Orient Express sovevogn spor 1

af Steff, 22/9 2019, 16:33 (1650 dage siden) @ ME1505

Kære Jesper

Ja, det er en fantastisk flot model af en CIWL type LX 16 sovevogn (4 på 1. klasse (enkeltkupe) og 12 på 2. klasse (dobbeltkupe)) og derfor en af de mest præstigefyldte sovevogne i det hele taget. Jeg har set en færdigsamlet model og der er ikke et øje tørt m.h.t. detaljer i kupeer, gang, toilet, office og undervogn. Men det tager tid bl.a. med det blå folie har jeg ladet mig fortælle. Men det færdige resultat, whau!

Nå, så må vi ikke glemme virkeligheden for Orient Express (OE). Vogntypen har KUN været anvendt i ”yderste nødreserve” ved mangel på det ”almindelige” materiel på en delstrækning (Paris-Wien, Dover-Paris etc.). Standard typerne på OE var typerne S (med underarter), Z og Y og ”de blå tog” kun fra midten af 1920´erne. De(n) kørte så gennem Jugoslavien og Albanien og til Tyrkiet op til begyndelsen af 1950´erne og så var det slut.
Vognmateriellet efter krigen typerne som før krigen, men nu også mere type YT, men stadig INGEN LX. Herefter var det kun delstrækninger med CIWL materiel i ”det gamle Europa”. Derefter blev toget med og uden benævnelsen Orient Express (OE) til et i datidens slangudtryk ”fremmedarbejder-/gæstearbejder tog”, der medbragte gæstearbejdere frem og tilbage mellem Tyrkiet og hovedsageligt Vesttyskland. Der var INGEN luxus overhovedet, kun almindelige D-togsvogne og liggevogne af Bc typerne.

Efter filmatiseringen af den første ”Mord i Orientekspressen” blev LX vognen (og de tofarvede Pullman vogne) synonymet på OE, selvom aldrig anvendt. Men da LX vognene med deres indretning ikke mere var rentable (alt for få pladser), blev de solgt til private klubber, filmkompagnier og den spirende charter luksustrafik med de blå vogne. Og da det SKULLE se ud som luksus, blev mange af de anvendt vogne (normalt Y og YT) udstyrede med de karakteristiske ovale vinduer som KUN LX vognene havde i dørene. Herunder en CIWL type YT ombygget/ændret i udseende til LX type vogn i VSOE, der gæstede Danmark på vej til Sverige den 9. april 2013 kl. ca. 1745. Bemærk de ovale vinduer i døren!!

[image]

Til gengæld blev LX materiellet anvendt i de talrige nattog før og efter krigen til Italien og Rivieraen fra Kanalkysten, Holland, Belgien og Paris. Der kørte man jo tog, fløj ikke og bilen ikke en option.

Så en FLOT, FLOT, FLOT model, men ikke meget med Orient Express at gøre.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Type LX har aldrig kørt i DK regelmæssigt!

Orient Express sovevogn spor 1

af Ole Holm, 23/9 2019, 20:52 (1648 dage siden) @ Steff

Mig bekendt koster byggesættet omkring 8.000
Men kittet er lavet så vognen bliver en standmodel dvs.vognen kan ikke køre.
Hvis den skal bruges på et anlæg skal bogier ændres og der skal sættes andre hjul på.
Så den samlede pris bliver på højde med andre udgaver fra luksusudbydere som Lemaco og Fulgurex

Mvh
Ole

Orient Express sovevogn spor 1

af Steff, 23/9 2019, 22:01 (1648 dage siden) @ Ole Holm

Mig bekendt koster byggesættet omkring 8.000
Men kittet er lavet så vognen bliver en standmodel dvs.vognen kan ikke køre.
Hvis den skal bruges på et anlæg skal bogier ændres og der skal sættes andre hjul på.
Så den samlede pris bliver på højde med andre udgaver fra luksusudbydere som Lemaco og Fulgurex

Mvh
Ole

……………..og så kan man efter min mening lige så godt købe en af de ovennævnte modeller i messingplade mv., hvis man ønsker en godt kørende model, med mindre det er samlingen af vognen der trækker. Og så er det jo noget helt andet.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Orient Express sovevogn spor 1

af Ole Holm, 25/9 2019, 13:01 (1647 dage siden) @ Steff

Ifølge samlingsanvisningen til byggesættet skal man bla. lime bremseklodserne fast på hjulene :-D
så er man da sikker på at den ikke ruller af præsentationsskinnen...

Orient Express sovevogn spor 1

af kka-dk, 24/9 2019, 20:55 (1647 dage siden) @ Steff

NB: Type LX har aldrig kørt i DK regelmæssigt!

Hej Steffen,

Nu understreger du jo "regelmæssigt", men er du nogensinde stødt på fotos af Lx i ordinære (udlands-)nattog i Danmark? Eller anden dokumentation, der kunne sandsynliggøre anvendelsen?

Altså som reservevogn eller lignende?

Hverken P eller F har jo som bekendt kørt "regelmæssigt" i CIWL-tiden, men der findes immervæk dokumentation for deres sporadiske anvendelse. Det kunne derfor være spændende med noget tilsvarende for Lx, eller i det mindste Lx16 / Lx20, som det jo nok i givet fald ville være.

Mvh.
Klaus K

Orient Express sovevogn spor 1

af Steff, 24/9 2019, 22:14 (1647 dage siden) @ kka-dk

Kære Klaus
Nu skal man (jeg) jo være påpasselig med at ”være sikker på”. Men i dette tilfælde med type Lx er jeg dog alligevel næsten sikker på, at den aldrig har været i Danmark som en del af et ordinært tog oprangeret med bl.a. soveveogne.

[image]

Jeg har ikke set en LX vogn optræde i CIWL vognlister for Danmark (Den nordiske division), altså tildelt. Type Lx optræder heller ikke over vogne som DSB har skullet godkende for kørsel i Danmark, altså være godkendt via RIC rasteren på vangen i venstre side, f.eks. færgekroge, knækpunkter ved broklap etc.
Andre ”sjældne” vogne har jeg set fotografier af, bl.a. type F og P og Pullman (to-farvede), sidstnævnte som Restaurationsvogne i Jylland.

Og uden en sikkerhedsmæssig godkendelse kan jeg ikke forestille mig den sendt til Danmark. MEN der kan jo snydes på vægten og en vogn kunne muligvis været smuttet til Jylland via Padborg (de franskmænd;-) )?? Men jeg tror det nu ikke. For alene vognens indretning og dermed antallet af pladser gør jo, at det er en hindring for at kunne få noget som helst rentabelt ud af en anvendelse.

Den ENESTE LX vogn jeg VED der har været i Danmark, var 3488, der var en del af det tog som Generalfeldmarskal Erwin Rommel anvendte i DEC 1943.

Håber det gav et brugbart svar.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Orient Express sovevogn spor 1

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/9 2019, 01:38 (1647 dage siden) @ Steff

Kære Klaus
Nu skal man (jeg) jo være påpasselig med at ”være sikker på”. Men i dette tilfælde med type Lx er jeg dog alligevel næsten sikker på, at den aldrig har været i Danmark som en del af et ordinært tog oprangeret med bl.a. soveveogne.

[image]

Jeg har ikke set en LX vogn optræde i CIWL vognlister for Danmark (Den nordiske division), altså tildelt. Type Lx optræder heller ikke over vogne som DSB har skullet godkende for kørsel i Danmark, altså være godkendt via RIC rasteren på vangen i venstre side, f.eks. færgekroge, knækpunkter ved broklap etc.
Andre ”sjældne” vogne har jeg set fotografier af, bl.a. type F og P og Pullman (to-farvede), sidstnævnte som Restaurationsvogne i Jylland.

Og uden en sikkerhedsmæssig godkendelse kan jeg ikke forestille mig den sendt til Danmark. MEN der kan jo snydes på vægten og en vogn kunne muligvis været smuttet til Jylland via Padborg (de franskmænd;-) )?? Men jeg tror det nu ikke. For alene vognens indretning og dermed antallet af pladser gør jo, at det er en hindring for at kunne få noget som helst rentabelt ud af en anvendelse.

Den ENESTE LX vogn jeg VED der har været i Danmark, var 3488, der var en del af det tog som Generalfeldmarskal Erwin Rommel anvendte i DEC 1943.

Håber det gav et brugbart svar.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hej Steff,

Da der mig bekendt kun var Single- og Double-pladser til rådighed i Lx'erne, passede de ikke til løb på Danmark, hvor der generelt var behov for Tourist-pladser. Alene den omstændighed gør, at Lx med sikkerhed kan udelukkes som reserve- eller erstatningsvogn i løb på/via Danmark. Det provinsielle danske klientel var generelt ikke egnet til luksusvogne som Lx.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak