Hobbytrades D-maskine

af nb, 11/10 2019, 17:02 (1652 dage siden)

Hej.
Efter i en del år at have trillet rundt med den fine model af D-maskinen, er jeg stadig en smule frustreret over, at trækkraften er så ringe - som mange tidligere har nævnt. Tillige er dekoderen indstillet til at tabe fart ved stigninger. Og er stigningen for kraftig går sagen i stå, faktisk kan den dårligt slæbe sig af sted som tom maskine. Da der nu er løbet en del vand i stranden siden maskinen kom på markedet, har en eller anden erfaren modelbanemand måske fundet ud af at forbedre trækkraften? - øge vægten, ændre dekoderindstillinger eller.... måske skal jeg bare lære at leve med, at tingene er, som de er? Men jeg vover alligevel at stille spørgsmålet.
Hilsner
Niels

Hobbytrades D-maskine

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/10 2019, 17:21 (1652 dage siden) @ nb

Hej.
Efter i en del år at have trillet rundt med den fine model af D-maskinen, er jeg stadig en smule frustreret over, at trækkraften er så ringe - som mange tidligere har nævnt. Tillige er dekoderen indstillet til at tabe fart ved stigninger. Og er stigningen for kraftig går sagen i stå, faktisk kan den dårligt slæbe sig af sted som tom maskine. Da der nu er løbet en del vand i stranden siden maskinen kom på markedet, har en eller anden erfaren modelbanemand måske fundet ud af at forbedre trækkraften? - øge vægten, ændre dekoderindstillinger eller.... måske skal jeg bare lære at leve med, at tingene er, som de er? Men jeg vover alligevel at stille spørgsmålet.
Hilsner
Niels

Hejsa Niels,

Hvor mange procent er stigningen på?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Hobbytrades D-maskine

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 11/10 2019, 17:27 (1652 dage siden) @ nb

Har tidligere lavet en test med min D-maskine. Den kan klare 10-12 godsvogne på en max 2,2 % stigning. Ellers falder trækkraften dramatisk.

Et forslag til forbedring af trækkraft er at lægge noget ekstra vægt ind i førerhuset, men ulempen er så at det slider mere på motoren.

Den var meget fremme da den kom frem i sin tid, men i dag ville den nok være lavet helt i metal. Plasticoverdelen er meget sart.

Mvh
Claus

Hobbytrades D-maskine

af bygger01, Herning, 11/10 2019, 19:19 (1652 dage siden) @ Claus E. Hansen

Men i mine øjne en pæn sart model ( uden at jeg er nittetæller og vi har to ), og hvis den kommer over "bakken" med et lidt mindre antal, så er det da ligegyldig, synes jeg !

Den model er, synes jeg er vellykket ................

--
Jørgen Steffensen

Hobbytrades D-maskine

af Josax1978, 11/10 2019, 20:36 (1652 dage siden) @ bygger01

På flad strækning, var min D maskine meget varm, fordi den trak 10 styk 2 akslede FREMO opvejede vogne. Ellers har jeg ikke haft problemer med de 2 D maskiner der er i min stald!

Hobbytrades D-maskine

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 11/10 2019, 23:05 (1652 dage siden) @ bygger01

Men i mine øjne en pæn sart model ( uden at jeg er nittetæller og vi har to ), og hvis den kommer over "bakken" med et lidt mindre antal, så er det da ligegyldig, synes jeg !

Den model er, synes jeg er vellykket ................

Det er absolut en vellykket model af D-maskinen, ellers havde jeg heller selv ikke to ;-)

Trækkraften er bestemt helt ok til de tog de fleste af os har/får plads til hjemme. Og ellers er der jo en N-maskine i baghånden, som nævnt ;-)

Mvh
Claus

Hobbytrades D-maskine

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/10 2019, 21:52 (1652 dage siden) @ Claus E. Hansen

Har tidligere lavet en test med min D-maskine. Den kan klare 10-12 godsvogne på en max 2,2 % stigning. Ellers falder trækkraften dramatisk.

Et forslag til forbedring af trækkraft er at lægge noget ekstra vægt ind i førerhuset, men ulempen er så at det slider mere på motoren.

Den var meget fremme da den kom frem i sin tid, men i dag ville den nok være lavet helt i metal. Plasticoverdelen er meget sart.

Mvh
Claus

Hej Claus,

Tak for dit testresultat. Den største belastning på virkelighedens D-maskiner var hele 800 tons i godstog på strækningen mellem Slagelse og Korsør, men mit "indre billede" af D-maskinen er, at den som regel fremførte mere beskedne og dermed også mere modeljernbaneegnede godstog. Hvis man på modeljernbanen har en hovedstrækning, hvor der er brug for at trække "800 tons", bruger de fleste vel en N-maskine i stedet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Hobbytrades D-maskine

af UTJ, 11/10 2019, 22:39 (1652 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"opvejede vogne" svarer vel til at køre med overlæs - det slider sikkert også godt på vognenes lejer.

Slagelse til Korsør er nedad bakke.

--
ئۇلغىك

Hobbytrades D-maskine

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/10 2019, 02:16 (1652 dage siden) @ UTJ

"opvejede vogne" svarer vel til at køre med overlæs - det slider sikkert også godt på vognenes lejer.

Slagelse til Korsør er nedad bakke.

Det gør det muligvis, afhængigt af hvor stor opvejningen er. Hvis man i stedet putter ekstra vægt på lokomotivets motor i form af en model helt i metal, så slider det mere på motoren. Det er ikke let ....

Ja.

Her et link til lidt om lokomotivers vægt, strømaftager og hæfteringe og olie mv. Der er mange gode indslag på den kanal.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Hobbytrades D-maskine

af sorensen_dk, 24/10 2019, 20:51 (1639 dage siden) @ nb

Har haft en D i AC udgave liggende alt for længe i æsken, og konkluderede, at der nu var en anledning til at pakke den ud...

Lige ud-af-æsken med LopPilot V3.0 fabriksindstilling, ikke tilkørt, men efter 10 minutters opvarmning, trak den fint fem nyere Märklin bogie personvogne op ad en godt 2% stigning uden problemer. Rundt i 360mm radius med reduceret stigning var der heller ingen problemer.

Jeg har ingen anelse om parametrene, men den kørte med "inerti" og på det stejleste stykke var min 6021 på max., men jeg fornemmede ikke at "hardwaren" var presset helt ud, den lød sund, og summede afsted.

Jeg tror der er et andet problem med din maskine, og jeg konstaterede faktisk, at ved ægte AC sneglede den sig af sted, som om der er noget galt med styringen når den autodetekterer AC.

Hobbytrades D-maskine

af nb, 24/10 2019, 21:25 (1639 dage siden) @ sorensen_dk

Hej.
Tak for et godt svar. Jeg forstår "ægte AC" som "analog". Og er det korrekt forstået, så passer din beskrivelse med min kørselsoplevelse med D-maskinen. Og så er spørgsmålet: hvad gør man ved det? Det må jo være et decoder-indstillingsproblem. Skal modellen ind til en forhandler med decoder-erfaring og -programmel, eller er det et gør-det-selv-projekt. Jeg er i stand til at programmere Massoth-decodere.
Venlige hilsner Niels

Hobbytrades D-maskine

af sorensen_dk, 24/10 2019, 22:20 (1639 dage siden) @ nb

Jo, det er analog med 6647 (32VA den hvide) trafo uden noget hokus-pokus.

Jeg mener at have læst, at i det mindste visse dekoderes "AC performance" kan programmeres men jeg har ikke dyrket den del endnu. Selv Märklins digital lokos opfører sig forskelligt ved analog kørsel. Jeg ville henvende mig fysisk til forhandleren, hvis du har én,

LokPilot vejledningen der følger med min D maskine er yderst summarisk og ikke til nogen hjælp hvis man kører analog, men det skal dog siges, at den beskriver hvordan decoderen programmeren v.h.a. af en 6021, så hvis man ved hvilke registre der skal pilles i, skulle man kunne klare det selv. Og før eller senere er man jo nødt til at lære det ;-)

Men det må være en kendt problemstilling, så oplysningerne skal findes derude et sted...


Tom P.

Hobbytrades D-maskine

af nb, 24/10 2019, 23:48 (1639 dage siden) @ sorensen_dk

Jamen det gider da god mening. Måske kan en vejledning fra nettet give et hint. Ellers må større ånder nok konsulteres. I hvert fald tak for konstruktivt svar.
Venlige hilsner
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak