsen

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af ventrikel, 20/3 2020, 09:22 (1469 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Ja, hvis man kører 2 skinne DC, men os der kører på legetøjsspor med støttepædagog o.s.v. AC, vi skal have en omskifter i.
Vh
Bent Larsen

Det skulle Heljan nok have taget højde for?
Har du ide om hvordan en sådan skal indbygges?

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af Bent Larsen, 20/3 2020, 10:53 (1469 dage siden) @ ventrikel

Hej
Det digitale ved jeg ikke meget om, men i det sidste indlæg står der at det er et 8 prins stik. Det er nemt og prøve at sætte en ældre type dekoder/omskifter i, eller som også nævnt en blændplade på en stump spor med en DC transformator, og se om den så vil køre.
Vh
Bent Larsen

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af kylle, 20/3 2020, 10:47 (1469 dage siden) @ Bent Larsen

Bent , har du ikke en gl andidekoder ? , ellers kan du få en næste gang vi ses
Christian

De nye IC/3 modeller fra Heljan..? :-)

af mikkelwf, 20/3 2020, 10:14 (1469 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg "kom til" an købe et sæt, den røde i DC, selvom det ellers ikke var meningen.

Umiddelbart er der ikke sket meget (læs noget) teknisk siden deres tidligere udgivelse.

Jeg synes umiddelbart det er svært at samle den korrekt, og begge endevogne ser ud til at svæve lidt højere end midtervognen. Om det er fordi de reelt sidder lidt højere, eller om det er fordi de hviler på ledningerne der forbinder vognene ved jeg ikke. Men det er umiddelbart ikke muligt, i hvert fald på min, at få et plant tag mellem vognsættene.

I manualen står der at man skal forbinde ledningerne korrekt, og at ledningerne skal være forbundet farvemæssigt korrekt (men at farverne kan variere). Ja tak, der er ingen kombinationer her der kan matches farvemæssigt. Så det var lidt spændende at forbinde og se om noget brændte af. Ledningerne er så heldigvis lavet så de kan vendes, så man i princippet bare skifter rød/hvid ved at vende stikket. Men helt ærligt, det er sgu ærgerligt at de på de (er det 10-15 år siden den sidste revision), har gjort nøjagtig ikke en skid for at forbedre det her bare en lille smule. Det føles altså lidt som noget hjemmelavet hejs det ledningsværk.

Den kører, og kører egentlig ok.. Jeg opdagede at den konsekvent mistede strøm gennem et af mine sporskifter (kører roco geoline), men kun den ene vej. En hurtig test med andre loks siger der ikke er problemer, så hvorfor lige netop denne model gør det ved jeg ikke..

Hvad værre er, jeg havde fået modellen i hånden sent på eftermiddagen / aften, og umiddelbart virkede den pæn. Dagen efter opdagede jeg så at begge gummivulste er monteret forkert, så de ikke sidder pænt langs kanten. Det er ikke kønt, og jeg tvivler på det kan klares på en pæn måde ved at skære det overskydende væk.

Desuden følgende bemærkninger. At de STADIG anvender deres 8-pins board (de må seriøst have en stor kasse af det møg ovre i søndersø), fatter jeg ikke. Det er uambitiøst at man ikke engang kan styre lyset separat i hver ende, især når de samtidig sælger en dummy der kan kobles på. Det kunne være løst med deres 21-pins board, med det var åbenbart for stor en udfordring.

Desuden irriterer det mig grænseløst at de ikke giver muligheden for at købe lyd som standard. Jeg tror umiddelbart en god portion ville vælge denne mulighed, men nu skal så tilkøbe en lyddekoder, og så kan man kaste den gamle dekoder væk. Giv os nu for helvede muligheden - så svært kan det altså ikke være!!

Min konklusion er at den ryger tilbage. Havde det været en "hyggelig genudgivelse" til 1500,- havde det været ok, men at sminke et gammelt lig, som så oveni købet ikke er samlet ok, det er sgu en ærgerlig oplevelse.


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak