Station

af erikit, Hundested, 13/10 2019, 14:40 (1655 dage siden)

Medens jeg venter på at komme i gang med min model anlæg har jeg tænkt mig at finde en station.
Desværre er det svært at en dansk station fra epoke III/IV. Er der en tysk (eller anden) station, der let kan ændres til en dansk station?
Nogen der erfaring med dette?
Mvh
Erik

Station

af K 564, 13/10 2019, 17:20 (1655 dage siden) @ erikit

Heljan har da en rigtig dansk landstation. www.heljan.dk
hilsner Keld

Station

af erikit, Hundested, 13/10 2019, 22:06 (1655 dage siden) @ K 564

Jeg fandt kun en svensk

Station

af bygger01, Herning, 14/10 2019, 19:47 (1654 dage siden) @ T. Rithmester

Heljan's Holme Olstrup ( hos os hedder den nu Helstrup efter en strisser fra Viborg ) er 1:87 og fin at samle, så det er en rigtig god ide ( er stadigvæk på lager i enkelte forretninger til ca. 200,- kr. ).

--
Jørgen Steffensen

Station

af erikit, Hundested, 14/10 2019, 23:16 (1654 dage siden) @ bygger01

Heljan's Holme Olstrup ( hos os hedder den nu Helstrup efter en strisser fra Viborg ) er 1:87 og fin at samle, så det er en rigtig god ide ( er stadigvæk på lager i enkelte forretninger til ca. 200,- kr. ).

Jeg har fundet den hos en forhandler og har købt den.
Jeg er ikke sikker på det ender med at blive den station jeg vælger, men den er god at øve sig på.
Mvh
Erik

Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/10 2019, 16:05 (1653 dage siden) @ bygger01

Heljan's Holme Olstrup ( hos os hedder den nu Helstrup efter en strisser fra Viborg ) er 1:87 og fin at samle, så det er en rigtig god ide ( er stadigvæk på lager i enkelte forretninger til ca. 200,- kr. ).

Hejsa,

Nej. Bygningen er i 1:100-1:103, kun døre og vinduer er i 1:87, så de passer med H0-figurer.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Station

af erikit, Hundested, 15/10 2019, 16:28 (1653 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Heljan's Holme Olstrup ( hos os hedder den nu Helstrup efter en strisser fra Viborg ) er 1:87 og fin at samle, så det er en rigtig god ide ( er stadigvæk på lager i enkelte forretninger til ca. 200,- kr. ).


Hejsa,

Nej. Bygningen er i 1:100-1:103, kun døre og vinduer er i 1:87, så de passer med H0-figurer.

Tak for dit svar. Desværre har jeg bestilt den, men at samle den giver vel lidt øvelse. Jeg vil ikke anvende den.
Mvh
Erik

Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/10 2019, 17:14 (1653 dage siden) @ erikit

Heljan's Holme Olstrup ( hos os hedder den nu Helstrup efter en strisser fra Viborg ) er 1:87 og fin at samle, så det er en rigtig god ide ( er stadigvæk på lager i enkelte forretninger til ca. 200,- kr. ).


Hejsa,

Nej. Bygningen er i 1:100-1:103, kun døre og vinduer er i 1:87, så de passer med H0-figurer.


Tak for dit svar. Desværre har jeg bestilt den, men at samle den giver vel lidt øvelse. Jeg vil ikke anvende den.
Mvh
Erik

Hej Erik,

Den er såmænd okay, ikke værre end mange tyske stationer, der også er lidt i understørrelse.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Station

af kylle, 13/10 2019, 17:34 (1655 dage siden) @ erikit

https://epokemodeller.dk/side-12-byhuse
på side 13 er der mange danske stationer , alternativ er ud og fotografere , og hjem for at lave selvbyg ,
det ender nok med at blive dyrere i materialer og dårligere resutat , epoke og witsel har en god finnish og kvalitet
m,v,h, kylle

Station

af cm, 13/10 2019, 18:32 (1655 dage siden) @ erikit

Medens jeg venter på at komme i gang med min model anlæg har jeg tænkt mig at finde en station.
Desværre er det svært at en dansk station fra epoke III/IV. Er der en tysk (eller anden) station, der let kan ændres til en dansk station?
Nogen der erfaring med dette?
Mvh
Erik

Faller 110099 "Bahnhof Waldbrunn" kan rimeligt nemt "fordanskes" til en sønderjysk banegård - hvis du er beskeden nok til at gengive strækningen Tønder-Ribe. Byggestilen er meget lig stationerne i Skærbæk eller Brøns.

mvh
Chr

--
[image]

Station

af bygger01, Herning, 13/10 2019, 19:35 (1655 dage siden) @ cm

Er de to stationer ikke bygget i tiden, da den del af Danmark hørte til Tyskland ?

Skærbæk er fra 1887 & Brøns er fra xxxx

Og da de fleste stationer er bygget af tyske firmaer, så passet det godt.

--
Jørgen Steffensen

Station

af bl, 13/10 2019, 20:12 (1655 dage siden) @ cm

Det er Kibris gamle 9504 Langenthal. Som i øvrigt også er meget lig den første Charlottenlund Station. Her er den under "ombygning" til en fordansket udgave med murstenspapir, nyt tag, svenskrødt træværk osv. Færdig er den ikke.

Bjarne

[image]

--
Bjarne Larsen

Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/10 2019, 20:41 (1655 dage siden) @ bl

Det er Kibris gamle 9504 Langenthal. Som i øvrigt også er meget lig den første Charlottenlund Station. Her er den under "ombygning" til en fordansket udgave med murstenspapir, nyt tag, svenskrødt træværk osv. Færdig er den ikke.

Bjarne

[image]

Hejsa,

Her er til sammenligning den første Charlottenlund (nedrevet 1899):
[image]
(jernbanekilder.dk)


Og her er fra MINITALIA MODELTRENO art. MI 132K STAZIONE FS in kit SCALA H0, en endnu mere vellignende Nyborg første station (flyttet i 1871, nedrevet i 1985):
[image]
[image]
(jernbanekilder.dk)

Der er masser af muligheder.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Station

af Skott, 13/10 2019, 21:59 (1655 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

For et par numre siden havde SoB en artikel omkring ombygning af en station til dansk.

Station

af erikit, Hundested, 14/10 2019, 23:03 (1654 dage siden) @ cm

Medens jeg venter på at komme i gang med min model anlæg har jeg tænkt mig at finde en station.
Desværre er det svært at en dansk station fra epoke III/IV. Er der en tysk (eller anden) station, der let kan ændres til en dansk station?
Nogen der erfaring med dette?
Mvh
Erik


Faller 110099 "Bahnhof Waldbrunn" kan rimeligt nemt "fordanskes" til en sønderjysk banegård - hvis du er beskeden nok til at gengive strækningen Tønder-Ribe. Byggestilen er meget lig stationerne i Skærbæk eller Brøns.

mvh
Chr

Tak fort dit svar. Lidt efter jeg skrev mit indlæg fik jeg en del links til danske stationer. Jeg har ikke besluttet mig endnu, men det letteste er at vælge en dansk station.

Station

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 13/10 2019, 22:10 (1655 dage siden) @ erikit

De der tyske stationer der bliver "fordanskede" er ikke helt mig.

Har set at Epoke har Glyngøre Station til salg.

Og prøv at hold øje med Hobbytrade, der kommer med en landstation i deres danske stationsbyserie. Det er i øvrigt nogen rigtig flotte sæt i den serie (og der er lige udkommet nogen flere huse). Det er med at købe dem mens de kan fås, lige pludselig er det måske for sent. Mener stationen er fra Vestkysten.

Prøv også at kig på Togcenter Gentoftes hjemmeside. Har selv i tidernes morgen købt Lunderskov Station her, og der fås i øvrigt også et pakhus hertil. Dragør har de også haft.

Mvh
Claus

Station

af erikit, Hundested, 14/10 2019, 23:13 (1654 dage siden) @ Claus E. Hansen

De der tyske stationer der bliver "fordanskede" er ikke helt mig.

Har set at Epoke har Glyngøre Station til salg.

De har flere andre, men Glyngøre er interessant.

Og prøv at hold øje med Hobbytrade, der kommer med en landstation i deres danske stationsbyserie. Det er i øvrigt nogen rigtig flotte sæt i den serie (og der er lige udkommet nogen flere huse). Det er med at købe dem mens de kan fås, lige pludselig er det måske for sent. Mener stationen er fra Vestkysten.

Prøv også at kig på Togcenter Gentoftes hjemmeside. Har selv i tidernes morgen købt Lunderskov Station her, og der fås i øvrigt også et pakhus hertil. Dragør har de også haft.

Desværre havde de ingen stationer

Mvh
Claus

Mvh
Erik

Station

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 16/10 2019, 10:45 (1652 dage siden) @ erikit

SMT Modeltog har en model af Helsinge Station fra Epoke til salg, hvis den kan bruges.

Mvh
Claus

Station

af erikit, Hundested, 16/10 2019, 13:02 (1652 dage siden) @ Claus E. Hansen

SMT Modeltog har en model af Helsinge Station fra Epoke til salg, hvis den kan bruges.

Mvh
Claus

Tak for dit svar. Det er bestemt også en mulighed.
Mvh
Erik

Station

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/10 2019, 12:16 (1652 dage siden) @ erikit

Medens jeg venter på at komme i gang med min model anlæg har jeg tænkt mig at finde en station.
Desværre er det svært at en dansk station fra epoke III/IV. Er der en tysk (eller anden) station, der let kan ændres til en dansk station?
Nogen der erfaring med dette?
Mvh
Erik

Heljans moderne station er en dansk station med konkret forbillede og opført i epoke III, som du efterspørger. Byggesættet er tidligere behandlet her i forum.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Station

af erikit, Hundested, 16/10 2019, 13:00 (1652 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Medens jeg venter på at komme i gang med min model anlæg har jeg tænkt mig at finde en station.
Desværre er det svært at en dansk station fra epoke III/IV. Er der en tysk (eller anden) station, der let kan ændres til en dansk station?
Nogen der erfaring med dette?
Mvh
Erik


Heljans moderne station er en dansk station med konkret forbillede og opført i epoke III, som du efterspørger. Byggesættet er tidligere behandlet her i forum.

Jeg har bestilt Heljans moderne station. Den passer også i størrelsen.
Mvh
Erik


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak