Stor skala amerikansk havetog

af Bo @, 4/8 2019, 07:27 (1721 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus

Har en i haven , det kræver meget arbejde men når solen skinner og alt ruller efter planen så er det sjovt.
Sporvide 7 1/4 (184mm) smalspor 1:4. Damptoget DA 7 vægt 320 kg. når det er køre klar.
Model af DA 7 fra Roebanens tid, 1:1 køre i Hedehusene IBK.

[image][image][image][image][image]

Sjovt er det.


Hilsen Bo

Stor skala amerikansk havetog

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/8 2019, 11:05 (1720 dage siden) @ Bo

Hej Claus

Har en i haven , det kræver meget arbejde men når solen skinner og alt ruller efter planen så er det sjovt.
Sporvide 7 1/4 (184mm) smalspor 1:4. Damptoget DA 7 vægt 320 kg. når det er køre klar.
Model af DA 7 fra Roebanens tid, 1:1 køre i Hedehusene IBK.

[image][image][image][image][image]

Sjovt er det.


Hilsen Bo


Hejsa,

Herlige billeder fra en fantastisk flot bane, ikke mindst D.a.7. TAK! :-) :-) :-)

Jeg kan tilføje, at entusiaster flere steder i Danmark kører med lignende modeljernbaner, blot i skala 1:1.

Vh
M:-Drten

Endnu større engelsk landskabstog skala 1:3

af Steff, 4/8 2019, 23:17 (1720 dage siden) @ Jan-Eddie

Godaften

Helt op i 1990´erne blev banen faktisk anvendt som et almindeligt transportmiddel og især myldertidstrafikken med skolebørn var rimelig. Der var flere steder faktisk ikke noget alternativ med bus på kyststrækningen. De større skoler lå jo bl.a. omkring Folkestone eller måske Ashford. Det var hurtigt og nemt med bus og tog ”i sæsonen”. Jeg kan ærligt ikke huske om der var drift 365 dage. Hvis man skulle til Hastings, var det faktisk i visse tilfælde hurtigere af bruge banen til Hythe og så bussen til Ashford, hvor der gik ”normal” jernbane til Hastings, et dieseldrevet 100 dørs tog på ”Southern network”.

Under den 2. verdenskrig byggedes flere militære installationer til beskyttelse af kysten. Der ligger jo temmelig store havne i begge ender af linjen, Folkestone og Dungeness (Hastings).

Efter krigen blev nogle installationer ændret til andet brugbart for ”H.M. Forces”. Derfor var der ofte transport af personel til ned langs kysten og havde man god tid KUNNE det ske (udsøgt velvilje fra OC), at man fik lov til at tage bussen til Hythe og så toget ned til bestemmelsesstedet. Så jeg har haft den store glæde at tjenstligt at have benyttet banen. Det skal dog siges, at noget luksus transport var det ikke, men morsomt og anderledes ENGELSK.

Som jeg forstår det er disse installationer nu væk og der er blevet bebygget med almen bebyggelse samt lavet golfbaner.

Kommer man på disse kanter (Dover, Canterbury, Ashford m.fl.) kan en tur til Folkestone anbefales. Der er en fantastisk jernbanebro ved havet til stationen, dengang færge til Frankrig før Thames-link (tunellen) og se den gevaldige store ebbe og flod forskel. Derefter tage bussen til Hythe og så nyde en lang damptur langs kysten. Er man til badning skal man lige tænke på, at strandene i hele området er ”rullestensstrande” altså uden sand.

God fornøjelse

Med venlig hilsen og godnat.
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak