Vinvogne

af Jesper Reinfeldt, 2/9 2019, 13:47 (1670 dage siden)
redigeret af Jesper Reinfeldt, 2/9 2019, 13:52

Hej.
Det er rigtig morsomt at have nogle specielle vogne kørende. Vogne der ikke var almindelige her i landet, men som har været her.
Fornylig var der en tråd på historisk forum om beholdervogne på Silkeborg havn. Ahaa, de har altså kørt i DK og det kunne være sjovt at bygge sådan een.
Jeg googlede emnet og fandt lidt mere om dem, men ingen tegning. Og dog; både Roco og Märklin har tilsyneladende lavet nogle og de ser tilmed rigtige ud :-)
Jeg skal bygge min i spor 0 og skulle jeg være så heldig, at der her i forummet er en der har sådan en vogn i HO der vil måle lidt på den?
Det drejer sig om højden over skinneoverkant og diameter og længde på beholderen.
På forhånd mange tak.
[image]
[image]

Vinvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2019, 14:00 (1670 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hej.
Det er rigtig morsomt at have nogle specielle vogne kørende. Vogne der ikke var almindelige her i landet, men som har været her.
Fornylig var der en tråd på historisk forum om beholdervogne på Silkeborg havn. Ahaa, de har altså kørt i DK og det kunne være sjovt at bygge sådan een.
Jeg googlede emnet og fandt lidt mere om dem, men ingen tegning. Og dog; både Roco og Märklin har tilsyneladende lavet nogle og de ser tilmed rigtige ud :-)
Jeg skal bygge min i spor 0 og skulle jeg være så heldig, at der her i forummet er en der har sådan en vogn i HO der vil måle lidt på den?
Det drejer sig om højden over skinneoverkant og diameter og længde på beholderen.
På forhånd mange tak.
[image]
[image]

Hej Jesper,

Ja, det er en herlig vogntype, og der er fotodokumentation for endnu en, angiveligt taget i Padborg:
[image]

Desværre kan jeg ikke hjælpe med en "målemodel", men det kan andre forhåbentlig.

God bygge- herunder tøndedreje-lyst.

Venlig hilsen
Morten

Vinvogne

af Jesper Reinfeldt, 3/9 2019, 19:13 (1669 dage siden) @ Rolf Berg

En udsolgt (?) model i spor 0 men forhandleren kan sætte intresserede på "venteliste" .
Og imens kan man se på allerede udsolgte og (i det nærmeste identiske vinvogne) . Lidt uklart hvis vognene findes hos andre forhandlere ? :

https://spur-0-kaufhaus.de/Weinfasswagen-SBB-Wein-Import-AG

mvh Rolf Berg

Hej Rolf.
Ja, men 200 euro står ikke liiige på kontoen til een vogn og jeg foretrækker at bygge selv. Men indrømmet, jeg har et par undervogne fra OSM stående. De kan bruges til mange vogne og jeg har adgang til en trædrejebænk.
Men tak for dit svar.
Hilsen Jesper

Vinvogne

af Jesper Reinfeldt, 5/9 2019, 19:14 (1667 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Fandt denne tegning i en schweizisk fortegnelse fra 1913.

[image]

Hej Ole.
Mange tak, det er lige det jeg skal bruge :-) :-)
Det er super.
Bedste hilsner
Jesper

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak