Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Jan Bøgedal Slundt @, 27/1 2020, 01:35 (1545 dage siden)

Hej venner, vi er et par stykker som spændt venter på McK's MZ IV. MZ IV var jo Dan-Link's stjernelokomotiv og måtte køre med en togvægt på 2.000 tons, senere i starten af '90'erne blev det sat op til 2.500 tons for både MZ III & MZ IV.
Nu ville vi så prøve at lave en tilsvarende styrkeprøve i model med den kommende MZ IV fra McK.
- og i den forbindelse ville jeg gerne høre fra jer, hvad er den vildeste træktest i har lavet med et DC lokomotiv..?
mvh.
Jan

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Togsøn, 27/1 2020, 07:37 (1545 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

God morgen.

Styrkeprøve, tog min Long My ombygget til DCC mod Heljan DCC My.

Satte dem op i modsat retning og Long MYén slæbte af sted med Heljan My med hjulslip i modsat retning, uden nævneværdige problemer !

Der tæller adhæsionsvægten !

Hilsen Erling.

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..! OT

af Bent Larsen, 27/1 2020, 08:53 (1545 dage siden) @ Togsøn

Hej
Prøvede det samme for over 40 år siden, Long, Märllin MY da en af mine venner var sikker på at Märklins var den stærkeste, det var den ikke.
Vh
Bent Larsen

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 28/1 2020, 18:11 (1543 dage siden) @ Togsøn

Ja, her trækker en Heljan MX på 473 gram, under lignende omstændigheder, af med Mck's MX på 561 gram.
Men medens Mck's MX trækker på alle 6 aksler, så er midterste aksel på Heljan maskinen bare en "medløber" og er ikke med til at bære lokomotivet hvorved Heljan lokomotivet får en lidt større adhæsionsvægt end Mck's og dermed et lille overtag, når de trækker tov.:-) Jeg vil dog ikke beskrive det som helt "uden problemer";-)
[image]

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Bent Larsen, 27/1 2020, 16:29 (1545 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
En af mine venner som kører DC, kører med 5,5 m stammer ( nok max sporlængde på st.) med alle MZ, MY,MX, EG, 185, Class 66 mm uden problemer.
Vh
Bent Larsen
PS. Ved ikke om der er kommet et lignende indlæg tideliger, jeg fik det ikke selv.

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Jan Bøgedal Slundt @, 27/1 2020, 17:07 (1544 dage siden) @ Bent Larsen

På et tidspunkt lavede jeg en træktest med McK's ME 1530 med lidt over 4 kilo på krogen, og det gik helt fint, og der var en stigning på 2-3 % undervejs.
mvh.
Jan

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af ptmadsen, Haderslev, 27/1 2020, 21:58 (1544 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Og hvor langt kunne maskinen så springe fra bordkanten ved fuld hastighed.:-P

Venlige hilsen.

Peter Madsen

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Josax1978, 27/1 2020, 23:28 (1544 dage siden) @ ptmadsen

I de sidste numre af Banen, inden det stoppede, var der kontrueret en testbane, med vægtlodder, så alle maskiner blev testet ens.
Det burde være en sådan standard test man burde bruge til alle lokomotiver og ikke en med antal vogne.

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af MR Godstog, 28/1 2020, 00:30 (1544 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan
Til det vil jeg for mit vedkommen sige, min EG 3105 DC jeg ville ligesom du omtaler her se hvad den kunne, så jeg satte en stamme på 7 rocky-Rail vogne op, tja den fik i hvert fald ikke åndenød så jeg ville lige prøve noget ligne med min ME 1517 AC denne gang bare med 5 af de lange godsvogne fra hobby trade, dem du ved som efter sine skulle være lukket auto transport i Sverige, men puha den gik ikke det eneste som jeg fik ud af det var hjul spænd, og det fatter jeg ikke helt fordi jeg har med samme maskine kørt rundt med 5 DD vogne efter og der gik det okay. men jeg har hørt at det er fordi der skal hæfte ringe på når det er AC, hvis der skal bestilles noget (:

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Bent Larsen, 28/1 2020, 07:39 (1544 dage siden) @ MR Godstog

Hej
Hvis det er en McK ME 1517 AC, så trækker den kun på 4 aksler. Der kan man få 2 aksler med hæfteringe hos forhandleren, som også har et andet hjulprofil, som skulle give bedre kørsel gennem sporskifter. Jeg har efter 1 venten fået nye aksler, men inde da var der sat Märklinhjul på, som den kører ok med 4 DD vogne.
Vh
Bent Larsen

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af MR Godstog, 28/1 2020, 20:36 (1543 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent.

Jeg tro ikke jeg vil have nye aksler på min ME 1517, da den køre og trækker jo det som den skal køre med og den gør det fint, det var bare mig som lige ville prøve sådan lidt for sjov skyld, at lade den køre et par omgange med mine 5 lange godsvogne fra hobby trade, også var det bare jeg undere mig lidt over at det gik ikke så godt, og grunden til jeg syntes det var underligt var, at den havde lige kørt med 5 DD vogne på nabo sporet, kun derfor jeg lige ville bringe det op her, (; smiler

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Jan Bøgedal Slundt @, 28/1 2020, 09:00 (1544 dage siden) @ MR Godstog

:-) øh. blev lidt forvirret kører du både AC & DC..? MR Godstog :-) Som jeg skrev tidligere har jeg lavet en træktest med ME 1530 fra McK med ca. 4,2 kilo på krogen, og den har ingen hæfteringe.. den har en vægt på 700 gram, den tungeste maskine jeg har, så den står godt fast. Den ME du omtaler er den fra McK..?
EG fra Heljan har jeg ikke, den er for ny til mig, min epoke slutter 31. december 1990. EG kom vist i år 2000, så vidt jeg husker :-)

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af MR Godstog, 28/1 2020, 21:01 (1543 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan (;
Ja kan godt forstå du lige studser lidt, men jo mit anlæg består af en AC plade og en DC plade, som så er styret med hver sin Ecos, jeg vil og skal ikke have noget blandet sammen, mit DC anlæg er det største på længden, det er også derover jeg køre med de store godstog, og det vil sige alle lommevogne + de lange container vogne, med typisk Hectorrail + DB Schenker BR 185er også mine EGer.
Jeg har ikke som du, som jeg forstår lagt mig fast på en bestemt epoke, men en ting er sikkert de køre ikke blandet på samme anlæg, enten eller og det er ikke ment på den måde at, det kan man ikke, jo selvfølgelig kan man det, men det dur bare ikke oppe i mit hoved (: griner
Der er jo også en rimlig god grund til, at jeg kunne rigtigt godt bruge en rigtig MKer sådan en kunne jeg bedre tænker mig at Mck ville lave end en MHer, så kan jeg jo rigtig køre Dan Link (;
Men jo jeg er også gladfor mine MEer har kun 11 af dem flest DCer (: griner højt

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Jan Bøgedal Slundt @, 29/1 2020, 00:07 (1543 dage siden) @ MR Godstog

Det var ikke mange ME'er :-) hvor mange McK lokomotiver har du og hvilke..? ja det er rigtigt jeg kører en fast epoke : fra 1. januar 1983 til 31. december 1990 i distikt I (Sjælland og Lolland/Falster) og kun de maskiner og vogne som har kørt i distriktet kommer med i samlingen. Det er efter min mening 8 rigtig fede år hos DSB, her var det hele MX, MY, MZ, ME, EA, MA, IC/3, MT, MH, Køf, Ardelt og i både ny og gammelt design.. og fattigfirserne gav nogle lidt anderledes oprangeringer :-)
mvh
Jan

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af MR Godstog, 29/1 2020, 01:15 (1543 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan (:
Øh nu skal jeg jo til at, tænke.
11 MEer og 3 MZer snart 4 fordi jeg går og venter på MZ 1449 også har jeg 1 MXer + jeg har 4 MR sæt 2 AC sæt og 2 DC sæt og det er så kun Mck vi taler om nu, så er der jo alle de andre mærker
Marklin Roco ACME Piko Heljan så jo du min tog liste er ret lang,
Der imod har jeg ikke så mange vogne fra Mck, 3 bn vogne+1 styrvogn og så har jeg 6 godsvogne du ved de første Carlsberg og Tuborg vogne + 2 alm godsvogne, nu kan jeg ikke lige huske hvad de kaldes,
men ellers så har jeg næsten alt i de andre mærker, og især lomme vogne både dobbelt og engkledt vogne + jeg har mange af de lange containervogne fra ACME jeg har også vogne fra hobby trade + fra Mahano såh jo jeg kan lave nogle rigtige lange stammer hvis det er det jeg lige har lyst til (:

Jeg kan sagtens følge dig i det du siger, og det gælder jo bare om at køre med det som man selv syntes
og ved du hvad, det er jo bare en dejlig hobby, også gælder det jo bare om at hygge sig med det man nu engang har, (;
PS: Kommer du også på dmju messerne fordi så kunne vi jo mødes på en sådan, og få os en god tog snak (: smiler
Undskyld må jeg lige spørger dig om noget hvis du ved det ville jeg blive glad.( har du hørt noget om hvornår Heljan udkommer med de nye ic3 togsæt, fordi jeg har nemlig bestilt det hel røde )

VH.
Jørgen

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Jan Bøgedal Slundt @, 29/1 2020, 01:39 (1543 dage siden) @ MR Godstog

Hej Jørgen, jeg mener at have hørt at de IC/3 sæt fra Heljan først kommer i 4 kvartal, så du må væbne dig med tålmodighed :-) Jeg er normalt til de messer som er i Rødovre og så den i Tåstrup hvert andet år... men du kan jo prøve at fange mig på facebook : Jan Bøgedal Slundt, så kan vi da skrive over messender :-)
Det er faktisk også fedt at ha' en fast epoke, når man ikke har et SUPER Dan-Kort, så er der jo en del man ikke behøver at købe :-) - men faktisk er samlingen blevet mindre på det sidste, jeg har solgt 12 lokomotiver og en del vogne :-)
mvh.
Jan

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af f.ormstrup ⌂, 29/1 2020, 22:32 (1542 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

[image]
[image]
Langer Heinrick med dobbelt op af vogne (Fals) i forhold til 1:1 - godt 11 meter langt tog trukket af 2 Roco damplokomotiver BR50 og BR54 og de kunne nok klare et par meter mere!
[image]
[image]
MX med 5,5 meter langt tog - 0 hæfteringe!
[image]
Polak med lidt over 10 meter kulvogne

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Jan Bøgedal Slundt @, 30/1 2020, 14:30 (1542 dage siden) @ f.ormstrup

Hej Flemming :-) jeg kan kun se det billed med polaken, med de 10 meter kulvogne. Det er godt nok også flot klaret. Når man skal lave sådan nogle træktest, hvor vigtigt er det så at vognene er ens..? samme længde, samme vægt og såd'.. jeg tænkte nemlig og lave en træktest på den nye MZ IV fra McK med 33 Bn vogne fra Heljan..
mvh.
Jan17

Styrkeprøver for DCC lokomotiver i H0..!

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/2 2020, 23:43 (1528 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej venner, vi er et par stykker som spændt venter på McK's MZ IV. MZ IV var jo Dan-Link's stjernelokomotiv og måtte køre med en togvægt på 2.000 tons, senere i starten af '90'erne blev det sat op til 2.500 tons for både MZ III & MZ IV.
Nu ville vi så prøve at lave en tilsvarende styrkeprøve i model med den kommende MZ IV fra McK.
- og i den forbindelse ville jeg gerne høre fra jer, hvad er den vildeste træktest i har lavet med et DC lokomotiv..?
mvh.
Jan

Hejsa,

Ikke en personlig træktest, men denne her er dog ganske vild. Jeg ser frem til en tilsvarende video med danske produkter.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak