Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af Steff, 2/12 2019, 20:07 (1578 dage siden)

Selvom jeg aldrig har hørt om personer der dyrker/kører det amerikanske ”LIONEL” mærke modeltog herhjemme eller for den sags skyld andre steder end i USA, synes jeg dog lige at man skal se denne video.

LIONEL er /var jo alle ”raske drenge” drøm at få til jul op gennem 1940´erne og op til slutningen af 70´erne. Og vi kender faktisk togmærket fra Walt Disneys talrige tegnefilm, hvor Anders And leger med tog og ustandselig bliver chikaneret af de Chip og Chap der kører med eller andet.

LIONEL er 3 skinne tog (fast midterleder som på gamle metal Märklin skinner) og var oprindeligt, hvad vi i dag vil kalde ”Tin-plate”, altså lignede et og andet forbillede men var ikke modelrigtigt. Det var legetøj og nok det første mærke, der rigtigt kunne LEGES MED af alle med de ting der kunne købes ved siden af. Noget Märklin kom lidt efter senere. Størrelsen er hvad amerikanerne selv kalder for ”Ou” eller NUL.

Det ”gamle” Tin-plate kan stadig købes og der er et hav af varianter. Det er legetøj, men elsket højt i USA. Men i de seneste år har LIONEL udviklet den mere raffinerede, dyrere og meget mere modelrigtige ”VISION LINE” og herunder et link til en Youtube video om ”BIG BOY fra LIONEL. Den SKAL ses for der er effekter, der sikkert også finder vej til det europæiske marked på godt og undt, radiokommunikation mellem FC og Lkf., den sædvanlige støj og noget som i hver tilfælde for mig aldrig set før, kulbunken i tenderen svinder under kørsel!!!!!

Videoen er lang og instruktiv, men se og nyd den alligevel.

https://www.youtube.com/watch?v=z1mrpGv2fmM

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af Jan Bøgedal Slundt @, 28/12 2019, 13:43 (1553 dage siden) @ Steff

Hold da helt op :-) sikken en flot model, ville den kunne køre på et digitalt Märklin anlæg, og kan man få den til Danmark..? der er vel ingen forhandler i Danmark, den skal vel bestilles direkte hos en forhandler i USA.. og til hvilken pris..?
mvh.
Jan

Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af Steff, 29/12 2019, 12:27 (1552 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Kære Jan

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, faldt kun over videoen på Youtube i anledning af søgning af andet.

Men alt er jo muligt at få købt i USA og sendt, meeeeeeen det med strømoptag ville jeg nok undersøge lidt videre først, evt. skrive til et US MJ forum.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af Fiona, Sdr. Bjert, 29/12 2019, 15:59 (1552 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Den bliver nok lidt svær at få til at køre på et Märklin anlæg..... Lionel er spor 0!!

--
Venlig Hilsen

Jørgen

Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af bygger01, Herning, 29/12 2019, 20:18 (1551 dage siden) @ Fiona

Er det med slæbeskoen noget der kommer senere, når omtalte kæmpe er i størrelse 0 .......

--
Jørgen Steffensen

Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af El Capitan, 30/12 2019, 20:45 (1550 dage siden) @ bygger01

Er det med slæbeskoen noget der kommer senere, når omtalte kæmpe er i størrelse 0 .......


Næh, Lionel spor 0 er bare 3-skinne.

Jens

Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af Rolf Berg @, 31/12 2019, 08:47 (1550 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Evt er svaret havnet forkert .

Lidt om LIONELS forskellige sporvidder/skalaer .
Jeg fandt ingen HO Big Boy , men gjorde heller ikke nogen større eftersøgning .
Der står under HO intet om AC udgaver , kun DC er nævnt

http://www.lionel.com/gauge

Og Big Boy i spor 0 (seneste katalog 2014 ?) .

http://www.lionel.com/products/union-pacific-vision-legacy-scale-4-8-8-4-big-boy-4004-6...

mvh Rolf Berg

Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af Steff, 31/12 2019, 12:40 (1550 dage siden) @ Rolf Berg

God middag til alle

Ønsker man BIG BOY i størrelse H0 (1:87) er der her i denne måned frigivet en model, se dette link:

https://mthtrains.com/news/645

Her er der ingen konvertering, altså for 2 skinne kørere i H0.

God fornøjelse og godt nytår til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af El Capitan, 31/12 2019, 12:55 (1550 dage siden) @ Steff

Ønsker man BIG BOY i størrelse H0 (1:87) er der her i denne måned frigivet en model, se dette link:

https://mthtrains.com/news/645

Her er der ingen konvertering, altså for 2 skinne kørere i H0.


Dog en lille advarsel:

MTH bruger deres eget digitalsystem DCS, og selv om den seneste version har DCC indbygget, så er det IKKE hele spektret af CV registre, man får til rådighed. Man kan godt køre det på DCC, men hvis man er den type som selv hekser med CV registre, så er der begrænsninger.

Jeg har et sæt F7 dieselmaskiner fra MTH i skala 1:32, og dem er jeg ved at ombygge til ESU LokSound, dels fordi der var hugget for mange hæle og klippet for mange tæer, dels fordi lyden (efter min smag) var for dårlig i MTH dekoderen.

Så ja, man kan godt - men vær opmærksom på, at DCC er en eftertanke for den model.

Venlig hilsen og godt nytår til alle.
Jens

Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af SteampunkLolcat, 1/1 2020, 01:36 (1549 dage siden) @ Rolf Berg

H0 AC 3-skinne er kun noget vi har her i Europa, resten af verden kører 2-skinne og enten dc eller dcc.

MTH laver vist nok en lille smule til H0 AC 3-skinne, men det er også den eneste producent udenfor Europa jeg ved gør det.

--
MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Det amerikanske MJ mærke LIONEL, BIG BOY i 0!

af cslundsten, 31/12 2019, 12:48 (1550 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hold da helt op :-) sikken en flot model, ville den kunne køre på et digitalt Märklin anlæg, og kan man få den til Danmark..? der er vel ingen forhandler i Danmark, den skal vel bestilles direkte hos en forhandler i USA.. og til hvilken pris..?

Det var måske lettere bare at købe Märklins egen model, f.eks.:
http://www.godstoget-hobby.dk/shop/32-lokomotiver-ac-digitale/8101-r-37993-maumlrklin-b...

Mvh
Carsten Lundsten

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak