Nyt vejkøretøj nær Nystrup Grus

af Claus Nielsen, 4/11 2019, 13:39 (1606 dage siden)

En af de midaldrende modelbyggere, der bygger modeltog fra Morten Korch-perioden, har forandret et købeprodukt fra en tilbehørsproducent. Modelbyggeren er undertegnede og købeproduktet en fransk varebil til modeluniverset omkring den smalsporede industribane tilhørende grusfirmaet Nystrup Grus- og Stenindustri A/S.
[image]
Varebilen parkeret på en vej ikke langt fra Nystrup. Bilen er fra vaskerifirmaet Lützows Lyn-Vaskeri. Firmaet er opkaldt efter en af mine venner på Hedelands Veteranbane, der sætter stor pris på rent arbejdstøj.


Bilen er en franskproduceret Chenard & Walcker i skala 1/18 fra modelbilsproducenten Norev. Skalaen passer fint til min grusbane i skala 1/19. Jeg har fjernet de fleste af de oprindelige påskrifter, sat nye påskrifter på, lavet nummerplader og div. mindre dele og givet bilen en behersket patina. Mere om transformationsprocessen her.

Til en tråd under denne kan jeg tilføje: Jeg fik modeltog i julegave 1981, men det fængede ikke. I 1983 blev jeg aktiv på Hedelands Veteranbane, noget der til gengæld fængede! I slut-90'erne begyndte jeg (nogenlunde samtidig med at jeg fik børn og dermed grå hår) at bygge modeltog til mit Nystrup Grus-univers i skala 1:35 og gik sidste år over til skala 1/19. Modelperioden er starten af 1950'erne længe før min egen barn- og ungdom. Jeg har ingen udpræget behagelige erindringer om min barn- og ungdoms tog, der forekom mig fyldt med rygere, falmet røde, med klappende døre, beskidte vinduer og støjende, rundnæsede lokomotiver.

Mvh
Claus

Nyt vejkøretøj nær Nystrup Grus

af OHJ20, 4/11 2019, 20:46 (1606 dage siden) @ Claus Nielsen

Neeej - Hvor er den, bare, "Nuttet" :-) :-P ;-)

mvh
OHJ20

Jernbanebøger

Af banen! DSB´s centralværksted

Af banen! DSB´s centralværksted
Pris 229 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak