Stemningsbillede fra modeljernbane

af Steff, 22/12 2019, 13:10 (1580 dage siden)
redigeret af Steff, 22/12 2019, 13:18

Kære alle

Synes at I også lige skal nyde synet.

[image]

Kunne være et sceneri fra Nordbanegårdens Maskindepot (Mdt. Ki) engang i 1910´erne bortset fra at F´ern har rygsæk

Fortsat god dagen før dagen før dagen

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Spor 1 (1:32)

Stemningsbillede fra modeljernbane

af jhcn, Lystrup/Århus, 22/12 2019, 18:25 (1579 dage siden) @ Steff

Hvor er det smukt!

Tak for det - og glædelig jul her dagen før dagen før dagen!

--
Henrik

Stemningsbillede fra modeljernbane

af Erling Pedersen, 24/12 2019, 17:26 (1577 dage siden) @ jhcn
redigeret af Erling Pedersen, 24/12 2019, 17:33

Ja der holdes Jul mange steder.

Blandt andet her i Østrig.

Her holder Toget i 1967. på Telfes Banegård i 987 meters højde.

Modellen kørte på Stubaitalbahn, en bane med sporvidde på 1000 mm.
Fra 1904-1983 på vekselspænding, derefter jævnspænding fra Innsbruck sporvejsnet til Fulpmes en strækning på 18,16 km. Dette modeltog var med Vekselspænding på 3000v / 50 hz.

I dag kører der nye Bombardier "Flexity Outlook" fra Innsbruck til Fulpmes.

Modellen er en Atlas Editions som har fået et Leopold halling drev og de to bivogne er 3D printede og malet, fået låger, luftslanger, bremsehåndtag, magnetkoblinger etc af undertegnede.

[image]

I dag kan vi betegne dette som en letbane i bjergene !

Dejlig Julehilsen Erling.

Stemningsbillede fra modeljernbane

af Gert, 24/12 2019, 23:26 (1577 dage siden) @ Erling Pedersen

En rigtig flot tur, der absolut kan anbefales.

Glædelig Jul

Gert

Stemningsbillede fra modeljernbane

af Claus Nielsen, 26/12 2019, 13:11 (1576 dage siden) @ Steff

Flot billede, Steffen. Har du et egentligt Spor 1-anlæg, eller har du sat forskellige, mindre elementer sammen i en 'fotoopstilling'? Spor 1 fylder jo en del.

Hvad arbejder du på i øjeblikket, bygning, lokomotiv, vogn?

Mvh
Claus N

Stemningsbillede fra modeljernbane

af Steff, 27/12 2019, 12:36 (1575 dage siden) @ Claus Nielsen

Kære Claus

Spor 1 i 1: 32 (og for den sags skyld også Spor 0 i 1:45) FYLDER RIGTIGT, RIGTIGT MEGET og man skal have enormt med plads for at kunne køre som på en bane i 1:87, nok de allerfleste steder uladsiggørligt. Derfor finder ”kørsel” nok mest sted i en klub eller med modulanlæg, sidstnævnte hvor man så opstiller moduler til f.eks. en udstilling.

Jeg kan ikke sige hvad andre gør, men se bl.a. dette link ( https://spor1nyt.dk/ ), der nok er det bedste vedr. Spor 1 i Danmark.
Jeg selv har ikke plads – og aldrig haft en modeljernbane undtagen dengang et gulvtæppe med diverse ovaler og Märklins metalskinner var DET, der var muligt. Men jeg har haft masser af samlermodeller og bygget meget i 1:87, dels for mig selv, dels for tidsskriftet Lokomotivet og sidst for NMJK. Det hele er nu afhændet, opbevaringsplads!

Det jeg gør er at bygge nogle modeller, se dette link: https://proinor.no/danske-togmodeller-spor-1-132/ eller ændre industrifremstillede til dansk, f.eks. beholdervogne eller det jeg nok p.t. synes mest om, modeller af installationer og bygninger fra den daværende 2. Banegård (den ved søerne og hvor Paladsteatret nu ligger). Og så DRØMMER jeg om at fremstille et diorama på en eller flere modulplader, der så kan bruges ved udstillinger eller andet. Jeg har personligt ikke selv behov for at ”køre”! Og det viste billede er netop kulopbevaringspladsen fra Maskindepot Nordbanegaarden.

Herunder nogle billeder fra det jeg har fremstillet på forskellig vis eller fået fremstillet (damplokomotiver, det er helt klart uden for mine evner og formåen).
Så det korte svar er, at jeg HYGGER mig ved at bygge bygninger fra Kbh 2. banegård, vogne og så engang sætte dem på en modulplade. Jeg har sq ikke plads, men drømmene fylder jo ikke pladsen op:-)

Herunder lidt ”frembringelse” egne og så damplokomotiver fra andres hånd, det hele selvfølgelig i 1:32. Håber det kan blive til inspiration for andre.

[image]
DSB litra Q II tager kul via kurve fyldt med kul på Mdt. Ki.

[image]
Mdt. Ki med kuloplagsplads, remisen i ½ længde og det samme for kuloplagspladsen i bredden.

[image]
BP tankvogn bygget på basis af Märklin beholdervogn.

[image]
Shell tankvogn bygget på basis af Märklin beholdervogn.

[image]
DSB litra IS med Tårnbremse bygget på basis af PRIONOR byggesæt.

[image]
DSB litra C, messing model bygget af Verner Olsen 1984 (godt og vel 3,5 kg!!)

[image]
DSB litra D IV i spor 1 (1:32) og spor H0 (1:87) for sammenligning af størrelserne, bygget af hhv. Tikøb (Kim Møller 1:32) og afdøde Jørgen Stürup (1:87), begge i messing mv.


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Stemningsbillede fra modeljernbane

af Claus Nielsen, 27/12 2019, 14:30 (1574 dage siden) @ Steff

Det er flot modelbygning du viser på de ekstra billeder. Og selvom man ikke bygger det hele selv, så er der jo stadig lidt arbejde med at planlægge, projektlede og ikke mindst betale andre for at bygge modeller. Da jeg lavede industribane i 1:35 fik jeg også i et par tilfælde bygget modeller i Australien til min danske smalsporsbane.

Jeg er særligt betaget af din D-maskine. Både forbilledet og modellen er et dejligt all-round-lokomotiv. Især synes jeg dog at du med dine bygninger har formået at skabe et godt billede af et mindre (eller et udsnit af et større) remiseanlæg. Især synes jeg det er virkningsfuldt, sådan som kulgårdssporet kommer ind i en skæv vinkel. Det er med til få det hele til at se meget større ud og give et mere levende indtryk, end hvis alt havde været 'linet' op efter remisebygningens langside. Det er et smart trick.

Jeg er for nylig gået op i størrelse til 1:19 med smalspor på 32 mm sporvidde. Heldigvis fylder drømmene, som du siger, ingenting.

Mvh
Claus N

Lidt sommergult, DSB litra ZE 502 833 i spor 1.

af Steff, 26/5 2020, 13:30 (1424 dage siden) @ Claus Nielsen

Et faktisk nemt projekt, der næsten kun omhandler anskaffelse, adskillelse, maling, samling, påføring af dekaler og afsluttende matlak.
Hele processen og ikke mindst vognens – synes jeg – meget spændende jernbanehistorie, især set med efterkrigens øjne, finder man beskrivelse af her:

https://spor1nyt.dk/shell-tankvogn-dsb-litra-ze-502-832-2/

Det er en STOR bogietankvogn ligemeget hvilken størrelse man køre (indhold i virkeligheden 630 hl, længde i spor 1 38,9 cm!!
Næsten alle modeljernbanestørrelser (minus spor T og 0) har en model der kan fordanskes. Vogntypen findes/fandtes i spor N Bachmann/Liliput nr. L265961, Spor H0 Liliput nr. L912314 og endelig spor 1 katalog 58661 (fandtes i flere udgaver firmavarianter med forskellig nr.).
Jeg købte vognen brugt (ny) hos Tikøb og den findes på e-bay mellem 800 til 1200 kr. afhængig af påskrifter.
Der er flere varianter/udgaver af vognen fra 1955 (optaget i DRM II) frem til udrangeringen i 1987, se bl.a.

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2113

samt denne uges opdateringer:

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1980&vognid=88

Yderligere kan man se ”min” udgave fra midten af epoke III under første henvisning, her med tillæg ”med ICA”.
Påskrifterne er hos mig fra KM-text, der lige på en prik passer til ”min epoke”. Men det kan ikke udelukkes at også Skilteskoven dukker på et tidspunkt.
Herunder et par billeder af modellen og et af forbilledet hos WIFO.
[image]
[image]
[image]
[image]

Med venlig hilsen og eventuel god fornøjelse

Steffen Dresler

NB: Hvor kunne man da håbe er nogen ville sætte sig sammen og skrive ”værket” om de overtagne tyske og udenlandske tankvogne efter krigen. Det er spændende læsning både danmarks- og jernbanehistoriemæssigt. Bl.a. blev over 30 ex. WIFO- og tilsvarende Kriegsmarinewert tankvogne overtaget af de private selskaber efter krigen.


Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland
Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak