Lekbos R maskine

af f.ormstrup ⌂ @, fredag 11. oktober, 2019, 10:57 (40 dage siden)

1. serie af Lekbos R maskiner er ved at være klar til kunderne. Jan fik sit eksemplar leveret i denne uge. Mere se link

[image]

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Lekbos R maskine

af Steff @, fredag 11. oktober, 2019, 13:25 (40 dage siden) @ f.ormstrup

Først tillykke til Lekbo for at komme med en litra R I, nok en rigtig ventet model af nok en af de mest populære damplokomotiver i Danmark alt taget i betragtning.

MEN, nu er det ikke for at være pedantisk, men jeg så ”prøvemodellen” på en eller anden udstilling her i foråret og konstaterede at den forhøjede kulkasseopbygning på tenderen er – pænt skrevet – nok noget ved siden af originalerne. Dette blev så også bemærket samt skrevet andetsteds. Det samme gælder faktisk også for dampdomens vandrette overdel (se billeder af originalen på jernbanens sider https://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=R&typenr=1
Derfor er det for mig en overraskelse at se, at kulkasseopbygningen stadig er ”nok noget ved siden af” og overhovedet IKKE som på den angivet med driftsnummer 946 og som angivet ved bremseinformationerne på siden af førerhuset EFTER 1961. Domen har stadig en plan overflade.

Og da jeg se at modellen koster 15.000,- kr. og derfor ”lidt dyrere” end en fabriksfremstillet damper fra et af de kendte mærker, synes jeg at man kan kræve noget korrekt, der ligner forbilledet, ikke sandt?

Den STÅL kulkasseoverdel som 946 SKAL have, havde 941, 947 og 952 også, sidstnævnte i en kort periode, er udviklet efter krigen altså epoke III. Denne stålkulkasse opbygning stammede oprindeligt fra 1. Distrikts ændringer for tenderen litra P I, er så forsøgsvis blev anvendt på nogle 2. Distrikts R I.

Herunder lidt tegninger med de forskellige kulkasseopbygninger litra R, H I og P, bortset fra udseende ved leveringerne, hvor der ingen forhøjet kulkasse var.
Nedenfor tender med standard træ kulkasseopbygning, de stiplede linjer med afvigelser/ændringer i tidens løb.
[image]
Herunder tender med stål kulkasseopbygning som litra P I og R I 941, 946, 947 og lidt 952. Den viste lidt ændrede forplade af stålplade på R 946 er fra DSB museumtogs periode og altså ikke driftsperiode, se billederne.
[image]
Herunder billeder af R I 946 kulkasse
[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: De korrekte måltegninger for Lekbos modelmagere (den skal vel laves korrekt til den pris??) findes på ”Jernbanekilder” http://jernbanekilder.dk/welcome.jspx
Forhøjet kulkasse af træ. DSB-Mtgn-0006989 og
Forhøjet kulkasse, stål 1. DSB-Mtgn-0006991

Lekbos R maskine

af K 564, fredag 11. oktober, 2019, 16:32 (40 dage siden) @ Steff

Det kunne også være rart, hvis lygten på tenderen blev sat rigtigt (sidder i den forkerte side). Dette er desværre set på en del at Lekbos maskiner.

Hilsner Keld

Lekbos R maskine

af Steff @, fredag 11. oktober, 2019, 17:24 (40 dage siden) @ K 564

Lige for at vise hvordan kulkassen skal se ud i model 1:87 på enten 941, 946, 947 eller 952 i en kort periode.
[image]
[image]

Bemærk i øvrigt de "rigtige" Winterthur fabriksplader!

Modellen er omkring 25 - 30 år gammel, ret godt fremstillet dengang, model Lyngby Jernbanefabrik (Jørgen Stürup)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Lanterner/lygter som korrekt for perioden også på tendere.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen