AC & DCC anlæg :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 8/1 2020, 12:40 (1541 dage siden)

Jeg har lidt DC tog liggende men har p.t. ingen bane.. mine børnebørn har valgt Märklin, og så var tanken, kan man lave en bane f.eks. med Märklin's C-skinner og så ha' en omskifter på mellem DC & AC. Det koster selvfølgelig 2 digitale styresystemer både et Märklin og f.eks. Roco og så kan man jo selvfølgelig kun køre med et system ad gangen enten DC eller AC.
Men en anden ting hvad med elektriske skiftespor... kan de bruges både på DC & AC hvis man valgte at lave banen i Märklin's C skinner..?
mvh.
Jan

AC & DCC anlæg :-)

af Bent Larsen, 8/1 2020, 15:00 (1541 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Det kan man på K skinner, der står lidt her i forummet den 11-1-17 McK på Märklin skinner. Men det er nok også andre steder skrevet om det.
Vh
Bent Larsen

AC & DCC anlæg :-)

af Johnni, 8/1 2020, 15:02 (1541 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hvis du kører digitalt kan det langt hen ad vejen klares med samme styresystem, hvis bare dekoderne passer sammen.

Nu kender jeg ikke så meget til C-skinner. Er se isoleret mellem yderskinerne? Ellers vil det kortslutte hvis du sætter hver sin pol på. Jeg tror ikke det kan lade sig gøre med sporskifternes polarisering til DC.

Johnni

AC & DCC anlæg :-)

af 87-Gruppen, 9/1 2020, 00:43 (1540 dage siden) @ Johnni

Det kan godt lade sig gøre at køre 2 skinne på C skinner.
Almindelige skinner skal have en forbindelse mellem de to sideskinner klippet i hver ende af hver skinne, det er nemt nok.
Sporskifter er mere krævende her skal der yderligere skæres nogle forbindelser i selv sporet: tungernes forbindelse til sideskinnen (sidste svelle før hjertestykket), det klares bedst med en skæreskive i en miniboremaskine, det kan lade sig gøre, men det er ikke helt let.
Nedenfor nogle billeder som prøver at vise hvad der skal til. Nok nemmere at anskaffe sig nogle 2 skinne skinner.

Mvh Vagn

Først et modificeret sporskifte
[image]

Dernæst et originalt sporskifte
[image]

Tilsidst af brydelse af forbindelsen mellem sideskinnerne
[image]

AC & DCC anlæg :-)

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/1 2020, 07:44 (1540 dage siden) @ 87-Gruppen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 9/1 2020, 08:43

Det kan godt lade sig gøre at køre 2 skinne på C skinner.

Da ikke hvis man vil køre DCC, som spørger åbenbart vil jf. overskriften.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

AC & DCC anlæg :-)

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/1 2020, 12:44 (1540 dage siden) @ 87-Gruppen

Hvorfor ikke?

Mvh Vagn

Hej Vagn,

Fordi man ved DC jævnstrøm ved DCC-kørsel skal isolere og forbinde hjertestykket, så det skifter polaritet sammen med tungerne, ligesom der skal bruges isolerede lasker på sporafgreningerne, så de ikke kortslutter med strømmen i det videre sporforløb; det er ikke tilstrækkeligt bare at skære nogle skinner over, som du skriver. Og når hjertestykket er forbundet og skifter polaritet, som beskrevet, så tvivler jeg stærkt på, at sporskiftet fortsat kan anvendes til 3-leder-drift AC; hvor går returstrømmen fra hjertestykket hen, når du skifter sporskiftet og dermed ændrer polariteten? Du kan ikke forbinde de to poler i hjertestykket med hinanden af hensyn til 3-leder-driften, for så kortslutter sporskiftet, når man kører 2-leder.

Eller tager jeg fejl?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

AC & DCC anlæg :-)

af Thomas J, 9/1 2020, 10:26 (1540 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ellers må du bygge en midterleder selv. Du starter med PECO code 100 spor og laver en midterleder selv af et tynd bånd af kobber eller messing og slår et rundhovedet messingsøm ned imellem hver svelle.

Thomas

AC & DCC anlæg :-)

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/1 2020, 10:52 (1540 dage siden) @ Thomas J

Ellers må du bygge en midterleder selv. Du starter med PECO code 100 spor og laver en midterleder selv af et tynd bånd af kobber eller messing og slår et rundhovedet messingsøm ned imellem hver svelle.

Thomas

Hejsa,

Alt for besværligt, når nu Peco leverer det fornødne i sit sortiment.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

AC & DCC anlæg :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 10/1 2020, 02:04 (1539 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

UPS, nok mere svært end jeg havde tænkt... måske man bare skal lave et DCC anlæg, det er vel også billigere i længden, så må børnebørnene la' deres tog blive hjemme :-)
mvh.
og tak for svar :-)
Jan

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Pris 220 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak