Lister Rail Tractor hos Nystrup Grus

af Claus N, 31/7 2019, 14:58 (1703 dage siden)

Nystrup Grus har i løbet af sommeren taget et nyt lokomotiv i brug. Det er en Lister Rail Tractor type R i skala 1:19 med 32 mm sporvidde svarende til 600 mm i 1:1. Lokomotivet er bygget på grundlag af et hvidmetalbyggesæt fra I. P. Engineering i Storbritannien. Jeg har lavet mange ændringer i byggesættets dele. Bl.a. er rammen gjort 7 mm smallere for bedre at svare til forbilledet. Desuden har jeg suppleret med en hel del ekstra dele i form af bolthoveder og andre detaljer. En donkraft og et par oliekander er på vej fra Tyskland og når de er placeret får lokomotivet slidspor og tilsmudsning og så er det helt færdigt.
[image]
Testkørsel i haven på en midlertidig udlagt bane - ikke helt ulig den første bane omkring juletræet!


Lokomotivet er drevet af et batteri og fjernstyret. En modtager placeret i førersædet/figuren modtager signaler fra en lille håndholdt sender. Det giver en god kontrol med hastigheden. Motoren er en lille billig sag fra Kina (vil jeg tro) og der er træk på en aksel. Lokomotivet kan trække fire tipvogne på flad bane uden problemer, og forebilledet klarede ikke meget mere. Lokomotivet er det første jeg har bygget efter jeg skiftede fra skala 1:35 til 1:19, og gik fra traditionel digital drift med strøm i skinnerne til batteri og RC-styring.
[image]
Fire tipvogne fra Nystrup Grus klar til mange års tjeneste.


[image]
Dyrlægens bil gør holdt. Bilen, der er en færdigmodel, har jeg forsynet med ekstra detaljer i bagagerummet, danske nummerplader og en smule snavs.


Foruden lokomotivet har jeg forøget grusfirmaets vognpark til 4 tipvogne og et par bilmodeller fra vejene omkring Nystrup er jeg også færdig med. De næste projekter bliver en mindre bygning og et lokomotiv fra Pedershaab Maskinfabrik. Både gamle og nye projekter kan ses på Nystrup Grus' blog.
Mvh
Claus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak