Hvorfor er modeltog så dyrt

af Brian K, 29/10 2019, 11:56 (1635 dage siden)

Hej

Har en knægt der er meget vild med tog, og vil gerne have noget modeltog. Det skal helst være danske lokomotiver og vogne, men uha uha man komme ikke langt for en 500 kr. Seddel.

Vi har kigget på nettet div. Steder og besøgt flere butikker. Men bare en lille brun DSB godsvogn koster 3/400 kr. En personvogn 5/600 kr. For ikke at tale om lokomotiverne.

Jeg har læst at modeltogsbranchen er en uddødende race hos især unge mennesker, noget af det skyldes jo nok også prisen på materiellet/skinner m.m. Ved godt der findes brugt modeltog på markedet men det er ofte lige så dyrt som de helt nye modeller.

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Jan Bøgedal Slundt @, 29/10 2019, 12:37 (1635 dage siden) @ Brian K

:-) ja det er en dyr hobby... men man kommer langt med et startsæt. LocDoc i Vallensbæk har sikkert et startsæt til en fornuftig pris..
Hvis i bor i Jylland, så er der f.eks. Hobbykæden i Nr. Sundby, som sikkert også har et startsæt til en fornuftig pris... Jeg har selv jævnstrømsystemet, men der er jo også Märklin som kører vekselstrøm. Nu ved jeg jo ikke hvor gammel din dreng er, men Märklin er jo normalt mere robust, og derfor velegnet til mindre børn. Men på den "lange bane" bliver Märklin nok lidt dyrere end jævnstrømssystemet.
mvh.
Jan

Hvorfor er modeltog så dyrt

af UTJ, 29/10 2019, 15:04 (1634 dage siden) @ Brian K

Hej

Har en knægt der er meget vild med tog, og vil gerne have noget modeltog. Det skal helst være danske lokomotiver og vogne, men uha uha man komme ikke langt for en 500 kr. Seddel.

Vi har kigget på nettet div. Steder og besøgt flere butikker. Men bare en lille brun DSB godsvogn koster 3/400 kr. En personvogn 5/600 kr. For ikke at tale om lokomotiverne.

Jeg har læst at modeltogsbranchen er en uddødende race hos især unge mennesker, noget af det skyldes jo nok også prisen på materiellet/skinner m.m. Ved godt der findes brugt modeltog på markedet men det er ofte lige så dyrt som de helt nye modeller.

Modeltog er ikke dyrt - prisen er stagnerende, idet den dog er stigende igen efter en lang periode med få og tildels faldende udsalgspriser.

En spillekonsol koster rask væk 2500 kr. og så kommer spil oveni. Et komplet set gamer-udstyr koster langt mere, gerne over 10.000 kr. Kig omkring og læg mærke til hvad man egentlig kan få for en 500 kr seddel. Brætspil af de lidt mere seriøse er heller ikke "billige".

Modeltog er også et samlerobjekt og en stor samling kan koste det samme som medlemsskab af en velrenommeret golfklub, men ingen siger at man skal samle så meget sammen.

Der findes således alle niveauer, men korrekt, som som så mange andre fritidsfornøjelser er det absolut ikke gratis. Men at det er specielt dyrt er nok en sandhed med rigtig mange modifikationer. I øvrigt har modeltog aldrig været en såkaldt billig fornøjelse.

--
ئۇلغىك

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 29/10 2019, 23:19 (1634 dage siden) @ Brian K
redigeret af Claus E. Hansen, 29/10 2019, 23:25

Modeljernbane er en dyr hobby, rigtig dyr.

Men der er efterhånden produceret modeltog i så store mængder (og for hvert år der går, kommer der mere og mere til), at priserne er faldende, selv for nye modeller der bare har stået i vitrine.

Et godt sted at starte for din dreng vil være på brugttogsmarkedet.

Der er meget Lima fx, der kan fås for en ok pris nu. En rød/sort Lima MZ der dur, går efterhånden ikke for meget mere end 100 kr. Og vogne hertil fra omkring 50-60 kr.

Märklin holder generelt nogen højere brugttogspriser, men det er også mere solidt.

Og hvor er der så modeltog til salg henne på nettet? Ja her er det klart inde i Facebook-grupperne det "sner" mht. det.

Der er naturligvis også brugtmarkeder og loppemarkeder rundt omkring, hvor man også kan være heldig at gøre nogen gode handler med brugt tog.

Hobbykæden i Aalborg fx, kan sikkert også godt lave et godt startsæt, hvad enten det er til jævnstrøm eller til vekselstrøm (Märklin).

Hvis der kigges på jævnstrøm, så prøv at kig på det tyske mærke PIKO.

Mvh
Claus

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/10 2019, 15:27 (1633 dage siden) @ Brian K

Hej

Har en knægt der er meget vild med tog, og vil gerne have noget modeltog. Det skal helst være danske lokomotiver og vogne, men uha uha man komme ikke langt for en 500 kr. Seddel.

Vi har kigget på nettet div. Steder og besøgt flere butikker. Men bare en lille brun DSB godsvogn koster 3/400 kr. En personvogn 5/600 kr. For ikke at tale om lokomotiverne.

Jeg har læst at modeltogsbranchen er en uddødende race hos især unge mennesker, noget af det skyldes jo nok også prisen på materiellet/skinner m.m. Ved godt der findes brugt modeltog på markedet men det er ofte lige så dyrt som de helt nye modeller.

Hejsa,

Det står dig da frit at starte din egen produktion af modeltog op, hvis du mener, at fx den billige arbejdskraft i Østen, det producerer modeltogene, får for meget i løn og kan udbyttes noget mere, så du kan få billigere tog til din søn. Find nogle billige konstruktører derude eller fx her i Danmark, som du kan underbetale, inden du går konkurs. Din søn vil blive stolt af dig.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Hvorfor er modeltog så dyrt

af carolus rex, 30/10 2019, 19:47 (1633 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kan du ikke bare svare ordentligt, i stedet for at komme med et mavesurt svar, der bliver faktisk spurt pænt.
Det er en dyr hobby og det er rigtigt man kommer ikke langt for en 500 i den hobby, nye lok og vogne er dyre, nu ved jeg ikke hvor dig og din søn kommer fra, men ellers kan jeg anbefale Togcenter Gentofte, de er meget flinke de har meget modeltog og har meget brugt modeltog til rimelige priser i sær personvogne/gods, skinner, ellers må man spare op, jeg fik heller ikke alt på en gang....håber din søn bliver glad for hobbyen vi har i den grad brug for nye unge mennesker, som kan holde denne dejlige hobby i live

bedste hilsner herfra:-)

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/10 2019, 22:17 (1633 dage siden) @ carolus rex

Kan du ikke bare svare ordentligt, i stedet for at komme med et mavesurt svar, der bliver faktisk spurt pænt.

Spar mig for din naragtige løftede pegefinger om, hvordan jeg skal svare og ikke svare. Der bliver der ikke spurgt "pænt" men spurgt forkælet og uden anden begrundelse end, at spørgeren søreme ikke har råd, og at modeltog derfor bør være billigere, hvilket jeg gør opmærksom på kun kan ske ved, at andre skal betale gildet. Hvis du er uenig i, at modeltog er så billigt, som det er, i kraft af, at det bliver produceret i et lavlønsområde, og mener du, at det er "ordentligt" at forvente, at modeltog skal være endnu billigere trods de lave arbejdslønninger og mange konkurser i branchen, hvor folk har mistet både job og penge, så vil det klæde dig at argumentere herfor i stedet for at kalde andre for mavesure. Lad os høre, hvorfor du mener, at løntrykkeri er "pænt" og "ordentligt". Modeltog er ikke dyrere, end de altid har været - formentlig tværtimod - og der er masser helt almindelige lønmodtagere i dette land, der køber pænt store mængder modeltog uden småligt at forvente, at det skal være billigere. Priserne på modeltog afspejler markedet, og som der i andre debatter her i forum ofte er blevet gjort opmærksom på, så er der ikke nogen købetvang ved modeltog. Dette gælder også for dem, der ikke har råd. Hvis man synes, at modeltog er for dyrt, så bør man måske overveje i stedet samle på fx frimærker og spørge i et frimærkeforum, hvorfor det er så dyrt.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Hvorfor er modeltog så dyrt

af bygger01, Herning, 30/10 2019, 22:28 (1633 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er det blevet et politisk forum .............

--
Jørgen Steffensen

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/10 2019, 22:39 (1633 dage siden) @ bygger01

Er det blevet et politisk forum .............

Ja, det blev det med trådstarten.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/11 2019, 01:21 (1631 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 2/11 2019, 01:28

Hejsa,

Der er i tidens løb lavet meget flot modeltog for relativt små midler ud af fx konservesdåseblik, appelsinkassetræ, kuglepenpatroner osv. Se blot Kalvehavebanen her, på EVP's fine hjemmeside. Bevares, det har da taget nogle år og ikke alt er selvbyg, men med udgifterne fordelt over tid, tror jeg ikke, at det har været dyrt. Og det er vel at mærke (og meget prisværdigt) en hobby, der har varet det meste af livet, uden at den gode EVP af den grund har måttet gå fra hus og hjem. En rigtig god hobby at gå i gang med for unge såvel som for ældre. Se selv på EVP's hjemmeside, hvad han ellers har præsteret af modelbyggeri og fået ud af lidt prioritering af midlerne. Men det er da klart, at hvis man tror, at man kan få Miniatur Wunderland for en slik, uden at man også skal arbejde for det, så kan det da godt opleves som dyrt.

P.S.
Ved at se lidt YouTube-videoer kan man i øvrigt forvisse sig om, at der er folk der bruger masser af penge på modeltog, langt langt mere end Erik, som desuagtet kun kan præstere modelbaneanlæg fra noget, der ligner et Edgar Allan Poe'sk mareridt.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Bent Larsen, 31/10 2019, 07:33 (1633 dage siden) @ Brian K

Hej
RC Kongen har udsalg, der er togsæt til 19 kr lok. og 2 vogne og skinner, størrelse og kvalitet ukendt. Der er billigt modeltog. I skal nok starte med det udenlandske der når man længst. Som der skrives andet sted, et startsæt er en god begyndelse.
Vh
Bent Larsen

Hvorfor er modeltog så dyrt

af UTJ, 31/10 2019, 10:42 (1633 dage siden) @ Bent Larsen

Hvis man ingen penge har, dvs et fornøjelsesbudget på under 3000 kr til den slags, er det bedste nok først at besøge en modeljernbaneklub i nærheden og i øvrigt udstillinger og messer. Jo mere begrænset budgettet er, desto vigtigere er det at man tænker sig om først.

--
ئۇلغىك

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Jimmy @, Viby J, 31/10 2019, 19:05 (1632 dage siden) @ Brian K

[image][image]

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Jimmy @, Viby J, 31/10 2019, 19:13 (1632 dage siden) @ Jimmy

Hej og velkommen til Forummet her
Jeg kan kun tilslutte mig
besøg forskellige messer og lignende der har modeltog, du kan være heldig og falde over noget der passer til din pengepung
Bliv endelig ved med at spørge herinde på forum,undgå vilde diskussioner!
Det gør bare at man bliver træt af det man egentlig burde være glad for nemlig det at vi er mange i alle allers grupper der holder af modeltog, og du kan høste meget hjælp herinde!
Så bare spørg løs!:-)

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Brian K, 31/10 2019, 20:55 (1632 dage siden) @ Jimmy

Tak for jeres svar og muligheder, beklager hvis nogen føler sig stødt eller fornærmet det var absolut ikke det der var meningen.

Og selvfølgelig ønsker jeg ikke nogen skal gå konkurs, og miste alt hvad de ejer. Syntes det er noget plader at skrive.....

Hvorfor er modeltog så dyrt

af jhcn, Lystrup/Århus, 1/11 2019, 08:41 (1632 dage siden) @ Brian K

For en håndfuld år siden kunne man nogle gange købe et billigt startsæt fra Märklin i Aldi
Kvaliteten af lokomotivet var ikke super god, men resten var helt på niveau med Märklins normale produkter.
Og jeg var heldig at få fat i flere sæt til halv pris når de lokale butikker skulle af med varer og skabe plads til nyt.
Det betød faktisk et rimeligt startsæt med fantasi tog/vogne for 500 kr.
Og min datter var lykkelig!!

Så der er muligheder, men det kræver måske et kompromis eller to i forhold til dine ønsker?

God fornøjelse med dine kommende køb

--
Henrik

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Bent Larsen, 1/11 2019, 10:14 (1632 dage siden) @ jhcn

Hej
Lidl havde startsæt for få år siden, så kik i katelogerne her op til jul. Årsagen til den spøjse sammensætning af lok. er at forhandlerne brokkede sig over de ikke kunne købe og sælge startsæt til samme pris ? derfor ikke standart lok.
Vh
Bent Larsen

Hvorfor er modeltog så dyrt

af UTJ, 1/11 2019, 11:28 (1632 dage siden) @ Bent Larsen

Startsæt er sjældent en god idé, hvis man ønsker sig noget bestemt. Man skal bevidst gå efter de emner og det udstyr man ønsker sig, derfor er afsøgning af markedet og konsultering af erfarne en meget god idé. Startsæt kan indeholde gode dele, men ofte er de ikke noget værd efter blot kort tids opbygning af samling/bane/anlæg.

--
ئۇلغىك

Hvorfor er modeltog så dyrt

af bygger01, Herning, 1/11 2019, 21:22 (1631 dage siden) @ UTJ

Det er ikke alle "børn", der er så krævende, at de ønsker sig en Heljan Litra E .......

Eller måske ønsker de blot tog der kan futte rundt og klare et par ture på gulvet.

--
Jørgen Steffensen

Hvorfor er modeltog så dyrt

af UTJ, 2/11 2019, 04:02 (1631 dage siden) @ bygger01

Et startsæt kan sagtens dække behovet hos nogle. Det jeg mener er at man skal undersøge sine egne præferencer og hvad man kan få i stedet for blot at sige “startsæt”. En “E” ville jeg aldrig anbefale til ikke-erfarne.

--
ئۇلغىك

Hvorfor er modeltog så dyrt

af ventrikel, 1/11 2019, 20:06 (1631 dage siden) @ Brian K

Hej

Har en knægt der er meget vild med tog, og vil gerne have noget modeltog. Det skal helst være danske lokomotiver og vogne, men uha uha man komme ikke langt for en 500 kr. Seddel.

Hvad havde du forestillet dig at få for 500 kr? Det lyder som om at du får såvel lokomotiv, 2-3 personvogne 5-6 godsvogne 30 m skinne og en styrepult!


Vi har kigget på nettet div. Steder og besøgt flere butikker. Men bare en lille brun DSB godsvogn koster 3/400 kr. En personvogn 5/600 kr. For ikke at tale om lokomotiverne.

Så kik igen. Hos shop.nettog kan du få nye danske vogne for 200-250 kr.


Jeg har læst at modeltogsbranchen er en uddødende race hos især unge mennesker, noget af det skyldes jo nok også prisen på materiellet/skinner m.m.

Næppe prisen. Men tilbuddene indenfor computerspil er rigtigt stort og meget modeltog er i dag meget sart og ikke særligt egnet til børn under 8-10 år.

Ved godt der findes brugt modeltog på markedet men det er ofte lige så dyrt som de helt nye modeller.

Jeg har på den blå avis et helt nyt sæt med 5 DSB vogne for 900 kr. Altså under 200 kr stykket!

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 1/11 2019, 23:16 (1631 dage siden) @ Brian K
redigeret af Claus E. Hansen, 1/11 2019, 23:22

Hej

Har en knægt der er meget vild med tog, og vil gerne have noget modeltog. Det skal helst være danske lokomotiver og vogne, men uha uha man komme ikke langt for en 500 kr. Seddel.

Vi har kigget på nettet div. Steder og besøgt flere butikker. Men bare en lille brun DSB godsvogn koster 3/400 kr. En personvogn 5/600 kr. For ikke at tale om lokomotiverne.

Jeg har læst at modeltogsbranchen er en uddødende race hos især unge mennesker, noget af det skyldes jo nok også prisen på materiellet/skinner m.m. Ved godt der findes brugt modeltog på markedet men det er ofte lige så dyrt som de helt nye modeller.

Du skal ikke tage dig af de sure "opstød". Kigger man nogen år ud i fremtiden, så bliver der simpelthen så meget brugt modeltog i overskud, som ingen gider at købe.

For der er gennem årene blevet produceret i så enorme mængder. Tag bare alene hvad Märklin sender ud på markedet hvert år af nyheder.

Det jeg har lagt mærke til, er at priserne på brugt modeltog er faldende. Og som sagt, det vil være et mægtigt godt udgangspunkt for din dreng.

Inde i Facebookgrupperne "Modeltog på auktion og salg" og "Modeltog handel", kan man meget ofte gøre nogen gode handler, hvis der ikke lige er et marked eller en messe i nærheden.

Når det er sagt, så er der naturligvis producenter der skal leve af at lave modeltog, og det er også som det bliver nævnt, med til at have noget med prisniveauet at gøre i dag. Men det er så for de nye og aktuelle ting.

Som Steff nævner det, så er det jo nok ikke lige en Heljan E-maskine eller en MCK MX der står på ønskesedlen for din dreng. Det er også vigtigt at holde de kommende generationer til ilden, hvis hobbyen ikke med tiden skal dø helt ud.

Prøv at se alt det "grå hår", der dukker op til messer og legetøjsmarkeder, hvor der jo burde vrimle med de kommende generationer.

Kigger man bare syd for grænsen, så har man her i den grad forstået at holde de kommende generationer til "ilden". Det kan vi sgu lære lidt af her i DK ;-)

Mvh
Claus

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Jan Bøgedal Slundt @, 3/11 2019, 00:01 (1630 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ja, min tog interesse startede for 57 år siden, da min far kom hjem med et brugt Märklin anlæg med 3 små tyske damplokomotiver og nogle blik personvogne på 24 cm, som var normalt for Märklin dengang og nogle få godsvogne. Jeg var dengang 3 år gammel. Denne første Märklin samling endte med at indeholde 6 Mârklin MY, 3 i vinrødt og 3 i rød/sort, 2 Lima MZ I som var ombygget til Märklin drift, 1 Hampli MO som aldrig kom til at køre ordentlig. og 1 tysk type 216 som jeg legede var en MX, samt et tysk industri lokomotiv som rangermaskine. Ca. 25 personvogne og ca. 35 godsvogne. Desværre kom jeg ind i et alkoholmisbrug da jeg var 17-18 år og manglede altid penge, så det hele blev solgt til Nyboder Hobby for kr. 4.000,-
Der gik dog kun et par år før jeg fortrød, at jeg solgte mit tog og jeg startede igen med at købe lidt, men det blev ikke rigtigt til noget, så jeg solgte igen.. og det skete en gang til. Og da jeg var omkring 40 år gammel og var blevet ædru alkoholiker, kom trangen til modeltog igen, denne gang blev de 2 skinne systemet. Epoken er fra 1. januar 1983 til 31. december 1990, og distrikt 1 (Sjælland & Lolland/Falster) DSB & OHJ. Jeg har desværre ikke plads til at ha' et anlæg hjemme, men må lufte mit materiel i en modelbaneklub... men måske en dag får jeg plads, det håber jeg.
mvh.
Jan

Hvorfor er modeltog så dyrt

af Skott, 3/11 2019, 08:57 (1630 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan

Tak, fordi, du er så åben omkring det - Det tror jeg ikke mange, ville være.
Der findes mange 'kassekørere' rundt omkring, så det er godt, du har en klub, du kan få åbnet kasserne i :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak