Kobling til liliput

af erikit, Hundested, 12/9 2019, 13:06 (1682 dage siden)

Jeg har fundet nogle gamle liliput godsvogne frem. Desværre mangler nogle af dem koblingen. Jeg har kontaktet liliput for at købe nogle koblinger, men de kunne ikke hjælpe.
Findes der en koblingsholder eller andet, der kan hjælpe så jeg kan bruge ganske almindelige koblinger?

Med venlig hilsen
Erik

Kobling til liliput

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/9 2019, 13:41 (1682 dage siden) @ erikit

Jeg har fundet nogle gamle liliput godsvogne frem. Desværre mangler nogle af dem koblingen. Jeg har kontaktet liliput for at købe nogle koblinger, men de kunne ikke hjælpe.
Findes der en koblingsholder eller andet, der kan hjælpe så jeg kan bruge ganske almindelige koblinger?

Med venlig hilsen
Erik

Ja, det findes.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Kobling til liliput

af Gert, 12/9 2019, 15:46 (1682 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er det den type kobling, hvor den er holdt fast af en næsten cirkelformet fjeder?

Gert

Kobling til liliput

af erikit, Hundested, 12/9 2019, 15:54 (1682 dage siden) @ Gert

Er det den type kobling, hvor den er holdt fast af en næsten cirkelformet fjeder?

Gert

Ja! Det er det.
mvh
Erik

Kobling til liliput

af Tovli ⌂, Ballerup, 12/9 2019, 16:41 (1682 dage siden) @ erikit

Hvor mange skal du bruge - jeg har nogle i overskud i originalpakning (Liliput 541)

--
Michael Karpova Christiansen
http://arkivetforjernbaner.dk/

Kobling til liliput

af erikit, Hundested, 12/9 2019, 18:53 (1682 dage siden) @ Tovli

Hvor mange skal du bruge - jeg har nogle i overskud i originalpakning (Liliput 541)

Jeg skal bruge en del, men vil helst have det sådan at jeg kan bruge nem koblinger. Hvis jeg ikke finder en løsning vender jeg retur til dig.
Mvh
Erik

Kobling til liliput

af erikit, Hundested, 12/9 2019, 15:53 (1682 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for dit svar. Ved du hvilken type jeg skal anvende?
Hvis du ikke ved det må jeg skrive til felderbanen.
Med venlig hilsen
Erik

Kobling til liliput

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/9 2019, 20:14 (1681 dage siden) @ erikit

Tak for dit svar. Ved du hvilken type jeg skal anvende?
Hvis du ikke ved det må jeg skrive til felderbanen.
Med venlig hilsen
Erik

Hej Erik,

Du skal under alle omstændigheder bruge en koblings-justerer. Det er en lære, så du kan montere de nye koblinger med ensartet højde og afstand mellem vognenes puffer. Hvilke NEM-koblings-skakter, du dernæst skal bruge, afhænger af konstruktionen af vognbunden og koblingen på den vogn, du skal udskifte koblingerne på.

Den meget kompetente MY1287 har udarbejdet en glimrende oversigt over koblinger og koblingsudskiftning, som du kan se her, og også DF Modeltog giver vejledning herom i den gule "kasse" på dette link. Symobas egen vedledning er på tysk og ses her.

Du slipper ikke uden om, at du skal bore og fræse et stykke ud af vognbunden på de gamle vogne, der hvor koblingerne skal sidde. Det gøres lettest med fx en lille Dremmel bore-fræse-maskine, som er et uundværligt stykke værktøj ved bygningen af modeljernbanen.

Til hver vogn skal du bruge 2 stk. koblingskulisser; som skal limes på vognbunden, efter at du har fjernet den gamle kobling m.m. Jeg kan ikke sig dig, præcis hvilke dele du skal bruge, for det afhænger af vognen. Selv indenfor samme fabrikat som fx Liliput kan der være forskel på, hvordan de gamle koblingsholdere er monteret, hvor yderligt hjulakslerne sidder og dermed hvor meget plads der er til montering af den nye koblingskulisse. Koblingskulissen er den lange "pind", som du fastgør den nye koblingsholder til, når du har justeret den i den rigtige højde og pufferafstand med koblings-justereren. Hvilke deleelementer du skal bruge til den nye kobling afhænger af vognen, så her må du "lure" dig frem.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Kobling til liliput

af erikit, Hundested, 14/9 2019, 00:43 (1681 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for dit svar Morten Flindt Larsen
Mvh
Erik

Kobling til liliput

af Hans Christensen @, Ebeltoft, 28/10 2023, 16:37 (175 dage siden) @ erikit

Hej Erik -
Jeg fandt dit søg efter koblinger til Liliput -
Jeg har lidt rester tilbage - hvad er det for en type du savner
mvh Hans

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak