Heljans MaK

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/9 2019, 17:37 (1692 dage siden) @ Knarbjerg

Så kom den endelig

[image]

Heljans MaK diesel.
Jeg har lavet en lille beskrivelse af mine første indtryk, som kan læses her:
https://knarbjerg.blogspot.com

Og en lille video kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=UKbFlIbu_bM

Hejsa,

Det ser fornuftigt ud. Vrikkeriet under stor belastning og relativt høj hastighed gennem relativt skarpe kurver, tror jeg skyldes de almindelige fysikkens regler. Et 1:1 kobbelstangsloko, der var blevet sat til at køre på samme måde, tror jeg også ville have vrikket. Tak for, at du ville bruge lidt tid på at delagtiggøre os i din prøvekørsel. :-) :-) :-)

Heljans MaK

af Steff, 1/9 2019, 19:55 (1692 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften til alle

Den gode MFL har så absolut ret i at ”Makværket” (LJ M33 Jumbo) rokkede fra side til side under kørsel, især når der var fart på. Så hvis modellen rokker er det jo bare som forbilledet, godt lavet Heljan:-) !!

Har en gang i 1982 i nærheden af Nakskov foretaget et ganske og aldeles ufrivilligt hovedspring i grøften, da jeg virkelig troede at Jumbo ville vælte ned over mig. Så det blev ikke til et billede den dag:-P .

Generelt har stanglokomotiver med blindaksel (og 2-cylindrede dampere med udvendige cylindre) en tildens til at ”rokke” i sporet. Både litra R I (og faktisk også litra S som 3-benet) var istand til at flytte kurver sideværts indtil afbalanceringen og overbygning var tilfredsstillende. For litra R I først omkring midten- og slutningen af 1930´erne, da man endelig fik afbalanceret driv-og kobbelhjulene næsten fuldstændigt.

Herunder ”makværket” i 1982 i Nakskov med ”militærtog”.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Heljans MaK

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 1/9 2019, 20:49 (1692 dage siden) @ Knarbjerg

Tak Morten og Steffen
Det er altid rart at få lidt "virkelighedsperspektiv" på tingene.

Jan Williams har gjort en udmærket lille film om Frederiksværkbanen, som er tilgængelig i Jernbanemuseets arkiv på adressen:
http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/56677/viewmode=infoview/qsr=HFHJ

I filmen er der flere herlige sekvenser med banens MaK lokomotiver hvor, man tydeligt kan se deres urolige gang i sporet.

Om Heljans MaK så rokker forbilledligt eller ej, bliver nok en individuel smagssag.;-)
Og som Morten skriver er hastigheden en vigtig faktor, så den nemmeste løsning er bare at sætte hastigheden ned.

Heljans MaK

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2019, 01:48 (1691 dage siden) @ Knarbjerg

Tak Morten og Steffen
Det er altid rart at få lidt "virkelighedsperspektiv" på tingene.

Jan Williams har gjort en udmærket lille film om Frederiksværkbanen, som er tilgængelig i Jernbanemuseets arkiv på adressen:
http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/56677/viewmode=infoview/qsr=HFHJ

Jan Williams film er ikke kun udmærkede; de er i deres skildringer og høje grad af professionalisme og tekniske kvalitet et meget væsentlig bidrag til dansk jernbanehistorie. Det er et privilegium for Jernbanemuseet, at Jan har givet grønt lys for offentliggørelsen af filmene på jernbanekilder.dk til glæde for nutidens og ikke mindst fremtidens jernbaneinteresserede.


I filmen er der flere herlige sekvenser med banens MaK lokomotiver hvor, man tydeligt kan se deres urolige gang i sporet.

Om Heljans MaK så rokker forbilledligt eller ej, bliver nok en individuel smagssag.;-)
Og som Morten skriver er hastigheden en vigtig faktor, så den nemmeste løsning er bare at sætte hastigheden ned.

Jeg har forgæves ledt på nettet efter en tilsvarende test af Rocos V65 men fandt kun disse, noget dunkle optagelser, hvor en model tøffer rundt på en skinnekreds med ganske få vogne efter sig.

Vh
Morten

Heljans MaK

af MO 568, 3/9 2019, 21:52 (1690 dage siden) @ Knarbjerg

Tak for review af Heljans model af LJ M33. Påskrifterne på modellen er 100% korrekte efter forbilledet. Se Motormateriel 8 (Forlaget Banebøger) side 22 øverst til højre. Det er helt korrekt at der er tre revisiondatoer på hver side af lokomotivet. Lokomotivets revisionsdato findes til højre på rammen. De to datoer på hovedluftbeholderne er revisionsdatoen for selve hovedluftebeholderne som skulle revideres og trykprøves med andre intervaller end lokomotivet. HFHJ M9 og HP 13 har også tre revisiondatoer for lok hhv. trykluftbeholdere. Jeg har set M33 i drift hos LJ mange gange, og det er korrekt at fronten vrikkede fra side til side, især når M33 fremførte lange godstog. Maksimalhastigheden for LJ M33 var 80 km/t, så modelkørsel med moderat hastighed vil være helt i tråd med forbilledet. //Fortsat god aften Mo 568

Heljans MaK

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 4/9 2019, 22:43 (1689 dage siden) @ MO 568

Tak for oplysningerne med hensyn til påskrifterne på maskinen.

På baggrund af de oplysninger du, Morten og Steffen har bidraget med, har jeg opdateret min egen anmeldelse lidt. Jeg har bl.a tilladt mig at citere nogle af jeres kommentarer, da jeg synes de danner en fin modvægt til min egen første opfattelse af lokomotivet.
Håber det er ok med jer og endnu en gang tak for jeres bidrag med viden om virkelighedens MaK.

Heljans MaK

af Steff, 5/9 2019, 08:21 (1688 dage siden) @ Knarbjerg

Kære Knarbjerg

At kalde Heljans nye lokomotiv for et "MaK-værk" vil nok være lige i overkanten af, hvad lokomotivet reelt fortjener men, vi har efterhånden mange gange set andre (og betydeligt mindre) producenter levere materiel af væsentlig højere kvalitet, både mekanisk og detaljemæssigt, i samme prisniveau, som Heljan gør det. Så hvorfor ikke lige hæve barren en anelse?

Læste din revidere anmeldelse igennem, sober, instruktiv og god. MEN din ovenstående bemærkning om "Mak-værk" synes jeg er forkert eller beror på en misforståelse af mit skrevne, da den IKKE hentyder til hverken forbilledet eller Heljans præstationer.
Da MAK lokomotiverne eksisterede og var idrift herhjemme, var udtrykket "MAK-værk" udelukkende et kælenavn for MAK stang lokomotiverne generelt, ikke et udsagn. De blev såmen bare kærligt omtalt som sådan af både ansatte som entusiasterne, ikke andet;-) . At personalet så ved et eventuelt nedbrud MULIGVIS har tænkt eller sagt "at det er sq noget Makværk" er vel forståligt i en situation, hvor man var afhængig af et lokomotiv, der så svigter:-( . Og så var udtrykket jo lige for i dette tilfælde, ikke sandt?

Og LJ M33 hed i daglig tale "Jumbo" som i stor, stræk op pålidelig:-)

Ønsker dig og alle læserne en forhåbentlig god og behagelig "lille fredag".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Heljans MaK

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/9 2019, 16:20 (1688 dage siden) @ Steff

Kære Knarbjerg

At kalde Heljans nye lokomotiv for et "MaK-værk" vil nok være lige i overkanten af, hvad lokomotivet reelt fortjener men, vi har efterhånden mange gange set andre (og betydeligt mindre) producenter levere materiel af væsentlig højere kvalitet, både mekanisk og detaljemæssigt, i samme prisniveau, som Heljan gør det. Så hvorfor ikke lige hæve barren en anelse?

Læste din revidere anmeldelse igennem, sober, instruktiv og god. MEN din ovenstående bemærkning om "Mak-værk" synes jeg er forkert eller beror på en misforståelse af mit skrevne, da den IKKE hentyder til hverken forbilledet eller Heljans præstationer.
Da MAK lokomotiverne eksisterede og var idrift herhjemme, var udtrykket "MAK-værk" udelukkende et kælenavn for MAK stang lokomotiverne generelt, ikke et udsagn. De blev såmen bare kærligt omtalt som sådan af både ansatte som entusiasterne, ikke andet;-) . At personalet så ved et eventuelt nedbrud MULIGVIS har tænkt eller sagt "at det er sq noget Makværk" er vel forståligt i en situation, hvor man var afhængig af et lokomotiv, der så svigter:-( . Og så var udtrykket jo lige for i dette tilfælde, ikke sandt?

Og LJ M33 hed i daglig tale "Jumbo" som i stor, stræk op pålidelig:-)

Ønsker dig og alle læserne en forhåbentlig god og behagelig "lille fredag".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hej Steff,

Det er jeg ikke sikker på, er helt rigtigt. Jeg mener at huske, at betegnelsen "MaK-værk" første gang og specifikt blev brugt på OHJ MO 25 og 26, som der var en del tekniske problemer med i starten, hvilket der vist ikke var med stang-lokomotiverne. Det må en del af de blot lidt ældre her i herreværelset kunne huske, be- eller afkræfte. Efterhånden er "MaK-værk" så blevet blevet et uspecificeret slangord, som folk naturligvis kan bruge efter forgodtbefindende - og gør det.

Venlig hilsen
M:-)rten

Heljans MaK

af Steff, 5/9 2019, 16:47 (1688 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´næsten aften Morten

Ja, det kan du da sikkert have helt ret i m.h.t. de to "Mo" vogne fra OHJ.

Men jeg kender nu kun udtrykket oprindeligt fra min sydsjællandske tid og fra sydhavsøerne, altså Lollandsbanen M33. Det var "min" privatbane. Og derfra blev det synonymet på de koblede MAK-lokomotiver ved LJ og HFHJ. Rigtigt eller forkert skal jeg ikke kunne sige, men for mig synonymet med M33 og Co.

Nu du skriver om de to Mo vogne kan jeg da godt huske, at der var problemer med at få skidtet til at virke (DJK medlemsblad???) og at det måske netop er derfra at udtrykket kommer fra oprindeligt.

Jeg må jo med skam meddele, at privatbanerne er et aldeles ubeskrevet kapitel for mig, det var DSB, lidt LJ via DJK og endelig VNJ (eneste mulighed for at komme væk fra heden og hjem på Rådhuspladsen). Så den nærmere historie om privatbanerne har ikke været mit fokuspunkt overhovedet.

Men det er jo netop derfor dejligt at få udvidet horisonten jernbanehistorisk bl.a. via denne side.

Tak for lige at få mig til at huske de to motorvogne (de var da ret flotte)

Steff

Heljans MaK

af Bent Larsen, 5/9 2019, 20:14 (1688 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej
Nu er det ikke lige de 2 MO jeg tænker på først, når der bliver sagt MaK-værk, men ja, de var der. Der er vel bare det at de ord klinger godt sammen, vi siger jo ikke "Frichs-værk" om en MH.
vh
Bent Larsen

Heljans MaK

af ventrikel, 5/9 2019, 21:46 (1688 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det må en del af de blot lidt ældre her i herreværelset kunne huske, be- eller afkræfte. Efterhånden er "MaK-værk" så blevet blevet et uspecificeret slangord, som folk naturligvis kan bruge efter forgodtbefindende - og gør det.


Venlig hilsen
M:-)rten

Ifølge den store Danske ordbog stammer ordet "makværk" fra det tyske "Machwerk"

Heljans MaK

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 5/9 2019, 21:18 (1688 dage siden) @ Steff

"MEN din ovenstående bemærkning om "Mak-værk" synes jeg er forkert eller beror på en misforståelse af mit skrevne, da den IKKE hentyder til hverken forbilledet eller Heljans præstationer."

Hej Steffen
Min brug af udtrykket "MaK-værk", som du henviser til, er jo en del af den oprindelige tekst, skrevet før oprettelsen af denne tråd og derfor helt uden sammenhæng med dit tidligere indlæg her i tråden.

Din anvendelse af det samme udtryk er heller ikke taget med i det, jeg citerer fra dit indlæg her og, da jeg samtidig prøver at adskille de tilføjede bemærkninger fra den oprindelige tekst ved brug af en anden farve, håber og tror jeg ikke, der er nogen, som forbinder de to forskellige anvendelser af udtrykket med hinanden.

I øvrigt har jeg altid opfattet brugen af udtrykket "Mak-værk" i forbindelse med Mak lokomotiverne, som en form for kærlig leg med ord, og ikke nødvendigvis negativt ment.
Lige præcis i min anmeldelse af Heljans lokomotiv indrømmer jeg dog gerne at, det er udtrykkets mere negative side, jeg hentyder til men, jeg skriver jo også samtidig at, modellen netop ikke fortjener brugen af udtrykket i den negative form.

Heljans MaK

af Ole M. Nielsen ⌂, 6/9 2019, 18:02 (1687 dage siden) @ Knarbjerg

På min model af HP 13 mangler håndbøjler / gelænder ved fodpladen på den “lange” side. Gør de også det på andre modeller ?

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Heljans MaK

af Ole M. Nielsen ⌂, 6/9 2019, 18:08 (1687 dage siden) @ Knarbjerg

Hos mig lå de i "godteposen" sammen med A-koblingerne

Det gør de også her. Det hjalp med et par briller ! Undskyld !

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Heljans MaK

af Ole P, 11/10 2019, 08:42 (1652 dage siden) @ Knarbjerg

Hej

Er der nogen der kender funktionerne på dekoderen?

Mvh. Ole P.

Heljans MaK

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 11/10 2019, 19:32 (1652 dage siden) @ Ole P

Hej

Er der nogen der kender funktionerne på dekoderen?

Mvh. Ole P.

Hej Ole

Heljan har ikke lagt nogen funktionsoversigt ved maskinen men, på min kan jeg konstatere følgende:

F0 = Kendingssignal med 3 hvide lys i front og to røde slutlys bag, som skifter med kørselsretningen.
F1 = ?
F2 = ?
F3 = Reducerer lokomotivets maksimale hastighed til ca det halve
F4 = Deaktiverer acceleration og bremse, så man får mere direkte kontrol med lokomotivets hastighed

Det er ikke et lokomotiv med mange funktioner.

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn
Pris 310 kr.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak